PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS KELAS 4 SD
DOI:
https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i5.8912Keywords:
inquiry learning model, students’ learning outcomes, social science learning subject, elementary schoolAbstract
This article reports the differences in social science learning outcomes for fourth-grade elementary school students by applying the inquiry learning model. The type of research used was a literature review, which was obtained from the research that has been conducted previously. Data collection was carried out by browsing journals through Google Scholar and Sinta. Based on the application of inquiry, it was selected 10 research outcomes to be analyzed. The average value before applying the inquiry learning model was achieved at 64.96. After applying the inquiry learning model, the students’ learning outcomes increased to 85.85. It can be said that learning with the inquiry model could improve social science learning outcomes for fourth-grade students.
References
Bera, L. (2019). Penerapan Metode Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Aktivitas Ekonomi di Sekolah Dasar Negeri Blatat Kecamatan Kangae. Jurnal Serambi Akademica, 7(4), 423-430.
Ciu, D. A. S., & Hasim, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Pokok Bahasan Peninggalan Sejarah Di Kelas Iv Sd Negeri 48 Kota Ternate. Pedagogik, 9(2).
Fajrin, D. N. P. (2018). Penerapan Pembelajaran Inkuiri dengan Media Gambar Berseri untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Karangtengah Baru Kecamatan Imogiri Kabupaten Bantul. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(2), 653-663.
Hasibuan, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Eningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sd Negeri 003 Sukajadi. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(3), 543–549. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7073
Jumira, J., Indrawati, H., & Haryana, G. Penggunaan Metode Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SD Negeri 034 Teluk Mega Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir (Doctoral dissertation, Riau University).
Nuryana, A., Pawito, P., & Utari, P. (2019). Pengantar Metode Penelitian Kepada Suatu Pengertian Yang Mendalam Mengenai Konsep Fenomenologi. Ensains Journal, 2(1), 19. https://doi.org/10.31848/ensains.v2i1.148.
Pada, A. (2020). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Sosial untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN 84 Kota Pare-pare. Publikasi Pendidikan, 10(1), 73. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i1.12851
Rita, Y. Peningkatan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sdn 14 Singkarak Melalui Strategi Inkuiri Berbasis Ctl.
Safiuddin, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Di Kelas Iv Sd Negeri 1 Buton Kabupaten Buton. JEC (Jurnal Edukasi Cendekia), 2(2), 42-50.
Syupriyanti, L., & Taufina, T. (2020). Model Pbl Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 10(1), 55. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v10i1.18556.
Widyastuti, F. P. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Sd Melalui Model Pembelajaran Inquiry Learning. Jurnal Kiprah, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.31629/kiprah.v6i1.58
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.