IMPLEMENTING WORKSHOPS TO IMPROVE TEACHERS' ABILITY TO UTILIZE COMPUTERS IN TEACHING PROCESS AT SMP NEGERI 1 KUBU ROKAN HILIR

Authors

  • Karsono SMP Negeri 1 Kubu Babussalam, Rokan Hilir, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i1.8228

Keywords:

Computer Utilization, Workshop

Abstract

School action research (SAR) aims to improve the learning system at schools. The purpose of this research was to improve teachers’ ability to utilize computers in teaching through the implementation of workshops. Data in this research were collected through observations and reflections on the actions of teachers at SMP Negeri 1 Kubu in two cycles. The subjects in this study were 20 teachers at SMP Negeri 1 Kubu. The results showed that the implementation of workshops to improve teachers’ ability to utilize computers in teaching increased with a percentage of 90% (an excellent category). Based on these results, it could be concluded that implementing workshops was effective in improving teachers’ ability to utilize computers in teaching at SMP Negeri 1 Kubu Babussalam Rokan Hilir Regency.

References

Anas, S. (2004). Pengantar statistik pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Aqib, Z. (2017). Model-model media dan strategi pembelajaran kontekstual inovatif. Bandung: Yrama Widya.

Arsyad, A. (2007). Media dan sumber belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ceha, R., dkk. (2016). Peningkatan kemampuan guru dalam pemanfaatan teknologi pada kegiatan pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 131–138.

Dajamarah, S. B., & Zain, A. (2012). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmawan, D. (2012). Pendidikan teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Denim, S. (2002). Inovasi pendidikan: Dalam upaya meningkatkan profesionalisme tenaga pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Fathul, W. (2007). Teknologi informasi dan pendidikan. Yogyakarta: Ardana Media.

Hamzah, B. U. (2007). Model pembelajaran: Menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Bandung: Bumi Aksara.

Hartono. (2004). Teknologi informatika komputer dunia pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Ismaniati, Ch. (2001). Pengembangan program pembelajaran berbantuan komputer. Yogyakarta: FIP UNY.

Jusen. (2018). Peningkatan kemampuan guru menggunakan media dan sumber belajar melalui workshop. Jurnal Ilmiah Educater, 4(2), 130–141.

Kunandar. (2007). Guru profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan persiapan menghadapi sertifikasi guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kusumah, W. (2018). Seminar Nasional Pendidikan: Tantangan Menghadapi Era Teknologi dalam Pendidikan Masa Kini. Aula Gedung PGRI Jakarta, 28 April 2018.

Masnur, M. (2007). KTSP pembelajaran berbasis kompetensi dan kontekstual: Panduan bagi guru, kepala sekolah, dan pengawas sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Rohman. (2019). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK): Studi kasus di TK Muslimat NU Maslakul Huda. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 173–177.

Rohmah. (2020). Evaluasi terhadap pembinaan kinerja guru. JolEM, 1(2), 1–13.

Sadiman, A. S., dkk. (1984). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatan. Jakarta: Pustekom.

Sanjaya, W. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sardiman. (2005). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian administrasi. Bandung: Alfabeta.

Sukamto. (2012). E-learning dan aplikasinya pada lembaga pendidikan Islam. Jurnal Teknik Elektro, 1(2).

Surahman, E. (2017). Workshop pemanfaatan media pembelajaran sebagai upaya peningkatan efektivitas pembelajaran serta profesionalitas pendidik di SMP Negeri 194 Jakarta. Jurnal Sarwahita, 13(2), 111–119.

Surya. (2006). Kapita selekta pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Syaiful, B. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Wardana. (2002). Peran teknologi dalam pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Wardaya, C. U., & Sumartini, T. (2016). Media dan sumber belajar di TK. Bandung: PPPPK TK dan PLB.

Published

2021-02-22

Issue

Section

Original research

How to Cite

IMPLEMENTING WORKSHOPS TO IMPROVE TEACHERS’ ABILITY TO UTILIZE COMPUTERS IN TEACHING PROCESS AT SMP NEGERI 1 KUBU ROKAN HILIR. (2021). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 243 – 250. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v10i1.8228