THE IMPACT OF PARENTING PATTERNS IN SIGNIFYING POLITENESS OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN

Authors

  • Elma Elfiana Nurus Solehah Muria Kudus University, Indonesia Author
  • Sekar Dwi Ardianti Muria Kudus University, Indonesia Author
  • Imaniar Purbasari Muria Kudus University, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8491

Keywords:

pareting patterns, politeness

Abstract

The purpose of this study was to determine and describe the impact of parenting on signifying polite attitudes for elementary school-aged children. This research utilized descriptive qualitative research. The subjects of this study were four children and four parents. This study was carried out in Desa Sumbersari, Kecamatan Kayen Kabupaten Pati. Data collection techniques and instruments used in this study were observation, interviews and documentation. The data were analyzed through qualitative data analysis with reference to the concept of Miles and Huberman. The results of this study indicated that there was an impact on each parent’s parenting style.Different parenting patterns resulted in different parenting effects. Children with authoritarian parenting showed a lack of manners in actions and language. Children with permissive parenting demonstrated a lack of politeness in language, but possessed a good manners of action. Lastly, children with democratic parenting showed language politeness and good actions.

References

Ardianti, S. D., Khamdun., & Rositania, L. W. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Disiplin Belajar Anak Selama Pembelajaran Daring di Desa Trangkil RW 02. Jurnal Edukasi Tematik, 2(1), 30–42.

Ardianti, S. D., Wanabuliandari, S., & Rahardjo, S. (2017). Peningkatan Perilaku Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab Siswa melalui Model EJAS dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1–7.

Aslam. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua di Era Digital. Jurnal Studia Isnania, 7(1), 20–34.

Asran, A. (2021). Improving Students’ Reading Ability through Picture Media during the Pandemic Period. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(3), 741–746. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8401

Azuar, A. (2021). The Implementation of Discussion Method through Zoom Meeting for PKN Learning during the Pandemic Period. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(3), 703–709. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8396

Cahyaningsih, N. (2017). Skripsi. Pendidikan Akhlak: Pembinaan Sikap Sopan Siswa Terhadap Guru di MTs Negeri I Rakit Kecamatan Rakit Kabupaten Banjarnegara.

Chazawi, A. (2017). Tindak Pidana Kesopanan. Jakarta: Rajawali Pos.

Faizah, R. N., Fajrie, N., & Rahayu, R. (2021). Sikap Sopan Santun Anak Dilihat dari Pola Asuh Orang Tua Tunggal. Jurnal Prasasti Ilmu, 1(1), 13–18.

Faridah, F., & Halida. (2016). Peningkatan Perilaku Sopan Santun pada Anak Usia 5–6 Tahun di Taman Kanak-Kanak PGRI Ketapang. Jurnal Universitas Tanjungpura, 1(1), 1–12.

Fitriyani, L. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Jurnal Lentera, 18(1), 93–110.

Hapsari, R. W., Ardianti, S. D., & Ismaya, E. A. (2021). Parents’ Role in Assisting Children in Online Learning during Covid-19 Pandemic. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(3), 656–662. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8310

Hasanah, U. (2016). Pola Asuh Orang Tua dalam Membentuk Karakter Anak. Jurnal Elementary, 2(2), 72–82.

Kimbal, W. (1995). Supervision for Better School. New York: Prentice-Hall.

Kurniasari., & Pribowo, P. (2021). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah (BDR) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2), 12–20.

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Mulyasa, E. (2011). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurmarsitin, N. (2021). Implementing Scientific Approach in the 2013 Curriculum at Grade I SDN 006 Sungai Ara. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(3), 729–734. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8405

Ormrod, J. E. (2010). Psikologi Pendidikan: Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang (Ed. 9). Erlangga.

Purbasari, I., Handayani, R., & Setiawan, D. (2020). Tipe Pola Asuh dalam Pendidikan Keluarga. Jurnal Refleksi Edukatika, 11(1), 16–23.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga dalam Pengasuhan Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam: Konseling Religi, 1(6), 1–18.

Rizal, M., & Fatchur. (2016). Skripsi. Pola Asuh Keluarga dalam Membimbing Perilaku Sosial Anak (Studi Kasus pada Keluarga Tenaga Kerja Indonesia di Desa Tamangede Kecamatan Gemuh Kabupaten Kendal).

Risthantri, P., & Sudrajat, A. (2015). Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua dan Ketaatan Beribadah dengan Perilaku Sopan Santun Peserta Didik. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 191–202.

Sagala., & Dian, M. (2017). Peningkatan Perilaku Sopan Santun melalui Metode Bercerita pada Anak Usia 5–6 Tahun di TK LKIA II Pontianak Selatan. Jurnal Universitas Tanjungpura, 1(1), 1–7.

Sarjono. (2021). Penerapan Supervisi Akademik Pengawas Guna Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Melaksanakan Program BDR Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan, 8(2), 20–26.

Sergiovanni., & Starrat, R. J. (1987). Educational Governance and Administration. New Jersey: Prentice Hall Inc.

Sudjana, N. (2000). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. (2010). Seri Pengasuhan Positif. Jakarta: Kemendikbud.

Tridhonanto, A., & Beranda, A. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Published

2021-08-27

Issue

Section

Original research

How to Cite

THE IMPACT OF PARENTING PATTERNS IN SIGNIFYING POLITENESS OF ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 924-933_. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8491