Design and development of a digital game to support civics education for fourth-grade students
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v14i6.916-927Keywords:
Digital educational game, civic education, nation’s struggle historyAbstract
Civics education on the nation's struggle is often considered less interesting to elementary school students. Therefore, this study aims to develop Digital Educational Games as Civics Education learning media based on the History of the Nation's Struggle material for Class IV Elementary School students, with validity and effectiveness. This research uses a research and development model based on the Borg & Gall model, comprising nine stages from needs analysis to field trials. Validation was conducted by media, material, and linguistics experts, with an average validity of 92%, indicating that this media is highly valid for use. The field trial involving 29 students implied that this digital educational game was effective, with an average learning outcome of 95.66 and an effectiveness rate of 90%. Thus, this digital educational game proved to be valid and effective.
References
Ainumila, L. I., & Oktiningrum, W. (2021). Pengembangan Media Interaktif Powerpoint untuk Meningkatkan Literasi Budaya dan Kewargaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(2). https://ejournal.upi.edu/index.php/jppd/index
Akbar, J., Krismadinata, & Anwar. (2021). Pengembangan Training Kit Pada Mata Pelajaran Mengoperasikan Sistem Kendali Elektronik. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/view/29502
Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Alam, R. F. S., & Imbar, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Content Wheel di Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 13–20. https://doi.org/10.21009/jpi.041.02
Alifah, H., Virgianti, U., Imam Zamah Sarin, M., Amirul Hasan, D., Fakhriyah, F., & Aditia Ismaya, E. (2023). Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1, 103–115. https://doi.org/10.54066/jikma-itb.v1i3.463
Annisa, H., Dewi, D. A., & Adriansyah, M. I. (2024). Berkurangnya Rasa Nasionalisme Dalam Pelaksanaan Upacara Bendera Pada Anak Usia Sekolah Dasar. PRIMER : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 53–65. https://doi.org/10.55681/primer.v2i1.287
Anwar, M. F. N. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Sumenep Kelas Iv Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Apriyantini, N. P. D., Warpala, I. W. S., & Sudatha, I. G. W. (2024). Game Edukasi Berbasis Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 14(1). https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v14i1.3085
Argarini, D. F., & Sulistyorini, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Prezi Pada Matakuliah Analisis Vektor. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 209–222. https://www.kalamatika.matematika-uhamka.com/index.php/kmk/article/view/180
Arsiva, P., Nur, S., & Nangimah, Z. (2024). Integrasi Teknologi Augmented Reality (AR) dalam Pembelajaran PKn untuk Meningkatkan Pemahaman Nilai-nilai Kewarganegaraan Pada Siswa Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies, 7(3), 2214–2221. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Asmadi, A., Faridah, F., Sakdiah, N., Sa’diyah, S. A., Yuranti, L., & Tari, N. R. (2024). Metodologi Pengajaran PAI dengan Metode Pembelajaran Konvensional di Madrasah Tsanawiyah Negeri 3 Kabupaten Batang Hari. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 4(2), 39–42. https://doi.org/10.57251/ped.v4i2.1537
Astuti, A., Panjaitan, R. G. P., & Titin, T. (2021). Kelayakan Media Video Pembelajaran pada Submateri Sistem Endokrin. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(2), 290.
https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i2.2919
Fadliyah, N., Endang, &, Puspitasari, W., & Ratnawati, E. (2024). Word Wall Sebagai Media Interaktif Dalam Mengajarkan Materi Tentang Perlawanan Terhadap Kolonialisme Dan Imperalialisme Di Indonesia. Jurnal Sosial Politik Humaniora, 1.
https://doi.org/10.XXXXX/XXXXXX
Ferlina, L., & Fratiwi, N. J. (2024). Edugame Wordwall: Sebuah Media Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. In Journal of Primary Education (Vol. 3, Issue 2). https://doi.org/https://doi.org/10.61798/wjpe.v3i2.126
Firdaus, H. (2023). Menanamkan Sikap Cinta Tanah Air Melalui Pembelajaran Pkn Di Sekolah Dasar Sebagai Pilar Patriotisme Bangsa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9491
Firmansyah, H. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar Sejarah di Sekolah Menengah Atas. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 541–548. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30416
Habib Maulana, Muhtarom, & Ngatmini. (2025). The development of a digital-based learning evaluation tool using wordwall media for persuasive text material in elementary school. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 43–58.
