TEACHERS’ STRATEGY TO IMPROVE STUDENTS’ RELIGIOUS CHARACTER THROUGH READING YAASIIN HABITUATION AT SDN SIMPANG TIGA CILEGON

Authors

  • Nining Roihatul Jannah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author
  • Ujang Jamaludin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author
  • Istinganatul Ngulwiyah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i2.8083

Keywords:

Yaasiin habituation, eligious character, teacher strategy

Abstract

This study aimed to determine the teachers’ strategy to improve students’ religious character through reading Yaasiin habituation in Grade VA at SDN Simpang Tiga. The method used in this research was qualitative, with a descriptive qualitative approach. Data were collected through observation and interviews, and then analyzed using the Miles and Huberman model. The results of this study revealed that Islamic education teachers at SDN Simpang Tiga improved students’ religious character through the habituation of reading Yaasiin. It was found that the teachers were able to carry out the process of improving students’ religious character through distance learning activities and identify the religious character possessed by Grade VA students at SDN Simpang Tiga.

References

Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Ahmadi, A., & Nur, U. (2015). Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ali, A. (2013). Kitab Shahih Al-Bukhari & Muslim. Jakarta: Alita Aksara Media.

Al, I. Z., & Ahmad, A. L. (1997). Ringkasan Shahih Bukhari. Bandung: Mizan.

Ardy, W., Novan, & Barnawi. (2012). Ilmu Pendidikan Islam: Rancang Bangun Konsep Pendidikan Monokotomik-Holistik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Barnawi, & Arifin, M. (2013). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran: Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Departemen Kementerian Agama RI. (2006). Al-Qur’an dan Terjemahnya (Edisi yang Disempurnakan). Jakarta: Pustaka Agung Harapan.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Fadlulah. (2008). Orientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Diadit Media.

Ghufron, N., & Risnawati, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Gunawan, H. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Hidayatullah, M., & Furqan. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: Yuma Pustaka.

Ihsan, F. (2008). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

John, M., Echson, & Sadily, H. (1996). Kamus Inggris–Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Kurniawan, S. (2014). Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Listyarti, R. (2012). Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif. Jakarta: Erlangga.

Moeloeng, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin, A., & Akhmad. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia: Revitalisasi Pendidikan Karakter terhadap Keberhasilan Belajar dan Kemajuan Bangsa. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mujaddid, A. Y. (2015). Fiqh Ibadah (Inovasi dan Relasi antara Teks dan Praktik). Semarang: CV Karya Abadi Jaya.

Mulyasa, E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Munir, A. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Karakter Anak Sejak dari Rumah. Yogyakarta: Pedagogia.

Mu’in, F. (2016). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik & Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter (Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional). Jakarta: Bumi Aksara.

Mustari, M. (2014). Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Poerwadarminta. (2006). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Qadir, A., & Abdul, M. (2008). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Rozi, F. (2012). Model Pendidikan Karakter dan Moralitas Siswa di Sekolah Islam Modern (Studi pada SMP Pondok Modern Selamat Kendal). Semarang: Lembaga Penelitian IAIN Walisongo.

Saleh, A. F. (2006). Fiqih Sehari-Hari. Jakarta: Gema Insani.

Syarbini, A. (2013). Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga. Jakarta: PT Gramedia.

Syarifudin, A. (2003). Garis-Garis Besar Fiqih. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syekh, M. A. A. (2000). Musnad Syafi’i Juz 1 & 2. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. (2006). Sistem Pendidikan Nasional. Semarang: Aneka Ilmu.

Yusuf, S. (2000). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Zubaedi. (2012). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Published

2021-04-14

Issue

Section

Original research

How to Cite

TEACHERS’ STRATEGY TO IMPROVE STUDENTS’ RELIGIOUS CHARACTER THROUGH READING YAASIIN HABITUATION AT SDN SIMPANG TIGA CILEGON. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 279-291. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i2.8083