ANALYSIS OF STUDENT WRITING ABILITY IN PERSONAL LETTERS FOR CLASS VSTUDENTS SDN 26 PEKANBARU

Authors

  • Khairunnisa Zuhriandini Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Riau, Pekanbaru, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i1.7836

Abstract

This reaserch examines the ability to write a personal letter of graders V students of SDN 26 Pekanbaru.. This research is a descriptive quantitative research. This research has a population of 97 students. The test used is a story essay test. The tests instruct students to write personal letters on the
topics provided and take note of parts of personal letters. The ability of the V graders students of SDN 26 Pekanbaru after being analyzed using categories, from the 6 aspects that have been determined, get the results that on the aspects of the letter date an average of 88.23 with a very good category, the aspects of the mail address category is very good with an average of 96,29, in the aspect of opening greetings the category is very good with an average of 89,00, on the aspect of letter contents an average
of 51.22 with enough categories, on the aspect of closing greetings an average of 56.36 with enough categories, in the signature and name sender aspects the category is very good with an average of 88.66. From these results, an overall average of 78.29 was obtained in the very good category.

References

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Erfani, H. (2011). Meningkatkan Kemampuan Menulis Surat Pribadi dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual Siswa Kelas V SDN Kemiri 03 Panti Jember Tahun Pelajaran 2010/2011.

Haryanto, S. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Surat Pribadi melalui Pembelajaran Kontekstual pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 9 Tambun Selatan Kabupaten Bekasi Tahun Pelajaran 2011/2013.

Husni, F. (2017). Analisis Keterampilan Menulis Surat Resmi Mahasiswa PGSD Universitas Riau.

Idayanti, R. (2019). Analisis Keterampilan Menulis Surat Resmi Mahasiswa PGSD Universitas Riau. Jurnal PAJAR, 3(5), 1162–1172.

Marizkha. (2015). Memahami Surat Formal. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Mufatiroh, S. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Surat Pribadi dengan Penerapan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) pada Siswa Kelas IV MI I’anatusshibyan Tanah Sareal Kota Bogor.

Nina, A. (2009). Membuat Surat, Pacu Minat Baca. Jakarta: Pena.

Pasaribu, C. (2018). Kemampuan Menulis Surat Pribadi Siswa Kelas VII SMP Negeri 16 Pekanbaru.

Razak, A. (2010). Penulisan Kependidikan: Deskripsi, Eksposisi, dan Argumentasi. Pekanbaru: Autografika.

Razak, A. (2015). Statistika: Pengolahan Data Sosial Sistem Manual. Pekanbaru: Autografika.

Risnawati, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Surat Pribadi melalui Metode Latihan Terbimbing Siswa Kelas V SD Inpres Tomoli Selatan. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(3), 35–43.

Saddhono, K., & Salmet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Salawadi. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Surat Pribadi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Metode Pemodelan pada Siswa Kelas V SD Negeri 25 Bak Merat Kecamatan Belitang Hulu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(6), 1–11.

Semi. (2007). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.

Semi. (2008). Terampil Membuat Buku Harian dan Surat-Surat Pribadi. Bandung: Titian Ilmu.

Suwarni. (2014). Kemampuan Siswa dalam Menulis Surat Pribadi Kelas IV SDN 71 Kota Banda Aceh. (Online). https://etd.unsyiah.ac.id

(diakses 27 Oktober 2019).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukino. (2010). Menulis Itu Mudah: Panduan Praktis Menjadi Penulis Handal. Yogyakarta: Pustaka Populer.

Suparno, dkk. (2007). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suryani, U. (2014). Kemampuan Siswa dalam Menulis Surat Pribadi di Kelas IV SD Negeri 1 Lamcot Aceh Besar. (Online). https://etd.unsyiah.ac.id

(diakses 27 Oktober 2019).

Syahrilfuddin, Daud, D., Mahardi, H., & Alpusari, M. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Pekanbaru: Cendikia Insani.

Tim Bahasa. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia.

Ulyani, M. (2012). Buku Lengkap Aneka Surat Dinas. Jogjakarta: Flashbooks.

Yulianingsih, W. (2011). Peningkatan Keterampilan Menulis Surat Pribadi dengan Pendekatan Keterampilan Proses melalui Media Buku Harian pada Siswa SMP Negeri 1 Gunungwungkal Kabupaten Pati.

Published

2020-02-29

Issue

Section

Original research

How to Cite

ANALYSIS OF STUDENT WRITING ABILITY IN PERSONAL LETTERS FOR CLASS VSTUDENTS SDN 26 PEKANBARU. (2020). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 41-47. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i1.7836