DAMPAK KELUARGA TAK UTUH PADA PERKEMBANGAN PSIKOLOGIS ANAK

Authors

  • Ferent Ahda Awalia Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Imaniar Purbasari Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author
  • Ika Oktavianti , Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8485

Keywords:

broken home, character-building, children’s psychological development

Abstract

 This article discusses a study regarding the condition of a broken home family on the parents’ role in education, needs, social, and character-building of children and the impact of a broken home. The formulation of the problem of broken homes comes from broken home family conditions in Terkesi Klambu, Grobogan and the impact of a broken home in Terkesi Klambu, Grobogan. The study used a qualitative descriptive method as a research design stage in conducting the study. The study was conducted in Terkesi Klambu, Grobogan. The study also involved parents and children as the research subjects. This study used data collection techniques that included the stages of observation, in-depth interviews, documentation, and recording. The data analysis used was interactive data analysis. The results of the analysis showed that the condition of the broken home family in Terkesi Klambu Grobogan was different. Some were still good, and some were not dependent on the level of parents’ wareness who played a role to fulfill the children’s needs. In addition, the broken home family has an impact on the psychological development of children.

References

Abu, A. (2009). Psikologi Sosial. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ayuningtyas, S. (2016). Manajemen Permasalahan Rumah Tangga. Yogyakarta: Laksana.

Basir, S. (2019). Membangun Keluarga Sakinah. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan dan Penyuluhan Islam, 6(2), 99–108.

Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga: Upaya Membangun Citra Membentuk Pribadi Anak. Jurnal Kreatif, 5(2), 20–40.

Echols, J. M., & Shadily, H. (1996). Kamus Inggris–Indonesia.

Gunarsa, S. D. (2000). Psikologi untuk Keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.

Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Sebagai Bibit Untuk Masa Depan Bangsa. Jurnal Al-Ta’lim, 1(1), 459–464.

Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150.

Muttaqin, I., dkk. (2019). Analisis Faktor Penyebab dan Dampak Keluarga Broken Home. Jurnal Studi Gender dan Anak, 6(2), 245–256.

Nick. (2002). Keluarga Kokoh dan Bahagia. Batam: Interaksara.

Pratiwi, N. (2019). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 83–90.

Purwa, A. (2014). Psikologi Kepribadian dengan Perspektif Baru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rahayu, S. M. (2017). Konseling Keluarga dengan Pendekatan Behavioral: Strategi Mewujudkan Keharmonisan dalam Keluarga. Proceeding Seminar dan Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2017, 1, 264–272.

Rusmaini. (2014). Ilmu Pendidikan. Palembang: Grafika Telindo Press.

Soerjono, S. (1985). Kamus Sosiologi. Jakarta: Rajawali.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syaiful, B. D. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.

Syamsu, Y., dkk. (2016). Pengaruh Broken Home Terhadap Perilaku Agresif. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling, 2(1).

Usman, R., & Abdi. (2009). Metodologi Penelitian Sosial dan Ekonomi. Bandung: Alfabeta.

Published

2022-06-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

DAMPAK KELUARGA TAK UTUH PADA PERKEMBANGAN PSIKOLOGIS ANAK. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 748-754. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8485