THE INFLUENCE OF VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) ON STUDENTS’ DISCIPLINE ON CIVIC LEARNING AT GRADE IV SD NEGERI KALIASIN III
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i3.8101Keywords:
value clarification technique method, students’ disciplineAbstract
This research aimed to determine the influence of the Value Clarification Technique (VCT) on students’ discipline in learning civic education at grade IV. The method of this research was a Quasi Experiment conducted in two classes, namely the experimental class and the control class. Class IV A, as the experimental class, consisted of 30 students, and Class IV B, as the control class, also consisted of 30 students. Based on the research conducted, it was revealed that there was a significant influence of the implementation of the Value Clarification Technique (VCT) on students’ discipline in the civic subject. The results of the discipline questionnaire for the VCT model obtained a score of 84.63, whereas the results of the discipline questionnaire for the lecture method were 65.23. Moreover, based on the results of the t-test in which 0.000 < 0.05, it was concluded that there was an effect of the Value Clarification Technique (VCT) method on students’ discipline and that the use of the Value Clarification Technique (VCT) method was better than the lecture method.
References
Arikunto, S. (2012). Dasar-dasar evaluasi pendidikan (Ed. 2). Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djaali. (2008). Psikologi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, S. B. (2011). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hasan. (2002). Pokok-pokok metodologi penelitian dan aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.
Indra, S. G. (2012). Penerapan metode pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) permainan untuk meningkatkan hasil belajar PKn pada peserta didik kelas II SD Negeri Kemandungan 3 Kota Tegal. E-Journal Universitas Negeri Semarang.
Indrawati. (2011). Pembelajaran aktif, kreatif, efektif, dan menyenangkan. P4TK IPA.
J. R., Sutarjo Adisusilo. (2014). Pembelajaran nilai-nilai karakter konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar (JIPSD). (2012). Vol. 1, No. 2, September 2012. FKIP PGSD Universitas Jember (UNEJ). http://www.unej.ac.id
Khodijah, N. (2014). Psikologi pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Lubis, Y. (2015). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jakarta: Balitbang, Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Kemendikbud.
Margono. (2009). Metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Marimba, A. D. (2006). Pengantar filsafat pendidikan Islam. Bandung: Al Maarif.
Nizar, I., & Ibnu, A. (2009). Membentuk dan meningkatkan disiplin anak sejak dini. Jogjakarta: DIVA Press.
Kadek, D. S., dkk. (2016). Pengaruh metode pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) terhadap sikap sosial dan hasil belajar mata pelajaran PKn pada peserta didik kelas IV SD. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.
Republik Indonesia. (2016). Permendikbud No. 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Sekretariat Negara.
Riduwan. (2013). Belajar mudah penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rosanti, A. (n.d.). Penerapan metode paradigma pedagogi reflektif untuk meningkatkan sikap disiplin belajar peserta didik di kelas IV sekolah dasar. Repository Universitas Jambi. https://repository.unja.ac.id
Ruseffendi, E. T. (2010). Dasar-dasar penelitian pendidikan & bidang non-eksakta lainnya. Bandung: Tarsito.
Rusman. (2012). Metode-metode pembelajaran: Mengembangkan profesional guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Ruminiati. (2008). Pengembangan pendidikan kewarganegaraan SD. Departemen Pendidikan Nasional.
Sapriya, dkk. (2007). Pengembangan pendidikan IPS di SD. Bandung: UPI Press.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunanto, A. (2013). Teori belajar & pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sanjaya, W. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Sudjana, N., & Ibrahim. (2004). Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sukmadinata, N. S. (2013). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sutikno, M. S. (2014). Metode dan metode-metode pembelajaran. Lombok: Holistica.
Tariredja, T., dkk. (2011). Metode-metode pembelajaran inovatif. Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2007). Metode-metode pembelajaran inovatif berorientasi konstruktivis. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Tu’u, T. (2017). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi peserta didik. Jakarta: Grasindo.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.