PERAN GURU DALAM MEMANFAATKAN PERPUSTAKAAN UNTUK MENANAMKAN MINAT MEMBACA SISWA KELAS III

Authors

  • St. Erfi Yulvira Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author
  • BACA SISWA KELAS III St. Erfi Yulvira1 , Indhira Asih Vivi Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author
  • Rina Yuliana Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8138

Keywords:

teachers’ role, libraries, reading interest

Abstract

This study aimed to describe the teachers’ role in utilizing a library to instill the third-grade students’ reading interest. The method used in this study was a descriptive qualitative method. The data were collected through interviews, direct observation, and documentation. This study revealed that the teachers played a role in utilizing a library to instill students’ reading interest. The teachers understood the benefits of a library. In conclusion, the teachers positively impacted students to become more active during learning, and students had a habit of reading activities before learning began.

References

Ali, M. (2012). Pendidik profesional. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

A.M. Sardiman. (2012). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Daryanto, & Tasrial. (2015). Pengembangan karir profesi guru. Yogyakarta: Gava Media.

Hosnan, M. (2016). Psikologi perkembangan peserta didik. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Hosnan, M. (2016). Etika profesi pendidik. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Husien, L. (2017). Profesi keguruan menjadi guru profesional. Yogyakarta: PT Pustaka Baru Press.

Library, B. (2011). Perpustakaan. Bab II.

http://library.binus.ac.id/eColls/eThesisdoc/Bab2/2011-2-00960-DI%20Bab2001.pdf

Moleong, L. J. (2010). Metode penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2016). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Mutia, A. (2010). Minat baca anak Indonesia memprihatinkan.

http://www.republika.co.id/berita/pendidikan/berita/10/07/07/123680-minat-baca-anak-indonesia-memprihatinkan

Nafisah, A. (2014). Arti penting perpustakaan bagi upaya peningkatan minat baca masyarakat. STAIN Kudus, 2(2).

Rahim, F. (2009). Pengajaran membaca di sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rusman. (2012). Model-model pembelajaran. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Saud, U. S. (2013). Pengembangan profesi guru. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparlan. (2006). Guru sebagai profesi. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Tarigan, H. G. (2015). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa.

Taufik, M. (2013). Pengantar pendidikan. Bandung: CV Mujahid Press.

Uhar, S. (2016). Kepemimpinan inovasi pendidikan. Bandung: Refika Ditama.

Published

2022-02-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

PERAN GURU DALAM MEMANFAATKAN PERPUSTAKAAN UNTUK MENANAMKAN MINAT MEMBACA SISWA KELAS III. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 198-205. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8138