PENGEMBANGAN APLIKASI GAMES EDUKATIF WORDWALL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MEMAHAMI MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI SISWA SD

Authors

  • Ani Nur Aeni Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author
  • Dadan Djuanda Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author
  • Maulana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author
  • Rini Nursaadah Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author
  • Salsabila Baliani Putri Sopian Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.9313

Keywords:

word wall game application, learning media, Islamic religious education, TPACK

Abstract

This article discusses the design and product development of PAI learning media for elementary school students in the form of Word Wall educative game application and to find out the effectiveness of applying Word Wall as measured from students' understanding of PAI learning subjects through Word Wall. The research was conducted to support teachers’
competency in Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). The research approach used is mixed-method with a 4-D development model design, defining, designing, developing, and disseminating. Data were obtained through questionnaire instruments, documentation, and interviews. The results indicate that 1) Word Wall product design is made based on the teacher need analysis on learning media in elementary school and based on curriculum analysis in the form of Basic Competency analysis and based on the second-grade elementary school students’ characteristics, 2) the products that are produced are Word Wall educative games, which consist of maze chase, airplane, balloon pop, and open the box, and 3) students' ability to understand PAI learning subject is very good through Word Wall games. Thus, the Word Wall application can be recommended and developed further on another Basic Competency through learning videos.

References

Achadi, M. W. (2018). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Al-Ghazali, 1(1), 152–167.

Aeni, A. N., Aprilia, D., Putri, N. A., & Ariyanti, A. (2022). Penggunaan Video Animasi DESI (Deskriptif, Edukatif, Smart dan Interaktif) mengenai sistem pembayaran Shopee Pay Later dalam pandangan ekonomi Islam sebagai sarana edukatif bagi mahasiswa. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(2), 1041–1044. doi:10.33087/jiubj.v22i2.2258.

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyani, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E-Book Kijubi (Kisah Takjub Nabi) dalam meningkatkan pemahaman siswa SD kelas V terhadap keteladanan Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214–1222. doi:10.35931/am.v6i4.1113.

Aeni, A. N. (2022). Perkembangan Peserta Didik SD. Bandung: UPI Press.

Aribowo, E. K. (2021). Wordwall: Media pembelajaran interaktif mulai dari quiz, wordsearch, hingga anagram. Erickunto.com. Retrieved from https://www.erickunto.com/2020/11/wordwall-media-pembelajaran-interaktif.html

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asiah, N. (2016). Inovasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui e-learning di SMA Budaya Bandar Lampung. UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 6(1), 93.

Aziz, A. A., Hidayatullah, A. S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 63. doi:10.36667/jppi.v9i1.542.

Creswell, J. W., Vicki, L., & Plano, C. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks: SAGE.

Darajat, Z. (2003). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang.

Effendi, D., & Achmad, W. (2019). Pemanfaatan teknologi dalam proses pembelajaran menuju pembelajaran abad 21. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 125–129. Palembang: Program Sekolah Pascasarjana Universitas Negeri Palembang.

Fakhruddin, A. A., Mochammad, F., & Lailatul, M. (2021). Wordwall application as a media to improve Arabic vocabulary mastery of junior high school students. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 5(2), 217. doi:10.29240/jba.v5i2.2773.

Farhaniah, S. (2021). Penerapan media berbasis Wordwall untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa pada pembelajaran tematik di kelas V SDN 127 Kota Jambi. Universitas Islam Negeri Sulthan.

Gamayanti, Z. (2021). Wordwall: Solusi untuk pembelajaran jarak jauh yang lebih interaktif. Retrieved from https://hightechteacher.id/wordwall-solusi-untuk-pembelajaran-jarak-jauh-yang-lebih-interaktif/

Hasnussaadah, H. (2021). Strategi pembelajaran e-learning di era digital. IQRA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 10–16. doi:10.26618/iqra.

Julita, P., & Pebria, D. (2022). Pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran dalam pendidikan era digital. Journal of Educational Learning and Innovation, 2(2), 227–239. doi:10.46229/elia.v2i2.

