THE RELATIONSHIP BETWEEN THE IMPLEMENTATION OF TUTORING AND STUDENTS' LEARNING MOTIVATION AT GRADE V SDN 03 MARGOYOSO
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8018Keywords:
tutoring implementation, learning motivation, nonformal educationAbstract
Tutoring institutions are a form of nonformal education aimed at helping students adapt to academic, social, and psychological demands. This study aimed to examine the implementation of tutoring for fifth-grade students at SD N 03 Margoyoso. The research employed a descriptive qualitative design, and data were collected through observation sheets, interviews, questionnaires, and documentation. The results indicated that teachers demonstrated good mastery of the material and conducted effective coaching during tutoring sessions. However, most teachers showed less creativity and innovation in motivating students. Despite this, tutoring had a positive impact on students’ learning motivation, as reflected in their persistent effort, resilience in facing difficulties, focus, academic performance, and independence in learning. The study concluded that the implementation of tutoring is positively related to enhancing students’ motivation and learning engagement.
References
Amelia, A. N. (2017). Pengaruh bimbingan belajar terhadap hasil belajar peserta didik kelas IV SD Inpres Batangkaluku Kabupaten Gowa.
Aini, N., Afifah, N., & Purnama, A. A. (2016). Studi motivasi belajar siswa kelas VIII pada mata pelajaran IPA Terpadu (Biologi) di MTS Al-Fata Desa Pasir Agung Kecamatan Bangun Purba Kabupaten Rokan Hulu Tahun Pembelajaran 2015/2016. Jurnal Mahasiswa Prodi Biologi UPP, 1–12.
Akbar, R., Afifah, N., & Lestari, R. (2017). Analisis motivasi belajar siswa kelas XI IPA pada mata pelajaran Biologi di SMAN 1 Rambah Hilir. Jurnal Universitas Pasir Pengaraian, 3(1), 1–6.
Anggraini, I. S. (n.d.). Motivasi belajar dan faktor-faktor yang berpengaruh: Sebuah kajian pada interaksi pembelajaran mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 1, 100–109.
Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 10, 11–21.
Cahyono, A. D. (2016). Pengaruh persepsi siswa tentang bimbingan belajar dan motivasi terhadap hasil belajar siswa kelas V di SDN Wiroborang 4 Kota Probolinggo Tahun Pelajaran 2014–2015. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 148–167.
Inanna. (2018). Peran pendidikan dalam membangun karakter bangsa yang bermoral. JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 27–33. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i1.5057
Ismail. (2016). Jurnal Edukasi, 2(1), 30–43.
Isnaeni, N. M. (2018). Layanan bimbingan belajar disleksia pada siswa kelas 1, 1–11.
Jolinanda, B. (2016). Motif siswa MAN 2 Padang memilih les private sebagai sarana untuk memperoleh pembelajaran tambahan.
Kartikasari, R. (2019). Hubungan bimbingan belajar di luar sekolah dengan hasil belajar matematika kelas V SD. Universitas Lampung, 1–13.
Legowo, L. L. (2017). Hubungan antara layanan bimbingan belajar dengan motivasi belajar siswa kelas VII SMP Negeri 4 Sentolo Tahun Ajaran 2015/2016, 1–10.
Musthofa, M. U., Suswanto, H., & Nyoto, A. (2017). Kontribusi kemandirian belajar, fasilitas belajar, dan prestasi belajar kompetensi keahlian terhadap kinerja PKL siswa SMK Kompetensi Keahlian Multimedia di Kota Malang. Jurnal Pendidikan, 2(11), 1550–1560.
Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi model perkuliahan daring sebagai upaya menekan disparitas kualitas perguruan tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067
Nurlinggasari, D. (2017). Hubungan bimbingan belajar di luar sekolah dan motivasi belajar dengan prestasi belajar Biologi.
Nurmalis, K., Kurnita, T., & Fitri, A. (2017). Pelaksanaan pembelajaran seni tari di kelas VII SMP Negeri 1 Kuta Baro Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari, dan Musik, II(1), 57–68.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Puluhulawa, M., Djibran, M. R., & Pautina, M. R. (2017). Layanan bimbingan kelompok dan pengaruhnya terhadap self-esteem siswa, 301–310.
Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh minat belajar siswa dan persepsi atas upaya guru dalam memotivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa Indonesia siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 206–216. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027
Rusman. (2012). Model-model pembelajaran (mengembangkan profesionalisme guru). Edisi kedua. Jakarta: Rajawali Pers.
Sahade, & Rijal, A. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar peserta didik pada mata pelajaran akuntansi perusahaan jasa di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 1(1), 1–9.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Sardiman, A. M. (2016). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Satria, F. E. (2016). Hubungan bimbingan belajar dan keaktifan belajar terhadap hasil belajar matematika kelas IV SDN Segugus Ahmad Yani Boja, 1–140.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750
Sisdiknas. (2011). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Sinar Grafika.
Sularso, P., Kokotiasa, W., & Paramedica, D. A. (2015). Pengaruh bimbingan belajar di luar sekolah terhadap minat untuk berprestasi siswa kelas VIII MTS N Sidorejo Kabupaten Madiun Tahun Pelajaran 2014/2015, 248–257.
Sunardi, D. (2019). Pengaruh media bimbingan belajar online terhadap hasil belajar siswa SMA masa kini. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Jakarta.
Supriatna, I., Yuliawati, N., & Firmansyah, W. (2017). Bimbingan belajar terhadap hasil belajar matematika: Tutoring on mathematics learning outcomes. Didaktika Tauhidi Jurnal PGSD, 4(1), 10–18.
Sutrisno. (2016). Berbagai pendekatan dalam pendidikan nilai dan pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 29–37. https://doi.org/10.24269/dpp.v4i1.56
Ula, A. M. (2018). Pelaksanaan bimbingan karir dalam meningkatkan tanggung jawab karyawan di PT Sejati Mandiri Multirajut.
Widiansyah, A. (2018). Peranan sumber daya pendidikan sebagai faktor penentu dalam manajemen sistem pendidikan. Jurnal Humaniora, 18(2), 229–234.
Wulandari, M., & Soedjarwo. (n.d.). Manajemen pembelajaran pada lembaga bimbingan belajar dalam meningkatkan kompetensi peserta didik (studi pada LBB Klinik Belajar EDU Privat di Kota Baru Driyorejo Gresik), 1–18.
Yustiani, G., Abdulhak, I., & Pramudia, J. R. (n.d.). Peran tutor untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik dalam pembelajaran mandiri. Jurnal UPI Education, 1–17.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.