PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV

Authors

  • Sherly Mellinia Universitas PGRI Palembang, Palembang, Indonesia Author
  • Erfan Ramadhani Universitas PGRI Palembang, Palembang, Indonesia Author
  • Arief Kuswidyanarko Universitas PGRI Palembang, Palembang, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i4.9015

Keywords:

mathematic module, scientific approach, two-dimensional material

Abstract

This article explains a study that aims to find out how the validity, feasibility, and benefit of a scientific approach-based Mathematics module for elementary school students at grade IV toward two-dimensional materials. The research method used is research and development. The method used for data collection was a questionnaire. The results of research and development were conducted with several stages by using the 4D development research model. The results of the module validity that were based on the validation of material experts were 93% categorized as very valid, 95% from linguists were categorized as very valid, 92% from media experts were categorized as very valid, and the feasibility based on the assessment of the teacher's responses with a percentage of 93% was categorized as very feasible. Subsequently, the assessment of the module feasibility based on student responses by 10 indicators was obtained 92% categorized as very feasible. Thus, the learning media for the mathematics module based on a scientific approach was very feasible to be used for elementary school students at grade IV.

References

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. & Saffaruddin, A. J. C. (2010). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teoritis Praktis Bagi

Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan Edisi . Jakarta: Bumi Aksara.

Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar ipa terpadu bermuatan literasi era digital untuk pembelajaran siswa SMP kelas VIII. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 1(1), 1-8.

Cahyani, N. P., & Eska, W. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Saintifik Pada Materi Iklan Untuk Siswa Kelas V Sdn 20 Talawi Kecamatan Koto Xi Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Cerdas Proklamator, 9(1), 38-44.

Choridah, D. T. (2013). Peran pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kreatif serta disposisi matematis siswa SMA. Infinity Journal, 2(2), 194-202.

Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.

Hamdi, H., Halim, A., & Pontas, K. (2015). Pengembangan Dan Penerapan Modul Pembelajaran Materi Teori Dasar Bentuk Muka Bumi Untuk Meningkatkan Kognitif Mahasiswa Pendidikan Mipa Fkip Unigha Sigli. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(2), 2234.

Handayani, I. M., & Sulisworo, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 47-59.

Lestari, N. W. S., Kiswardianta, R. B., & Pujiati, P. (2019, December). Penyusunan Modul Mikrobiologi Melalui Riset Isolasi Jamur Patogen Pada Tanaman Cengkeh. In Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS (Vol.4).

Lestari, S. E. C. A., Hariyani, S., & Rahayu, N.(2018). Pembelajaran kooperatif tipe TGT (teams games tournament) untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 1(3), 116-126.

Najuah, P.S. (2020). Modul Elektronik: Prosedur Penyusunan dan Aplikasinya. Yayasan Kita Menulis.

Nana. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Klaten: Lakeisha.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.

Pratiwi, R. D. (2014). Ensikolopedia (Bangun Datar). Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktek dan Penilaian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sinthiya, P. A I. A., & Sobri, M. R. (2021). Rancangan Aplikasi Sistem Cerdas Pembelajaran Ilmu Bangun Datar SD Negeri 01 Candiretno. Jurnal TAM (Technology Acceptance Model), 4, 19-25.

Suastika, I. K. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Bilangan Berbasis Tematik Saintifik. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(1), 24-32.

Syarifah, L. L. (2017). Analisis kemampuan pemahaman matematis pada mata kuliah pembelajaran matematika SMA II. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2).

Trianto. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif - Progresif: Konsep, Landasan, dan Impelementasinya Pada Kurikulum

Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP).

Jakarta: Kencana Prenada Media Grup. Utaminingsih, C. D. T. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Menerapkan Pendekatan Saintifik Dalam Materi Pecahan Untuk Kelas 5 SD. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 1(4), 408-419.

Wibowo, D. R. (2017). pendekatan saintifik dalam membangun sikap kritis siswa pada pembelajaran akidah akhlak

(Studi di MIN Yogyakarta II). TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 134-150.

Published

2022-08-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 980-994. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i4.9015