Madjid, A. (2014). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan media Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 64–70.

Miles, B. Mathew., & Huberman, M. (1984). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. London: Sage Publications.

Muhaimin, dkk. (2008). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila, I. (2022). Penggunaan aplikasi Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar matematika selama pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 12(1), 33–43. doi:10.23887/jurnal_tp.v12i1.791.

Ngongo, V. L., Taufiq, H., & Wijayanto. (2019). Pendidikan di era digital. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 999–1015. Palembang: Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2852–2860. doi:10.31004/edukatif.v3i5.880.

Nurjanah, N. E., & Mukarromah, T. T. (2021). Pembelajaran berbasis media digital pada anak usia dini di era revolusi industri 4.0: Studi literatur. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 66–77.

Pratiwi, Z. I., & Maharani, D. (2020). Penerapan pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada kelas XI di SMA Dharma Karya UT Tangerang Selatan. Jurnal Qiro’ah, 10(2), 57–72. doi:10.33511/qiroah.v10n2.57-72.

Purnanto, A. W., & Mahardika, A. (2016). Pelatihan pembuatan soal interaktif dengan program Wondershare Quiz Creator bagi guru sekolah dasar di Kota Malang. Warta LPM, 19(2), 141–148.

Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka pengetahuan guru abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65–74.

Rizal, A. S. (2014). Perumusan tujuan sebagai basis pengembangan kurikulum pendidikan Islam. Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2).

Rizkia, F. S. (2020). Belajar dan bermain menggunakan media pembelajaran interaktif Wordwall. Jurnalpost.com.

Rusmana, M. A., dkk. (2020). Pengembangan Pembelajaran PAI di Era Digital. Banyumas: Amerta Media.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195–199.

Sari, W., & Ika, Y. (2021). Wordwall sebagai media belajar interaktif daring dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar mahasiswa geografi pada mata kuliah Geografi Desa Kota di masa pandemi. Jurnal Ilmiah Media Publikasi Ilmu Pengetahuan dan Teknologi, 10(1), 1–10.

Savitri, A. (2021). Pemanfaatan game edukasi Wordwall sebagai evaluasi pembelajaran Bahasa Indonesia secara daring di perguruan tinggi. ISoLEC 2021 Proceedings, 5, 159–166.

Shiddiq, J. (2021). Inovasi pemanfaatan Wordwall sebagai media game-based learning untuk Bahasa Arab. JALIE: Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 5(1), 151–168.

Sulistyowati, E. (2012). Pembelajaran PAI di sekolah dasar. Al-Bidayah, 4(1), 63–76.

Syarif, M. (2017). Penguatan Pendidikan Agama Islam (PAI) sebagai kurikulum inti di sekolah. Jurnal Pigur, 2(1), 194–202.

Tiari, D. A., Nunuk, S., & Suharno, S. (2016). Penerapan multimedia interaktif untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPA materi struktur organ tubuh manusia dan fungsinya. Teknodika, 14(1), 22. doi:10.20961/teknodika.v14i1.34696.

Trianto. (2011). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research): Teori & Praktik. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Tunisissa, I. F., Salamah, S., Wiramanggala, A. N., Aprilianti, A. D., & Aeni, A. N. (2022). Pemanfaatan Gamasis (Games Anak Islami) dengan website Wordwall sebagai media pembelajaran meneladani kepemimpinan Umar bin Khattab di kelas 6 SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 184–192. doi:10.21009/JPD.081.

Yasri, R. A., Ambiyar, A., & Mulianti, M. (2019). Penerapan video media interaktif untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar Shield Metal Arc Welding. Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan, 2(1), 31–38. doi:10.24036/jptk.v2i1.4923.

Zuhairini, dkk. (1983). Metode Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENGEMBANGAN APLIKASI GAMES EDUKATIF WORDWALL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MEMAHAMI MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI SISWA SD. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835-1852. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.9313