PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DIGITAL PADA PEMBELAJARAN PELESTARIAN LINGKUNGAN KELAS V TEMA VIII DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nadila Rahmi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Riau, Indonesia Author
  • M. Jaya Adi Putra Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Riau, Indonesia Author
  • Jesi Alexander Alim Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Riau, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.8615

Keywords:

digital comic media, environmentalism subject matter, elementary school

Abstract

This article reports the product of digital comics that can ease teachers to convey material and enable students to understand the subject matter. Type of the research is Research and Development (R&D) with the ADDIE model, which consists of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The research subjects involved researchers as media designers, media experts, material experts, linguists, teachers, and students. The instrument of data collection uses a questionnaire. The questionnaire used is a validation sheet and a product trial questionnaire. The results of the PE conducted by validators and practitioners on digital comic media, which consists of six assessment aspects obtained an average score of 86.40% with a very valid category. Validation validated by media experts achieved 78%. Validation validated by material experts achieved 89%. Validation validated by linguists achieved 84%. validation validated by practitioner I achieved 93% and validation from practitioner II achieved 94%. Thus, the results of the average score obtained 87.6% with a very valid category. The results of the one-on-one trial with three students obtained 82.5%
with a very decent category. In addition, the results obtained from a limited trial of 13 students obtained an average score of 88.65% with a very decent category.

References

Alfin, J. (2015). Analisis karakteristik siswa pada tingkat sekolah dasar. Prosiding Halaqah Nasional & Seminar Internasional Pendidikan Islam (hlm. 190–205). Surabaya: UIN Sunan Ampel.

Barokati, N., & Annas, F. (2013). Pengembangan pembelajaran berbasis blended learning pada mata kuliah pemrograman komputer (Studi Kasus: UNISDA Lamongan). Jurnal Sistem Informasi, 4(5), 352–359.

Danaswari, R., dkk. (2013). Pengembangan bahan ajar dalam bentuk media komik untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMAN 9 Cirebon pada pokok bahasan ekosistem. Jurnal Scientiae Educatia, 2(2).

Dittmar, J. F. (2012). Digital comics. Scandinavian Journal of Comic Art (SjoCA), 1(2), 83–91.

Fatimah, F., & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan science comic berbasis problem based learning sebagai media pembelajaran pada tema bunyi dan pendengaran untuk siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2), 146–153.

Lailiyah, F. (2020). Pengembangan media komik siklus air untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V di sekolah dasar. JPGSD, 8(1), 89–99.

Nur, H., & Maulida, K. (2019). Pengembangan media komik digital menggunakan Pixton disertai kuiz (Kahoot) pada konsep sistem gerak. Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Nursholihat, K., dkk. (2017). Peranan media komik terhadap literasi sains siswa SD kelas V pada materi daur air (Penelitian pre-experimental terhadap siswa kelas V SD Kecamatan Paseh Kabupaten Sumedang). Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 1–20.

Pangestu, B. A. (2018). Pemanfaatan media pembelajaran dalam dunia pendidikan.

Purnama, S. (2013). Metode penelitian dan pengembangan (pengenalan untuk mengembangkan produk pembelajaran bahasa Arab). Literas, 4(1), 20–40.

Sadiman, A. S. (2007). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Samatowa, U. (2011). Pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jakarta: Indeks.

Siahaan, N. H. T. (2004). Hukum lingkungan dan ekologi pembangunan. Jakarta: Erlangga.

Sista, T. R. (2017). Implementasi manajemen kurikulum dalam meningkatkan mutu pendidikan (Studi kasus di SMK Migas Cepu), 1(1).

Sudjana, N., & Rivai, A. (2013). Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian dan pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfabeta.

Suryono, I. (2011). Belajar dan pembelajaran: Teori dan konsep dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran. Bandung: FIP UPI Bandung.

Utariyanti, I., Zahro, F., dkk. (2015). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik dalam materi sistem pernapasan pada siswa kelas VIII MTs Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(3), 20–30.

Published

2022-12-15

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK DIGITAL PADA PEMBELAJARAN PELESTARIAN LINGKUNGAN KELAS V TEMA VIII DI SEKOLAH DASAR. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1712-1725. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i6.8615