UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI METODE PERMAINAN DI KELAS V SDN 004 BELANTARAYA

Authors

  • Rosman SDN 004 Belantaraya, Indragiri Hilir, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.9341

Keywords:

students’ learning activities, mathematics learning outcomes, game methods

Abstract

This article is classroom action research, which aims to increase students’ learning activity and achievement at SDN 004. The subjects in the research involved 26 students at SDN 004, which consist of 11 male and 15 female students. The method used in the research is descriptive quantitative, which explains or describes a factual problem based on phenomena that occurred in the research field. The results indicate that applying games can increase students’ learning activities and mathematics learning achievement. It is proven that the students’ average value before applying treatment is 52. After making learning improvements applied by the researcher in the first cycle of the first daily test, the average value of students’ mathematics learning outcomes of 76 students increased to 14.6% compared to the initial result before making learning improvements. In the second cycle of the second daily test, the average score of students' mathematics learning outcomes is 92 increased to 17.6% compared to the initial result before making learning improvements. Based on the learning outcomes data, students’ learning achievement has increased well after applying learning improvements in the form of applying games that could make students more active and creative in developing ideas and solving various learning topics.

References

Arikunto, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran (Jinop), 1(1), 77–89.

Anas, S. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Aqib, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Berutu, A. (2013). Penerapan Metode Permainan dengan Berbantuan Tangram untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bangun Datar. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 19(1), 9–18.

Chan, F. (2017). Implementasi Guru Menggunakan Metode Permainan pada Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 106–123.

Daniel, S. (2016). Penerapan Metode Permainan terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas 3 dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di SD Kristen Kanaan Tangerang. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 41–61.

Fauzia, H. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 40–47.

Ifrianti, S. (2015). Implementasi Metode Bermain dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 150–169.

Kawuryan, S. P. (2016). Implementasi Metode Permainan dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar.

Kiswoyo. (2019). Penerapan Pembelajaran Aktif dengan Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(1), 47–52.

Maswar. (2019). Strategi Pembelajaran Matematika Menyenangkan Siswa (MMS) Berbasis Metode Permainan Mathemagic, Teka-Teki dan Cerita Matematis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 28–43.

Raimundus. (2022). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika melalui Penerapan Metode Permainan di Kelas pada Siswa Kelas VI SDI Watoone, Flores Timur. Journal Scientific of Mandalika (JSM), 2(7), 745–755.

Rosa, E. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Matematika Knisley (MPMK) menggunakan Media Petak Warna-Warni terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa dalam Pembelajaran Segitiga di Kelas VII MTs. Putra-Putri Simo. INSPIRAMATIKA: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 43–52.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Edisi 2). Bandung: Alfabeta.

Uliyah, A. (2019). Metode Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Shau Al-‘Arabiyah, 7(1), 31–43.

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68–73.

Yuliana, L. (2022). Pengaruh Persepsi atas Lingkungan Sekolah dan Kebiasaan Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS pada SMP Negeri di Tangerang Selatan. Jurnal Pendidikan IPS, 5(2), 173–180.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Original research

How to Cite

UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI METODE PERMAINAN DI KELAS V SDN 004 BELANTARAYA. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1817-1825. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.9341