KESULITAN BELAJAR OPERASI HITUNG PEMBAGIAN PADA SISWA KELAS IV SDN 84 PEKANBARU
DOI:
https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i5.9193Keywords:
learning difficulties, math, arithmetic operations, divisionAbstract
This article discusses the learning difficulties in arithmetic operations of division for the fourth-grade students of SDN 84 Pekanbaru and finds out the solutions to overcome the difficulties in arithmetic operations of division for the fourth-grade students. The research method used was a descriptive qualitative research design. The source of data obtained in the research came from five fourth-grade students. The data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. Based on the research, there were validity tests and triangulation data. The data were analyzed through data reduction, data presentation, and conclusion. The research was conducted at SDN 84 Pekanbaru. The results of the research conducted by the researchers showed that there were some students who did not understand enough the concept of division as repeated subtraction, students who did not master enough the arithmetical operation skills of downward division, and the difficulty of the arithmetic operation of division understanding about the story.
References
Abdullah, & Amansyah. (2016). Modul guru pembelajaran. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Adyanti, R. (2020). Analisis kesulitan belajar operasi hitung pembagian pada siswa kelas IV MI Al-Mursyidiyyah (Skripsi). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Budiyanto, U. (2015). Upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar pendidikan kewarganegaraan pada siswa kelas IV SD Negeri Bibis Bangunjiwo, Kasihan, Bantul.
Djamaluddin, & Wardana. (2019). Belajar dan pembelajaran. CV Kaaffah Learning Center.
Fatah, dkk. (2021). Jenis-jenis kesulitan belajar dan faktor penyebabnya: Sebuah kajian komprehensif pada siswa SMK Muhammadiyah Tegal. Jurnal Psycho Idea, 19(1). https://doi.org/10.30595/psychoidea.v19i1.6026
Fina, & Faisal. (2017). Karakteristik siswa kelas IV SD.
Hanik, A. N. (2015). Faktor-faktor penyebab kesulitan belajar siswa kelas XI di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 3 Wonosari (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.
Imamuddin, M., dkk. (2020). Analisis faktor internal dan eksternal kesulitan belajar siswa madrasah dalam belajar mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(1).
Ismail. (2016). Diagnosis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran aktif di sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1).
Kamarullah. (2017). Pendidikan matematika di sekolah kita. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1).
Magdalena, I., dkk. (2021). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas 4 di SDN Bulak III Tangerang Selatan. Jurnal Halaqah, 3(3), 75–83.
Mustika, D. (2017). Pembelajaran menggunakan model learning cycle 5E untuk meningkatkan hasil belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Handayani, 7, 1–10. https://doi.org/10.24114/jh.v7i2.7230
Mustika, D. (2022). Peran guru dalam pembelajaran di kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4). https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5197
Mustika, D. (2021). Peran orang tua dalam memotivasi siswa belajar peserta didik di masa pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 1(2). https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.105
Nabila, N. (2021). Konsep pembelajaran matematika SD berdasarkan teori kognitif Jean Piaget. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1).
Nurjan, S. (2016). Psikologi belajar. CV Wade Group.
Pane, A., & Darwis, M. (2017). Belajar dan pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2). https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Putro, R. E. (2019). Minat peserta didik kelas IV SD Negeri Godean 1 Kabupaten Sleman (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.
Rahayu, T. (2019). Karakteristik siswa sekolah dasar dan implikasinya terhadap pembelajaran. Jurnal Institusi Misbahul Ulum, 1(2).
Rizky, A., dkk. (2018). Faktor-faktor penyebab dan upaya-upaya untuk mengatasinya. Jurnal Bening, 2(2). http://dx.doi.org/10.36709/bening.v2i2.10641
Rosyadi, W. (2016). Analisis kesulitan belajar operasi hitung pembagian pada siswa kelas IV SDN di Kecamatan Winong Kabupaten Pati (Skripsi). Universitas Negeri Semarang.
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematika dalam pembelajaran matematika. Jurnal MES, 2(1).
Sisca, dkk. (2020). Analisis kesulitan siswa kelas II sekolah dasar dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika materi perkalian dan pembagian. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 5(2), 183–190. https://doi.org/10.22437/gentala.v5i2.9356
Sitanggang, N. K. (2019). Analisis kesulitan belajar operasi hitung pembagian pada siswa kelas IV SD Negeri 068003 Simalingkar (Skripsi). Universitas Quality, Medan.
Suyono, & Hariyanto. (2014). Belajar dan pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Taranita, R. (2018). Upaya guru dalam mengatasi kesulitan belajar siswa (Skripsi). Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin, Jambi.
Wahyudi. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar siswa di kelas VIII SMP Negeri 14 Pontianak (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Pontianak.
Wahyuningtyas, & Ladamay. (2015). Meningkatkan pemahaman konsep perkalian dan pembagian bilangan bulat menggunakan media wayangmatika. Jurnal Pancaran, 5(3), 51–60.
Wardani, A. D., dkk. (2021). Analisis kesalahan konsep dalam penyelesaian soal pembagian siswa sekolah dasar. Jurnal Matematika, 1(2).
Yuliana, E., dkk. (2020). Analisis kesulitan belajar pada materi operasi hitung pembagian di SD. Jurnal Sinektik, 3(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.