https://doi.org/10.33578/jpfkip-v14i1.p43-58
Hakim, L. N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Mata Palajaran Pendidikan Agama Islam Berbentuk Modul Dengan Model Borg Dan Gall Terhadap Siswa Kelas Xi Semester Ganjil Di Sma Negeri 2 Situbondo Tahun Pelajaran 2015/2016. 1. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/NJIS/index
Hasnimar. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Pancasila Kelas Iv Di Sd Inpres 5/81 Watu Kabupaten Bone. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/42486-Full_Text.pdf?utm_source=chatgpt.com
Ilhami, A. (2022). Implikasi Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Anak Usia Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2). https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/6564
Irfan, Muhiddin, & Ristiana, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powerpoint di Sekolah Dasar. Journal of Primary Education, 3(2), 16–27. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/article/view/21765
Kurniawan, M. R., & Risnani, L. Y. (2021). Pengembangan Game Edukasi Digital Dan Implementasi Pada Pembelajaran Biologi Materi Plantae Siswa Sma Kelas X. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v12i1.3759
Kusnadi, R., & Semarang, U. N. (2022). Peranan Tokoh Nasionalis Jambi Dalam Perjuangan Nasional Bangsa Sebagai Sumber Belajar Sejarah Indonesia Bermuatan Lokal Di Jambi. Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah FKIP Universitas Jambi, 1(3), 156–172. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/krinok.v1i3.21517
Tamba, A. M., & Ramadan, Z. H. (2025). Development of Canva-based Educational Games on the Meaning of the Pancasila Principle Materials in Social Life for Grade IV Elementary Students. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 9, 2614–1337. https://doi.org/10.33578/pjr.v9i4.156
Megafajari, D., Umasih, & Marta, N. (2023). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Sejarah Perjuangan Bangsa (PSPB) dI Sekolah Menengah Pertama 1983-1993. HISTORIA: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 6(1), 73–80.
Munandar, A., & Gegrafi, P. (2024). Hubungan Antara Pemahaman Konsep Sejarah Dengan Pembentukan Identitas Nasional Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Prodi PGMI, 9(2). https://doi.org/10.31764
Nawali, J., Ivtari Savika, H., Kharismatul Mufidah, I., & Susilawati, S. (2024). PENGEMBANGAN Media Pembelajaran di MI dan SD. CAHAYA: Journal of Research on Science Education, 2(1), 37–49. https://doi.org/10.70115/cahaya.v2i1.133
Syafriafdi, N., Yakub, E., Umari, T., Suarman, Hayati, I. R., Puspita, D., & Pernandes, P. C. (2025). The effect of educational games using educandy on elementary school students’ learning motivation. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(3), 316–327. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v14i3.p316-327
Rahayu, I. R., & Rukmana, D. (2022). The Effect of Game-Based Learning Model Assisted by Bamboozle on The Multiplication Skills of Elementary School Students. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 806.
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i3.8964
Saputri, F. H., & Putra, G. A. I. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Indonesia Berbasis Game Edukasi Untuk Siswa Kelas 7 Madrasah Tsanawiyah Al-Hafizh Rajeg. G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan, 8(1), 16–25.
https://doi.org/10.33379/gtech.v8i1.3448
Sari, R., & Ayundasari, L. (2024). Implementasi Media Pembelajaran HIME (History Game) Menggunakan Pendekatan TARL. Journal of Language Literature and Arts, 4(12), 1260–1276. https://doi.org/10.17977/um064v4i122024p1260-1276
Sukmawati, Ainiyah, W., & Rohma, E. A. (2025). Pengaruh Game Edukasi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik; Studi Kasus SDN Daleman I. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 2(1), 383–396.
https://doi.org/https://doi.org/10.61722/jmia.v2i1.3361
Tampubolon, A., Komalasari, K., Sapriya, Anggraeni, L., Sari, B. I., & Prasetyo, W. H. (2025). Board games as a medium for civic education:Judging from knowledge and beliefs in teacher perceptions. Teaching and Teacher Education, 167.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moh. Farid Nurul Anwar, Elita Mega Selvia Wijaya, Hediana Woe (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.