STIMULASI BUKU TEMATIK SD/MI KELAS IV TEMA 3 UNTUKMENUMBUHKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA

Authors

  • Amikratunnisyah1 Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia Author
  • Andi Prastowo Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8612

Keywords:

stimulation, thematic books, reading comprehension

Abstract

The description of this article is based on the number of elementary school students who still do not have the ability to read and understand well. This article describes a study about the contents of the stimulation of thematic textbooks for SD./MI grade IV theme 3 to foster students' reading comprehension skills. The study described in this article used a descriptive qualitative approach. The type of research conducted was a document analysis research (documentary analysis) study. The documents analyzed were the thematic textbooks for grade IV students on theme 3 revised edition in 2017 which consisted of teacher books and student books. The main informants in the study were the teacher's book and the student's book. While the formal object of the study was the ability to read and understand. The results showed that the thematic textbooks for class IV theme 3 already contained stimuli in growing students' reading comprehension skills. The stimulation contained in this thematic textbook was in the form of commands that stimulate students to carry out activities to achieve reading comprehension skills. 

References

Ambarita, R. S., Neneng, S. W., & Wahyudin, D. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 23–44. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.836

Anggari, A. S., Afriki, D. R., Wulan, N., Puspitawati, L. M., Khasanah, & Hendriyeti, S. (2017). Peduli terhadap makhluk hidup: Buku tematik terpadu Kurikulum 2013 buku guru SD/MI kelas IV (4 ed.). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Andrea, S., Muhammad, S. A., & Muhammad, F. (2020). Analisis materi pokok Bahasa Indonesia pada buku ajar tematik kelas IV edisi revisi. (Data kutipan belum lengkap – disesuaikan dengan sumber).

Belawati, T. (2003). Pengembangan bahan ajar. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka.

Dewi, S. M., Anggy, G. P., Anang, S. A., & Cici, S. W. (2021). Efektivitas strategi Direct Reading Thinking Activities terhadap peningkatan kemampuan membaca pemahaman di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 453–455. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.786

Faisal, & Stelly, M. L. (2018). Pembelajaran tematik di sekolah dasar. Medan: CV Harapan Cerdas.

Fajrin, S. A., & Hernawati, T. (2017). Media komik untuk melatih kemampuan membaca pemahaman pada siswa tunarungu. JASSI Anakku, 18(2), 63–69.

Jannah, R. (2016). Pengembangan buku ajar tematik bernuansa Islami untuk Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar Islam. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1–16.

Khyar, F. (2019). Pembelajaran keterampilan berbahasa dalam Kurikulum 2013 sekolah dasar. Dipresentasikan pada Seminar Nasional “Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya di Era Digital,” STKIP PGRI Bandar Lampung.

Lestari, W. S., Herawati, S., & Punaji, S. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik untuk siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan, 2(11), 1469–1474.

Magdalena, I., Nurul, U., & Sapitri, A. (2021). Analisis pentingnya keterampilan berbahasa pada siswa kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 243–252.

Mawaria. (2018). Implementasi metode SQ3R dalam upaya peningkatan kemampuan membaca pemahaman pada mata pelajaran Bahasa Indonesia siswa SDN 135 Rejang Lebong. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 177–192.

Menteri Pendidikan Nasional. (2005). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 11 Tahun 2005 tentang Buku Teks Pelajaran. Jakarta: Depdiknas.

Prastowo, A. (2013). Pengembangan bahan ajar tematik. Yogyakarta: Diva Press.

Prihatsanti, U., Suryanto, S., & Hendriani, W. (2018). Menggunakan studi kasus sebagai metode ilmiah dalam psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), 126. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38895

Rahayu, R. A., Arie, R. R., & Tatat, H. (2018). Keterampilan membaca pemahaman dengan metode PQ4R (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review) siswa sekolah dasar kelas tinggi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 48–56. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v3i2.14068

Riyadi, A. A., Pupun, N., & Tatat, H. (2019). Penerapan strategi SQ3R untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 185–194. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v4i1.20658

Santosa, A. I. (2010). Materi dan pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Universitas Terbuka.

Santosa, A. I. (2018). Pengaruh pola asuh orang tua dan sikap bahasa terhadap kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 6(2). http://dx.doi.org/10.30659/j.6.2.91-103

Somadayo, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syafi’ie, I. (1999). Pengajaran membaca di kelas-kelas awal sekolah dasar. Malang: UNM.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tim Penyusun Pusat Bahasa Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Published

2022-04-22

Issue

Section

Original research

How to Cite

STIMULASI BUKU TEMATIK SD/MI KELAS IV TEMA 3 UNTUKMENUMBUHKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 348-360. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8612