IMPLEMENTATION OF LITERACY CULTURE IN BUILDING THE THIRDGRADE ELEMENTARY STUDENTS’ CHARACTER

Authors

  • Meylanda Gustina Sari Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia Author
  • Zaka Hadikusuma Ramadan Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v12i4.9963

Keywords:

literacy culture, , students’ character, elementary students

Abstract

The educational process cannot be separated from reading activities. Through reading, information and knowledge will lead people to goodness. Through reading a lot, everyone will find it easier to solve problems in his/her life. Through reading, everyone will be able to increase the quality of his/her life and even his/her country to be even better. The research objective is to determine literacy culture in building third-grade elementary students’ character. The method used is descriptive qualitative through interview, observation, and
documentation techniques. The research was conducted at SDN 17 Pekanbaru. The validity testing of the data used triangulation and analysis techniques. The source triangulation used is related to three teachers, three students, and documents. The research results indicate that the
literacy culture at SDN 17 Pekanbaru has been going well. The implementation of literacy culture is carried out by all grade levels from grades 1-6. Literacy activities are carried out in the library and reading corner. There are several activities in the library that have already run
well and are able to foster students' reading and writing interests, making Wall Magazine, group work, fast reading, and reading fairy tales. Literacy in the classroom before starting the learning, students are asked to read books for 15-20 minutes. The characters built in schools through the literacy culture are having faith, fearing God Almighty, having a noble character,
having global diversity, working together, being independent, and reasoning critically and
creatively.

References

Afifah, N. (2021). Budaya literasi dalam pembentukan karakter siswa di Taman Baca Madani Kecamatan Pelawan Kabupaten Sarolangun Provinsi Jambi. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin.

Ahmad, M. J., Adrian, H., & Arif, M. (2021). Pentingnya menciptakan pendidikan karakter dalam lingkungan keluarga. Jurnal Pendais, 3(1), 1–24.

Asdar, M. (2022). Penguatan pendidikan karakter berbasis literasi budaya lokal di SDN 319 Lokajaha. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Makassar.

Erniyanti. (2018). Implementasi gerakan literasi sekolah dan pendidikan karakter ditinjau dari pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 112–122.

Handayani, T. U. (2020). Penguatan budaya literasi sebagai upaya pembentukan karakter. Jurnal Literasi, 4(1), 67–69.

Hanin, N. H. (2019). Pelaksanaan gerakan literasi sekolah dalam pembentukan karakter siswa di SDN Madyopuro 2 Malang. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Harahap, A. C. P. (2019). Character building pendidikan karakter. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 9(1), 1–11.

Jatnika, S. A. (2019). Budaya literasi untuk menumbuhkan minat membaca dan menulis. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 1–6.

Kahfi, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila dan implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Literasi budaya dan kewargaan. Gerakan Literasi Nasional, 8(9), 1–58.

Mursalim. (2017). Penumbuhan budaya literasi dengan penerapan ilmu keterampilan berbahasa (membaca dan menulis). Journal of Culture, Arts, Literature, and Linguistics (CaLLs), 3(1), 31–38.

Rofi’ie, A. H. (2017). Pendidikan karakter adalah sebuah keharusan. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 1(1), 113–128.

Rohim, D. Y., & Rahmawati, S. (2020). Peran literasi dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3), 1–7.

Rosyad, A. M. (2019). Implementasi pendidikan karakter melalui kegiatan pembelajaran di lingkungan sekolah. Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(2), 173–190.

Santika, L., Toharudin, M., & Mu’amar. (2022). Implementasi literasi sekolah dalam meningkatkan minat baca peserta didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(18), 251–261.

Saraswati, A. P. (2019). Strategi membangun budaya membaca siswa melalui Gerakan Literasi Nasional. Skripsi. Fakultas Ilmu Administrasi, Universitas Brawijaya.

Suyono, Harsiati, T., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 26(2), 116–123.

Syakhrani, A. W., & Kamil, M. L. (2022). Budaya dan kebudayaan: Tinjauan dari berbagai pakar, wujud-wujud kebudayaan, dan tujuh unsur kebudayaan yang bersifat universal. Jurnal Crossborder, 5(1), 782–791.

Tantri, A. A. S., & Dewantara, I. P. M. (2017). Keefektifan budaya literasi di SDN 3 Banjar Jawa untuk meningkatkan minat baca. Journal of Education Research and Evaluation, 1(4), 204–209.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai pembentuk pendidikan berkarakter. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 325–343.

Yunengsih, S., & Syahrilfuddin. (2020). The analysis of giving rewards by the teacher in learning mathematics grade 5 students of SD Negeri 184 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 4(4), 715–723.

Yusra, Z., Zulkarnain, R., & Sofino. (2021). Pengelolaan LKP pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Lifelong Learning, 4(1), 15–22.

Downloads

Published

2023-07-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

IMPLEMENTATION OF LITERACY CULTURE IN BUILDING THE THIRDGRADE ELEMENTARY STUDENTS’ CHARACTER. (2023). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(4), 1174-1184. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v12i4.9963