PENGEMBANGAN MEDIA FLIP CHART TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA INTENSIF SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i4.8611Keywords:
intensive reading, flip chart media, elementary school studentsAbstract
This article discusses how to develop a Flip Chart as a means of motivation to enhance vocabulary in intensive reading class activities for third-grade elementary school students, to determine the feasibility of the developed Flip Chart, and to determine students’ responses to Flip Chart. The research was conducted at SD Negeri Secang by involving 30 third-grade students with 10 people in detail in a limited trial. The type of research refers to as the Borg and Gall model, which was modified by Sugiyono. This model consisted of six stages, problem analysis, data collection, product design,design validation, design revision, and product trials. The instruments used were media validation questionnaire used by the lecturer and a student questionnaire sheet. Based on the data analysis, it could be summarized that the quality of the developed Flip Chart as media was categorized in the very feasible category with a percentage of 85% based on the two media experts, the very feasible category with a percentage of 81.5% from two linguists, and 90.5% obtained from two material experts. Students’ responses to Flip Chart as media in the trial with 10 respondents were 84% in the very good category.
References
Arini, S., & Putri, P. N. (2019). Pengaruh Strategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Berbantuan Media Flip Chart Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia, 3(2), 1–9.
Abbas, S. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Akhadiah, S., dkk. (1993). Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Ahuja, P., & Ahuja, G. C. (2010). Membaca Secara Efektif dan Efisien. Bandung: Kiblat Buku Utama.
Asep, T. Y. (2011). MBS Life Skill & Kepemimpinan Sekolah. Bandung: Humaniora.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Anitah, S. (2008). Media Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 Surakarta.
Badru, Z., dkk. (2009). Media dan Sumber Belajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
Cucu, E. (2005). Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan.
Hamdani. (2005). Manfaat Media Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Cipta.
Harjasujana, A. S., & Yeti, M. (1997). Membaca 2. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Harras, K., & Lilis, S. (1998). Membaca 1. Jakarta: Depdikbud.
Guntur, T. H. (1986). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Hosnan. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Ibnu, T. (2016). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Jakarta: Jauharoh Alfin.
Iskandar, W., & Dadang, S. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: DIVA Press.
Jamaludin, U., & Reza, R. (2017). Pembelajaran Pendidikan IPS: Teori, Konsep, dan Aplikasi bagi Guru dan Mahasiswa. Bekasi: CV Nurani.
Kustandi, & Sutjipto. (2013). Media Pembelajaran: Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Mursid. (2015). Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.
Negara, R. H. S. (2014). Penggunaan Media Flip Chart untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Kelas IV SDN Gunung Anyar Tambak. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Negeri Surabaya, 2(2), 1–11.
Pratiwi, D. E. (2013). Penerapan Media Papan Balik (Flip Chart) pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–10.
Putra, R. P., & Ayuningtyas, T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Flip Chart Berbahan Dasar Bambu. Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 7(1), 1–16.
Rahayu, W. (2012). Model Pembelajaran Komeks Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Aspek Membaca Intensif di SD. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Rahim, F. (2008). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Ramlan, A. G., & Mahmudah, F. Z. A. (2011). Disiplin Berbahasa Indonesia. Jakarta: FITK Press.
Susato, A. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sanjaya, W. (2014). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Susilana, R., & Cepi, R. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wahana Prima.
Solchan, T. W., dkk. (2014). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Sudjana, N. (2005). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Tarigan, H. G. (2013). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.