ANALYZING FACTORS INFLUENCING THE MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Hanum Faizunnur Lathifah Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Henry Suryo Bintoro Prodi Pendidikan Matematika, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Himmatul Ulya Prodi Pendidikan Matematika, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i3.8105

Keywords:

mathematical problem solving, factor analysis

Abstract

This research analyzed the mathematical problem solving ability of elementary school students. This research was conducted by involving 8 grade IV students. The purpose of this study was to determine the factors affecting the students’ mathematical problem solving abilities. This study used a qualitative approach with the type of case study. The result of this study found 6 factors that affected students’ mathematical problem solving abilities. The factors were (1) the students’ ability to understand the scope of the problem in order to find the solution, (2) the students’ ability to choose a mathematical approach/strategy/model to solve the problem, (3) the students’ ability to give reasons and to solve problems, (4) the students’ self-confidence or doubt when working on problem solving questions, (5) the students’ ability
to process their own data, and (6) the students’ precision in checking the results they obtained. In this study, there were 2 novelty factors found about students’ mathematical problem solving abilities. The first factor was (1 the students’ ability to learn and solve the problem (2) the students’ self-confidence ot doubts when working on problem solving questions.

References

Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik siswa kelas XI SMA Putra Juang dalam materi peluang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153.

Amir, M. F. (2015). Pengaruh pembelajaran kontekstual terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional, 34–42.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62.

Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. Supremum Journal of Mathematics Education, 2(2), 77–83.

Bintoro, H. S. (2017). Pembelajaran matematika realistik dengan metode penemuan berbantuan interactive multimedia ditinjau dari respon belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2), 65–72.

Dwianjani, N. K. V., Candiasa, I. M., & Sariyasa. (2018). Identifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 153–166.

Fitriani, K., & Maulana. (2016). Meningkatkan kemampuan pemahaman dan pemecahan masalah matematis siswa SD kelas V melalui pendekatan matematika realistik. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 40–52.

Hajar, Y., & Sari, V. T. A. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa SMK ditinjau dari disposisi matematis. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 120–131.

Harja, S. I., Bintoro, H. S., & Ulya, H. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis melalui model TGT berbantuan media laci kartu soal. Journal of Mathematics Education, 1(2), 92–100.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Moleong, J. K. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Monawarah, N., Nuraida, & Zaiyar, M. (2018). Identifikasi kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi sudut pusat dan sudut keliling lingkaran di MTsN Langsa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 7–14.

Permendiknas No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. (2006). Jakarta: Depdiknas.

Rubiyanto, R. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Solobaru: Qinant.

Saja’ah, U. F. (2018). Analisis kesulitan siswa kelas IV sekolah dasar dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 98–104.

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam proses pemecahan masalah geometri berdasarkan tahapan berpikir Van Hiele. Jurnal Mosharafa, 6(2), 287–298.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suraji, Maimunah, & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–16.

Ulya, H. (2015). Hubungan gaya kognitif dengan kemampuan masalah matematika siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2).

Wiguna, S. G. A., Widiana, I. W., & Nyoman, D. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis otak untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–11.

Published

2021-06-21

Issue

Section

Original research

How to Cite

ANALYZING FACTORS INFLUENCING THE MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 515-523. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i3.8105