ANALISIS POLA ASUH ORANG TUA YANG BEKERJA TERHADAP PEMBENTUKAN MORAL KEJUJURAN ANAK
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8235Keywords:
parenting, working parents, honestyAbstract
This study aimed to find out the parenting styles of working parents on shaping children’s honesty. This research used a qualitative approach and the type of case study research conducted at grade V SDN 3 Mayonglor, Kecamatan Mayong, Kabupaten Jepara. The respondents were students, their parents from several different occupations, and teachers. The data were collected thorugh unstructured observation, unstructured interview, and documentation. The data analysis used was descriptive qualitative data analysis. Based on the results of research, it was found that: 1) the parenting style in families with different types of work included: democratic and authoritarian. Whereas, with the regard to students’ moral, the researcher focused on honesty. It was found that the children’s honesty still needed to be improved. Thus, it was suggested for parents to provide appropriate parenting styles for the children to shape and improve the honesty for their children.
References
Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Nilai-nilai Karakter. Jakarta: Rajawali Pers.
Agustina, A. E. (2012). Pengaruh Pekerjaan Orang Tua terhadap Perilaku Sosial Siswa di SMP Negeri 1 Pabedilan Kecamatan Pabedilan Kabupaten Cirebon. Skripsi. Fakultas Tarbiyah. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Azizah, I. N. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokratis Orang Tua terhadap Cara Bergaul Anak: Studi di Desa Derik, Susukan, Banjarnegara. Jurnal Studi Islam, Gender dan Anak, 14(2), 329–345.
Badria, E. R., & Fitriana, W. (2018). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Potensi Anak Melalui Homeschooling di Kancil Cendikia. JURNAL COMM-EDU, 1(1), 1–8.
Daradjat, Z. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Dewayani, S. (2016). Agar Anak Jujur (Panduan Menumbuhkan Kejujuran kepada Anak Sejak Dini). Jakarta: Komisi Pemberantasan Korupsi RI, Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat.
Djamarah, S. B. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.
Fathurrohman. (2019). Implementasi Pendidikan Moral di Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 3(1), 79–86.
Firdaus, S. A., & Kustanti, E. R. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dengan Pengambilan Keputusan Karier pada Siswa SMK Teuku Umar Semarang. Jurnal Empati, 8(1), 212–220.
Hafidhoh, N. B. (2019). Pola Asuh Orang Tua dalam Membentuk Moral Anak. Tesis. Program Studi Pendidikan Agama Islam. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Hasanah, E. (2019). Perkembangan Moral Siswa Sekolah Dasar Berdasarkan Teori Kohlberg. JIPSINDO, 2(6), 131–145.
Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran pada Anak dalam Keluarga. Jurnal FamilyEdu, 3(1), 36–45.
Jamaluddin, D. (2013). Paradigma Pendidikan Anak dalam Islam. Bandung: Pustaka Setia.
K. Bertens. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga. Depok: Arruzz Media.
Lickona, T. (2012). Mendidik untuk Membentuk Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Meleong, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.
Mirantika, N. R. (2016). Hubungan Pola Asuh Permisif dan Otoriter dengan Kenakalan Remaja. Skripsi. FKIP. Universitas Negeri Semarang.
Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya. http://repository.uin-malang.ac.id/1104
Reskia, S., et al. (2014). Pengaruh Pendidikan Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa di SDN Inpres I Birobuli. Elementary School of Education E-Journal, 2(2), 83.
Sari, C., & Wahyuni, P. (2020). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua bagi Kehidupan Sosial Anak. JURNAL PENDIDIKAN dan KONSELING, 2(1), 76–80.
Satrianingrum, A. P., & Andriyanti, E. (2020). Resiko Pengasuhan Permisif Orang Tua dan Nenek pada Pencapaian Bahasa Anak. Jurnal Ilmiah Keluarga & Konseling, 13(3), 239–249.
Sukamto, R. N., & Fauziah, P. (2021). Identifikasi Pola Asuh Orang Tua di Kota Pontianak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 923–930.
Shochib, M. (2014). Pola Asuh Orang Tua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta.
Yasbiati, et al. (2019). Profil Kejujuran Anak Usia 5–6 Tahun di RA-At-Taufiq Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 99–106.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.