UNDERSTANDING THE FIVE PRINCIPLES OF PANCASILA IN IMPLEMENTING DAILY LIFE AMONG ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Shela Andri Mauliddina Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8279

Keywords:

understanding, implementation, pancasila

Abstract

This research aimed to identify and analyze the Understanding of the Five Principles of Pancasila in Implementing Daily Life among Elementary School Students, especially those related to the values of the principles of Pancasila. This research used a descriptive qualitative method. This method analyzed information or material obtained from various references such as books, journals, and articles. Based on the results of the analysis, it is concluded that each principle of Pancasila is valuable and had functions in the everyday life among elementary school students; they are also interrelated with one another. Whether it's in the life of fellowhumans or fellow creators. Humans cannot live alone because humans have interdependence with each other; it is the legal connection applied by the Indonesian government. Pancasila isa view of life or a symbol of the Indonesian nation. Pancasila is the thought of our life, Pancasila is a meaningful guideline and elementary school students must practice it in everyday life. Pancasila is related to the points that must be applied to elementary school students both in the environment, at home, at school.

References

Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai Pancasila melalui keteladanan dan pembiasaan di sekolah dasar. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(1), 1–10.

Albab, A. U. (2019). Interpretasi dialog antar agama dalam berbagai perspektif. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2(1), 22–34.

Ampuni, S. (1998). Proses kognitif dalam pemahaman bacaan. Buletin Psikologi, 6(2).

Ardhyantama, V. (2017). Pendidikan karakter melalui cerita rakyat pada siswa sekolah dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 95–104.

Arifin, R., & Lestari, L. E. (2019). Penegakan dan perlindungan hak asasi manusia di Indonesia dalam konteks implementasi sila kemanusiaan yang adil dan beradab. Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 5(2), 12–25.

Asatawa, I., & Ari, P. (2017). Pancasila sebagai ideologi dalam berbagai bidang kehidupan bermasyarakat, berbangsa, dan bernegara.

Asrori, M., & Totok, A. (2020). Strategi penanaman sila kedua Pancasila dalam pembelajaran tematik di kelas rendah SDN 6 Sungai Kunyit. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(10), 437–451.

Harefa, A. (2011). Implementasi Pancasila sebagai dasar filsafat dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Humaniora, Sains, dan Pembelajarannya, 5(2), 437–451.

Kaelan. (1996). Kesatuan sila-sila Pancasila. Jurnal Filsafat, 1(1), 42–52.

Laksono, D. T. (2008). Pemahaman Pancasila sebagai pandangan hidup dan intensitas bimbingan moral oleh orang tua pengaruhnya terhadap kesadaran bahaya perilaku menyimpang pada remaja di Kabayanan II Desa Mulur Kecamatan Bendosari Kabupaten Sukoharjo Tahun 2008 (Disertasi doktoral, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Lubis, M. A. (2015). Pengembangan nilai karakter pada anak sekolah dasar sesuai Pancasila sila kedua kemanusiaan yang adil dan beradab.

Muhayati, S., Christiana, R., & Trisnani, R. P. (2015). Iman kepada Allah dan perhatian orang tua terhadap budaya menyontek anak usia sekolah dasar. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(2), 437–451.

Nasution, A. T., Harahap, N. H., & Rambe, A. A. (2019). Makalah Pancasila sebagai dasar negara Indonesia.

Nasution, H. H. (2019). Mengenal sila dan simbol dalam sila-sila Pancasila.

Octavian, W. A. (2018). Urgensi memahami dan mengimplementasikan nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan sehari-hari sebagai sebuah bangsa. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 5(2), 125.

Pradana, Y. (2019). Mengelaborasi pemahaman terhadap Pancasila. Untirta Civic Education Journal, 4(2), 437–451.

Purwadi, H., Sulistiyono, A., & Firdausy, A. G. (2015). Konsekuensi transplantasi hukum terhadap Pancasila sebagai norma dasar dan hukum lokal. Yustisia Jurnal Hukum, 4(1), 73–88.

Putri, N. (2020). Strategi guru dalam pengembangan nilai praktis sila ke-5 Pancasila pada pembelajaran tematik di kelas rendah sekolah dasar (Disertasi, FKIP).

Soeprapto, S. (2016). Implementasi Pancasila dalam kehidupan bermasyarakat, berbangsa, dan bernegara. Jurnal Ketahanan Nasional, 10(2), 17–28.

Suyahmo, S. (2015). Model implementasi sila ke-4 “Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/perwakilan” sebagai lokus pendidikan demokrasi di SMP Kota Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan Unnes, 32(1), 126–330.

Published

2021-10-28

Issue

Section

Original research

How to Cite

UNDERSTANDING THE FIVE PRINCIPLES OF PANCASILA IN IMPLEMENTING DAILY LIFE AMONG ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1356-1366. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8279