THE CORRELATION OF CLASSROOM MANAGEMENT IMPLEMENTATION AND TEACHERS’ TEACHING SKILL TOWARDS STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES AT SD INPRES LOKA KECAMATAN ULU ERE KABUPATEN BANTAENG

Authors

  • Jabal Rahmat Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia Author
  • Rosleny Babo, Andi Jam’an Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8241

Keywords:

Classroom Management, Teaching Skills, Learning Outcomes

Abstract

This quantitative type of research aimed to answer the formulation of problems, namely: 1) the implementation of classroom management and its effect on students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 2) the correlation of teachers’ teaching skills and the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Subdistrict Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 3) the correlation of classroom management and teachers’ teaching skills towards the students’ learning at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng. This study was administered by distributing questionnaires and documentation format to a population of 122 students sampled with stratified random sampling proportionate techniques set by 37 students. The data were processed and analyzed with statistical techniques, both descriptive statistics and inferential statistics. Through data analysis, the conclusion was obtained, that 1) the implementation of class management was moderately related at 0.504 with a significance of 0.334 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 2) teachers’ teaching skills were well related at 0.851 with a significance of 0.334 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 3) the implementation of classroom management and teachers’ teaching skills were highly related at 6.710 with a significance of 3.520 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng.

References

Abimanyu, S. (2008). Pengajaran mikro: Panduan untuk dosen dan mahamurid (Cet. I). Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Adisusilo, S. (2012). Pembelajaran nilai karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif (Cet. I). Jakarta: Rajawali Pers.

Ali, N., dkk. (2013). Keterampilan dasar mengajar (Cet. IV). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ardianto, A., & Yudha, I. (2017). Hubungan manajemen kelas dengan hasil belajar peserta didik di SDN Gugus Krisna Kecamatan Semarang Barat Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran (Cet. I). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Departemen Agama Republik Indonesia.

Arikunto, S. (2008). Manajemen penelitian (Cet. XI). Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S., & Yuliana, L. (2010). Manajemen pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Arsyad, N. (2016). Model pembelajaran menumbuh kembangkan kemampuan metakognitif (Cet. I). Makassar: Refleksi.

Asmara, H. U., & Husna. (2015). Profesi kependidikan (Cet. I). Bandung: Alfabeta.

Daradjat, Z., dkk. (2006). Ilmu pendidikan Islam (Cet. VI). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Daradjat, Z., dkk. (2008). Metodik khusus pengajaran agama Islam (Cet. IV). Jakarta: Bumi Aksara.

Darmadi, H. (2010). Kemampuan dasar mengajar: Landasan dan konsep implementasi (Cet. II). Bandung: Alfabeta.

Djamarah, S. B. (2010). Guru dan anak didik dalam interaksi edukatif: Suatu pendekatan teoritis psikologis (Cet. III). Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamruni. (2012). Strategi pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.

Hidayatullah. (2011). Peningkatan keberhasilan pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan penerapan pembelajaran berbasis aneka sumber pada SMK Negeri 1 Kota Serang. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(2), 12–20.

Jones, V., & Jones, L. (2012). Comprehensive classroom management: Creating communities of support and solving problems (Terj. Intan Irawati, Manajemen kelas komprehensif, Cet. I). Jakarta: Kencana.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2011). Models of teaching (Terj. Ahmad Fawaid & Ateilla Mirza, Model-model pembelajaran, Cet. II). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional (Cet. I). Jakarta: BP Panca Usaha; PT RajaGrafindo Persada.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Lampiran IV Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81A Tahun 2013 tentang implementasi kurikulum: Pedoman umum pembelajaran. Jakarta: Kemendikbud RI.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang guru dan dosen (Cet. VI). Jakarta: Sinar Grafika.

Kunandar. (2008). Guru profesional: Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) dan sukses dalam sertifikasi guru. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Majid, A. (2012). Belajar dan pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Cet. I). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Makmun, A. S. (2007). Psikologi kependidikan: Perangkat sistem pengajaran modul (Cet. IX). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin, dkk. (2011). Manajemen pendidikan: Aplikasinya dalam penyusunan rencana pengembangan sekolah/madrasah (Cet. III). Jakarta: Kencana.

Mustari, M. (2014). Manajemen pendidikan (Cet. I). Jakarta: Rajawali Pers.

Nurhalisah. (2010). Peranan guru dalam pengelolaan kelas. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(2), 12–20.

Rimang, S. S. (2011). Meraih predikat guru dan dosen paripurna (Cet. I). Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2010). Konsep dan makna pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar (Cet. VIII). Bandung: Alfabeta.

Samonding. (2015). Profesionalisme guru dalam meningkatkan prestasi murid pada Madrasah Tsanawiyah di Kecamatan Duampanua Kabupaten Pinrang. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 18(1), 40–48.

Sanajaya, W. (2008). Kurikulum dan pembelajaran: Teori dan praktik pengembangan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) (Cet. I). Jakarta: Kencana.

Sanajaya, W. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran (Cet. I). Jakarta: Kencana.

Santrock, J. W. (2004). Educational psychology. Dallas: McGraw-Hill.

Saprin. (2014). Korelasi antara penerapan metodologi pembelajaran dan keterampilan mengajar dengan prestasi akademik mahamurid Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 40–48.

Saud, U. S. (2011). Pengembangan profesi guru (Cet. II). Bandung: Alfabeta.

Sudijono, A. (2011). Pengantar statistik pendidikan (Cet. XXIII). Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2011). Metode penelitian administrasi dilengkapi dengan metode R & D (Cet. XIX). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D (Cet. XIX). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R & D) (Cet. XVIII). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Statistik untuk penelitian (Cet. XXIII). Bandung: Alfabeta.

Sukirman, D. (2012). Pembelajaran micro teaching (Cet. II). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Departemen Agama RI.

Sukmadinata, N. S. (2010). Metode penelitian pendidikan (Cet. VII). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi pembelajaran: Teori & aplikasi (Cet. I). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Syah, M. (2010). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru (Cet. XV). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Published

2021-04-14

Issue

Section

Original research

How to Cite

THE CORRELATION OF CLASSROOM MANAGEMENT IMPLEMENTATION AND TEACHERS’ TEACHING SKILL TOWARDS STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES AT SD INPRES LOKA KECAMATAN ULU ERE KABUPATEN BANTAENG. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 353-363. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8241