The effect of learning styles and student learning activities using the course review horay model on indonesian language learning outcomes of students at SD Negeri 02 Wanarejan, Pemalang regency

Authors

  • Maya Damayanti Universitas PGRI Semarang, Semarang, Indonesia Author
  • Joko Sulianto Universitas PGRI Semarang, Semarang, Indonesia Author
  • Ngatmini Universitas PGRI Semarang, Semarang, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip-v14i1.p86-102

Keywords:

style learning, activities learning, results study, course review horay

Abstract

This study aims to determine the effect of learning styles and learning activities on Indonesian language learning outcomes and the achievement of learning mastery in the Indonesian language after the Course Review Horay model is implemented. The research was conducted on grade VI students at SD Negeri 02 Wanarejan. The research approach used was qualitative, with a survey research design. Data were collected through questionnaires, documentation, and tests. Data analysis was performed using multiple linear regression analysis, the paired sample t-test, and the independent sample t-test. The study's results indicate that learning styles affect Indonesian language learning outcomes by 24.1%, while learning activities affect 22.3%. Additionally, the combined effect of learning styles and learning activities on Indonesian language learning outcomes among grade VI students at SD Negeri 02 Wanarejan is 46.8%. The conclusion of this study indicates that learning styles and learning activities affect Indonesian language learning outcomes among grade VI students at SD Negeri 02 Wanarejan. Based on the pre-test and post-test evaluation, all students achieved learning mastery in the Indonesian language after the CRH model was implemented with the support of Question Card media.

References

Abu Ahmadi dan Widodo Supriyono. 2013. Psikologi Belajar, (Jakarta: Rineka Cipta, 2013)

Ali, I. 2021. Pembelajaran Kooperatif (Cooperatif Learning) dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, Vol (7), 247-264.

Andini., Selfi Rahmi. 2021. Analisis Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) sebagai Model Inovatif yang Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai. Volume 5 Nomor 3 Tahun 2021.

Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran, edisi revisi. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Bobbi De Porter and Mike Hernacki. 2015. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan, Bandung: Kaifa.

Catherine Syarif. 2014. Menjadi Pintar dengan Otak Tengah: Cara Ampuh Memaksimalkan Kemampuan Otak Anak, (Jogjakarta: Starbooks, 2014)

Dewi, N. P. D. A., Wiyasa, I. K. N., & Asri, I. G. A. A. S. (2017). Pengaruh Model 97 Kooperatif Talking Stick Berbantu Question Card terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa kelas IV. Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 5(2), 1–10.

Dwitantra. 2010. Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH). http://cheliemarlangen.blogspot.com/2013/02/model-pembelajaran-crhpada-matematika_4365.html

Faradita, Meirza Nanda. 2018. “Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa kelas 4 Sekolah Dasar”. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD). Vo.2, No.1. Tersedia pada http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD

Huda, Miftahul. 2017. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Imas Kurniasih & Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jogjakarta: Kata Pena.

Lou Russel. 2014. The Accelerated Learning Field book: Panduan BelajarCepat untuk Pelajar dan Umum, (Bandung: Nusa Media, 2012)

M. Nur Ghufron dan Rini Risnawita, S., (2013) Gaya Belajar Kajian Teoretik.Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Mediatati, Nani dan Istiana Suryaningsih. 2016. Penggunaan Model Pembelajran Course Review Horay dengan Media Flipchart Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(2), 114-121.

Ramlah dkk, . 2014. Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Kerawang). Jurnal Ilmiah Solusi Vol.1 No.3 SeptemberNopember 2014: 68-75.

Rijal, S. & Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3 (2), pp. 15-20.

Rizky Nadya Prabawati. (2017). Pengaruh Media Lks Berbasis Model Take And Give Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri Jabung 01 Kec.Jabung Kab.Malang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. Volume 5, Nomor 2, September 2017 Hal. 750-757

Sanjaya, Wina. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setiyasa Ampu Perbawi Sandi. (2015). Pengaruh Pembelajaran Group Investigation Terhadap Prestasi Belajar Matematika ditinjau dari Karakteristik Siswa yang Ekstrovert dan Introvert. Jurnal Ilmiah Edukasi Matematika (JIEM). Vol. 1/No.1/April 2015.

Shoimin, Aris. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta : PT Ar-Ruzz Media.

Siti Eliyah. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Berbantuan Microsoft Power Point terhadap Kepercayaan Diri dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. JES-MAT, Vol. 4 No.2 September 2018

Suhadianto, & Pratitis, N. (2019). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Jurnal Riset Aktual Psikologi, 204-223

Sunarsih, E. (2016). Penerapan model pembelajaran project based learning (pjbl) untuk meningkatkan keterampilan menulis teks berita pada siswa kelas viii smp negeri 16 singkawang. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(2), 65. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v1i2.92

Suprijono, Agus 2012. Cooperatif Learnin.Yogyakarta: PustakaPelajar.

Wahyuni, Yusri. 2017. Identifikasi Gaya Belajar (Visual, Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta. JPPM, Volume 10, Nomor 2 (hlm. 128-132)

Wahyuningtyas, Cyntya Dwi. (2020). “Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay (CRH) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Memahami Administrasi Kelas OTKP SMK Negeri 10 Surabaya”. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP). Vol. VIII. No. 2. Hal. 343.

Downloads

Published

2025-02-20

Issue

Section

Original research

How to Cite

The effect of learning styles and student learning activities using the course review horay model on indonesian language learning outcomes of students at SD Negeri 02 Wanarejan, Pemalang regency. (2025). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 86-102. https://doi.org/10.33578/jpfkip-v14i1.p86-102