ANALYSIS OF ELEMENTARY STUDENTS’ PUBLIC SPEAKING SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v12i3.9776Keywords:
public speaking, students’ skill, elementary schoolAbstract
This paper describes students' public speaking skills and barriers, and its solution.
The research used a qualitative descriptive approach and data collection techniques used
interviews, observations, and documentation. It was conducted for students in Class VI at one
of the private elementary schools in Malang. The results of students' public speaking skills in
elementary school are still low. The test results show that 61.3% of students still did not
complete KKM score (77). Internal factors come from a lack of self-confidence and lack of
courage in expressing ideas when public speaking, difficulty in choosing appropriate and
correct words in Indonesian, and difficulty to express opinions or ideas in speaking. External
factors are the community's living environment (local language use) that influences students'
skills to speak.
References
REFERENCES
Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. PT Refika Aditama. Antari, N. M. W., Arini, N. W., & Sumantri, M. (2019). Pembelajaran Pengaruh Word Model Square Berbantuan Media Gambar Terhadap Keterampilan Berbicara. Penelitian Dan Jurnal Pengembangan Pendidikan, 3(3), 174. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.181 60
Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.33 Asih. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia (ke-1). CV Pustaka Setia. Astiningtyas, A., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.
Azizah, N., &Kurniawati,Y. (2013). Tingkat Keterampilan Berbicara Ditinjau Dari Metode Bermain Peran Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(2), 50–57.
Azmi, S. R. M. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Bercerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Science and Social Research, 2(1), 7–11.
Bariyah, A., Jannah, M., & Ruwaida, H. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1),
572–582. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1. 4604
Ekaningtyas, D. P. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Sosiodrama. 13(2), Paedagogie, 71-76.https://doi.org/10.31603/paedagogie.v13i2.2368
Floryantini, K. N., Sudana, D. N., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh Model Sfae Berbasis Penilaian Kinerja Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas V. Mimbar Ilmu, 24(1), 114. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.174 68
Gusti, I., Santika, N., & Sudiana, N. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Ditinjau
Indonesia Dari Perspektif Teoritis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia11(4), 464–472. https://doi.org/https://doi.org/10.23887
/jjpbs.v11i4.42052
Hadiyani, V. P., Susanto, D., & Yaqin, Z. N. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Narasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri Mojorejo 01 Batu. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 538. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8 329 Kalra, R., & Siribud, S. (2020). Public Speaking Anxiety in the Thai EFL Context. Journal : Language Education and Acquisition Research Network Journal, 13(1).
Lauster, P. (2003). Tes Kepribadian (terjemahan D.H. Gulo). PT.Bumi Aksara. Meylinda, F.,
Yuwana, S., & Sukartiningsih, W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampian Berbicara Dengan Program Adobe Flash Untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(3), 256–364.
Mukoyimah. (2017). Dakwah Soekarno
Melalui Pidato. Jurnal Ilmu Dakwah,
37(2), 313–334.
Mulyawati, I. M. (2021). Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) Penerapan Metode Komunitas Aktivitas dengan Sehari-Hari
Berbasis Pembiasaan pada Pembelajaran. Jbipa, 3(2), 104–114.
https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i2.4206
Naqiyah, N., Ilhamudin, M. F., Faidah, M., & Mardliyah, S. (2021). Pengembangan Keterampilan Pidato untuk Meningkatkan Self-Efficacy Berbicara di Muka Umum, Pondok Pesantren Al Falah, Desa Mojo, Kecamaran Ploso
Kabupaten Kediri, Jawa Timur. Jurnal ABDI, 7(1), 44–49. Nikmah, D. A. A.,
Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Meningkatkan Keterampilan Berbicara Narasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri Mojorejo 01 Batu. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 538. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8329
Kalra, R., & Siribud, S. (2020). Public Speaking Anxiety in the Thai EFL Context. Journal : Language Education and Acquisition Research Network Journal, 13(1).
Lauster, P. (2003). Tes Kepribadian (terjemahan D.H. Gulo). PT.Bumi Aksara. Meylinda, F., Yuwana, S., & Sukartiningsih, W. (2016).Pengembangan Media Pembelajaran Keterampian Berbicara Dengan Program Adobe Flash Untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(3), 256–364. Mukoyimah. (2017). Dakwah Soekarno Melalui Pidato. Jurnal Ilmu Dakwah, 37(2), 313–334.
Mulyawati, I. M. (2021). Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) Penerapan Metode Komunitas Aktivitas dengan Sehari-Hari
Berbasis Pembiasaan pada Pembelajaran. Jbipa, 3(2), 104–114. https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i2.420 6
Naqiyah, N., Ilhamudin, M. F., Faidah, M., & Mardliyah, S. (2021). Pengembangan Keterampilan Pidato untuk Meningkatkan Self Efficacy Berbicara di Muka Umum, Pondok Pesantren AlFalah, Desa Mojo, Kecamaran Ploso Kabupaten Kediri, Jawa Timur. Jurnal
ABDI, 7(1), 44–49.
Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Pendidikan: Prosiding Nasional LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).
Said. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VI SD 2 Padurenan. Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–17. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/pen das/article/view/3437
Sukron, A., Yulianto, B., & Yuwana, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpidato Siswa Kelas VI sekolah Dasar Negeri Sukamakmur Arca Kecamatan Kabupaten Bogor Melalui Teknik Stand UP Comedy. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 5(1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD
Tarigan, H. G. (2008). Berbicara sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa Bandung.
Ummah, N. A., Ghufron, S., Kasiyun, S., & Widiana Rahayu, D. (2020). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Kelas IV Sekolah Dasar. Wanastra : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(2). https://doi.org/10.31294/w.v12i1
Ustari, K. S., Sumantri, M., & Laba Jayanta, I. N. (2019). Pembelajaran Pengaruh Dramatic Model Learning Berbantuan Boneka Tangan Terhadap Keterampilan Berbicara. Journal of Education Technology, 2(4), 153. https://doi.org/10.23887/jet.v2i4.16427
Wahyuni, S. (2013). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Berbicara di Depan umum Pada Mahasiswa Psikologi. Psikoborneo, 1(4), 220–227.
Wrahatnolo, T., & Munoto. (2018). 21 st centuries skill implication on educational system. IOP Conference Series: Materials Science Engineering. https://doi.org/10.1088/1757899X/296/1/012036
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.