YOGA ASANAS PRACTICE IN IMPROVING STUDENTS’ COGNITIVE POWER AS THE IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION

Authors

  • Ni Putu Eni Astuti STKIP Suar Bangli, Indonesia Author
  • Putu Beny Pradnyana STKIP Suar Bangli, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8042

Keywords:

yoga asana, learning concentration, character reinforcement

Abstract

This study aimed to describe the shift in cognitive abilities and the reinforcement of students’ character through yoga asanas practice. This qualitative descriptive study involved students of SDN 2 Sesetan, Denpasar, Bali. Data were collected through interviews and observations, then analyzed based on students’ learning concentration and character reinforcement during yoga extracurricular activities, as well as the systematic implementation and materials of yoga asanas. The findings revealed that: (1) yoga asanas improved students’ learning concentration by 71%, (2) yoga asanas strengthened students’ character, particularly in key aspects such as independence, religiosity, and integrity, by 85%, and (3) the type of yoga taught was Hatha Yoga, with main practices including Pavanamuktasana I, Hamsa Asana, Surya Namaskara, Chandra Namaskara, and Acro Yoga. The practice followed systematic steps including prayer, asana stretching, the core asana practice, asana relaxation, pranayama, and simple meditation.

References

Agam, S. (2018). Kegiatan-kegiatan pendidikan karakter. http://indonesiabaik.id/infografis/kegiatan-kegiatan-pendidikan-karakter-2

Cahyo, E. D. (2017). Pendidikan karakter guna menanggulangi dekadensi moral yang terjadi pada siswa sekolah dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 16. https://doi.org/10.17509/eh.v9i1.6150

Departemen Kesehatan RI. (2009). Sistem kesehatan nasional. Jakarta.

Dimyati, & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Giri, I. M. A. (2006). Yoga asanas, pranayama, dan meditasi. Denpasar: IHDN Press.

Gunarta, I. K. (2017). Implementasi pembelajaran yoga dalam meningkatkan konsentrasi belajar di SD 1 Sumerta. Jurnal Penjaminan Mutu IHD Denpasar.

Kasjono, H. S., & Yasril. (2009). Teknik sampling untuk penelitian kesehatan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kompas.com. (2012). Wamendikbud akui beban pelajaran siswa terlalu berat. https://edukasi.kompas.com/read/2012/10/10/18494514/Wamendikbud.Akui.Beban.Pelajaran.Siswa.Terlalu.Berat

Kompas.com. (2019). Kurikulum 2013 menekankan pembangunan karakter anak. https://edukasi.kompas.com/read/2014/03/06/1934280/Kurikulum.2013.Menekankan.Pembangunan.Karakter.Anak

Lalvani, V. (2014). Dasar-dasar yoga. Jakarta: Erlangga.

LiveSmart Indonesia. (2019). Kenapa anakku tidak bisa fokus belajar? https://www.livesmartid.com/post/kenapa-anakku-tidak-bisa-fokus-belajar

Moenir, A. S. (2010). Manajemen pelayanan umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyono, A. (2012). Anak berkesulitan belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Nawawi, H. (1990). Administrasi pendidikan. Jakarta: Gunung Agung.

Ningrum, D. (2015). Kemerosotan moral di kalangan remaja: Sebuah penelitian mengenai parenting styles dan pengajaran adab di SMIT Al Marjan. Unisia, XXXVII(82), 18–30.

Olivia, F. (2010). Mendampingi anak belajar. Jakarta: Elex Media.

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 tentang penguatan pendidikan karakter.

Saraswati, S. S. P. (2005). Patanjali Raja Yoga. Surabaya: Paramita.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slameto. (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Somvir. (2006). Sehat dengan yoga dan Ayur Weda. Surabaya: Paramita.

Strub, R. L., & Black, F. W. (2000). The mental status examination in neurology (4th ed.). Philadelphia: F. A. Davis Company.

Sudijono, A. (2012). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sugiyono. (2001). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, M. (2014). Modul 1: Pertumbuhan dan perkembangan anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Surya, H. (2009). Menjadi manusia pembelajar. Jakarta: Elex Media Computindo.

Tim Penyusun Kamus Pusat dan Pengembangan Bahasa. (1989). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Yaumi, M. (2014). Pendidikan karakter: Landasan, pilar, dan implementasi. Kharisma Putra.

Published

2020-10-27

Issue

Section

Original research

How to Cite

YOGA ASANAS PRACTICE IN IMPROVING STUDENTS’ COGNITIVE POWER AS THE IMPLEMENTATION OF CHARACTER EDUCATION . (2020). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(5), 634-644. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8042