PENERAPAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS VI SDN 011 SUNGAI SALAK

Authors

  • Nurhayati Sekolah Dasar Negeri 011 Sungai Salak, Indragiri Hilir, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8965

Keywords:

Picture Media, Students’ Learning Outcomes, Natural Science Learning

Abstract

Media is a connecting tool that can connect or communicate. Therefore, media is an important thing to ease the teaching and learning process. Media is also a tool to provide students’ interest. Picture media plays an important role in the teaching and learning process, messages are conveyed through pictures to the sense of sight. Picture is a learning tool to deliver the teaching and learning material from the teacher to students in order to ease students comprehend the learning materials, remember the contents of the learning material explained by the teacher, increase the students’ insight, help students’ interest in participating in learning activity, and facilitate their activities during teaching and learning process. Hence, this article discusses the implementation of pictures to increase natural science learning outcomes. The research explained in this article uses Classroom Action Research (CAR) with a research design model of Kemmis and Mc. Taggart. It was conducted at SDN 011 Sungai Salak. The research subjects involved 20 students, 11 male and 9 female students. Learning outcomes obtained from the pre-cycle, cycle I, and cycle II showed the improvement. During the first cycle, the average value obtained was 75.25 and classical completeness percentage was 75% higher than pre-cycle classical completeness. Whilst in the second cycle it showed an average score of 85.50 and classical completeness percentage of 90%. In this occasion, it could be said that it was achieved the objective of picture media use in improving students’ learning outcomes at SDN 011 Sungai Salak.

References

rikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Fatimah, Soewarno, & Suci. (2016). Pengaruh model pembelajaran Picture and Picture terhadap hasil belajar pada subtema Indonesiaku, Bangsa yang Berbudaya kelas V Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 1(2), 1–10.

Fauzi, Rahmat, Dwiastuti, & Harlita, S. (2011). Penerapan metode pembelajaran Picture and Picture untuk meningkatkan motivasi belajar biologi siswa kelas VIII di SMP Negeri 14 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Pendidikan Biologi, 3(3), 79–87.

Gunadi, K. (2012). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif dengan teknik tutor sebaya berbantuan Picture and Picture terhadap hasil belajar TIK siswa kelas VII semester ganjil SMP Negeri Sukasada Tahun Ajaran 2011/2012. Fakultas Teknik dan Kejuruan Pendidikan Ganesha, 1(3), 67–79.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hartono. (2007). Strategi Pembelajaran. Pekanbaru: LSFK2P.

Hendracipta, N., Syachruroji, A., & Hermawilda. (2017). Perbedaan hasil belajar siswa antara yang menggunakan strategi inkuiri dengan strategi ekspositori. JPSD, 3(1), 33–41.

Kasmawati, et al. (2013). Upaya peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA melalui penggunaan media gambar di kelas IV SD Inpres Banpres Posona. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(2).

Ngongo, K. P., & Gafur, A. (2017). Hubungan keterlibatan dalam organisasi Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) dengan keterampilan berpikir kritis dan sikap demokratis mahasiswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 101–112.

Permatasari, N. E. (2017). Peningkatan hasil belajar IPA menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantuan media gambar. JPSD, 3(2), 96–104.

Prihatiningsih, E., & Eunice, W. S. (2018). Pengaruh penerapan model pembelajaran Picture and Picture dan model Make a Match terhadap hasil belajar siswa. JPSD, 4(1), 1–14.

Purwanto, M. N. (2006). Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rianti, L., & Nulhakim, L. (2017). Pengaruh model Student Facilitator and Explaining (SFAE) terhadap pemahaman konsep siswa kelas IV pada mata pelajaran IPA. JPSD, 3(1), 64–73.

Riyono, B., & Retnoningsih, A. (2015). Efektivitas model pembelajaran Picture and Picture dengan strategi inkuiri terhadap motivasi dan hasil belajar siswa. Journal of Biology Education, 4(2), 15–26.

Rozie, F. (2013). Pengembangan media video pembelajaran daur air untuk meningkatkan proses dan hasil belajar IPA siswa SD. Jurnal Pendidikan Sains, 1(4), 413–424.

Rudi, & Cepi, R. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: Wacana.

Sa’adah, J. (2017). Metode pembelajaran “Picture and Picture” dalam menulis teks cerita fiksi novel pada buku teks Bahasa Indonesia ekspresi diri dan akademik SMA/MA/SMK/MAK kelas XII semester 2 kurikulum 2013. Bahastra, 37(1), 45–48.

Sediasih. (2017). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model Make a Match pada mata pelajaran PKN di kelas V SDN Karya Wangi 2. JPSD, 3(1), 74–81.

Sukayati. (2008). Penelitian Tindakan Kelas di SD. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Sohibun, F., & Yulina, A. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis virtual class berbantuan Google Drive. Jurnal Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 121–129.

Sulfemi, B. W., & Minati, H. (2018). Meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas 3 SD menggunakan model Picture and Picture dan media gambar seri. JPSD, 4(2), 228–242.

Sulfemi, W., & Bagja. (2016). Hubungan persepsi peserta didik tentang kompetensi guru mata pelajaran sejarah dengan hasil belajar peserta didik mata pelajaran sejarah di kelas X SMA Negeri 1 Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Fascho, 5(2), 52–70.

Sulistyorini, S. (2007). Model Pembelajaran IPA Sekolah Dasar dan Penerapannya dalam KTSP. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Utami, S., & Yunita. (2020). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling: Research & Learning in Primary Education, 2(1), 104–109.

Windiyani, T., Novita, L., & Permatasari, A. (2018). Penggunaan media pembelajaran gambar fotografi pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa sekolah dasar. JPSD, 4(1), 1–14.

Yuliana, R., Cahyani, I., & Sastromiharjo, A. (2015). Penerapan strategi partisipatif melalui media gambar denah dan kartu pancing foto dalam pembelajaran pemahaman konsep dan berbicara siswa sekolah dasar. JPSD, 1(2), 98–108.

Published

2022-06-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENERAPAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS VI SDN 011 SUNGAI SALAK. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 908-914. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8965