DEVELOPMENT OF INTERACTIVE LEARNING MEDIA USING ARTICULATE STORYLINE 3 ON THE PLANE FIGURE MATERIALS

Novita Anggraini, Resyi Abdul Gani, Nurlinda Safitri Safitri

Abstract


The development of interactive learning media using Articulate Storyline 3 on plane figure material aims to determine the development and feasibility of product development through interactive learning media. The research methodology used is Research and Development with the ADDIE approach (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) with the research subject of students at class IV-C SDN Julang Bogor. The instruments used in the research are media expert validation sheets, linguists and material experts with a total of three experts, students and teacher response instruments, and pre-test and post-test instruments. The validation results produce an average score of 93.7% with the "Very Feasible" criteria. Moreover, the results of the pre-test and post-test assessment produce an N-Gain score of 0.70 with the "High" criteria. Students’ responses indicate 98.7% and teachers’ responses indicate 88% with the "Very Good" criteria. Based on the results, the development of interactive learning media using Articulate Storyline 3 on plane figure material in class IV SDN Julang Bogor meets the criteria of validity and feasibility for its development, especially on plane figure material.

 


Keywords


articulate storyline 3, interactive learning media, plane figure

Full Text:

PDF

References


Agustina, R., Irhasyuarna, Y., & Sauqina, S. (2022). Pengembangan Media Articulate Storyline Topik Mekanisme Pendengaran Manusia dan Hewan Untuk Peserta Didik SMP. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 81–89. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.119

Amiroh. (2019). Mahir Membuat Media Interaktif Articulate Storyline. Pustaka Ananda Srva.

Anggraini, T. S., & Reinita. (2021). Pengembangan Media Interaktif Articulate Storyline 3 Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 9853–9859.

Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. PT. Rineka Cipta.

Articulate. (2020). Articulate Product History.

Asela, S., Salsabila Hanifah, U., Hidayah Puji Lestari, N., Sihati, A., & Ririh Pertiwi, A. (2020). Peran Media Interaktif Dalam Pembelajaran Pai Bagi Gaya Belajar Siswa Visual. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1.

Damanik, D. N., Yarshal, D., Amplas, M., & Medan, K. (2022). Pengembangan Multimedia Berbantuan Aplikasi Storyline Benda-benda di Sekitar Kita di Sekolah Dasar Kelas III. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 6(2), 14–21.

Fajarwati, M. I., & Irianto, S. (2021). Pengembangan Media Animaker Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Di Kelas IV SD UMP. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5(1), 1–11. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v5i1.608

Febrianti, A. P., Sesanti, N. R., & Gutama, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Articulate Storyline untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD Universitas PGRI Kanjuruhan Malang. Jurnal Prosiding Seminar Nasional PGSD, 5(1), 588–597.

Gunawan, Iskandar Sultan, D., Ayni Putri Silalahi, C., Suherlan, A., & Fitrah Dwi, D. (2022). Media Pembelajaran Interaktif Sederhana. K-Media.

Hardani. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.

Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042

Ismiranda, & Ariani, Y. (2020). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran Faktor dan Kelipatan Suatu Bilangan di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Studies, 3(2), 503–511.

Juhaeni, J., Safaruddin, S., & Salsabila, Z. P. (2021). Articulate Storyline Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Untuk Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(2), 150. https://doi.org/10.24252/auladuna.v8i2a3.2021

Khusnah, N., Sulasteri, S., Suharti, & Nur, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Jimat Menggunakan Articulate Storyline. Jurnal Analisa, 6(2), 197–208.

Nahdah Husna, M. (2022). Tutorial pembuatan media aplikasi articulate storyline 3 untuk pembelajaran di SD. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(2), 41–48. https://doi.org/10.55904/nautical.v1i2.150

Novitasari, Y. S., Adrian, Q. J., & Kurnia, W. (2021). Rancang Bangun Sistem Informasi Media Pembelajaran Berbasis Website (Studi Kasus: Bimbingan Belajar De Potlood). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi (JTSI), 2(3), 136–147. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/JTSI

Nurmala, S., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa SD/MI. Jurnal Basicedu, 5(6), 5024–5034. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1546

Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1186

Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Simarmata, E. B. W. J., & Mansyur, M. Z. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (A. Karim & S. Purba (eds.); 1st ed.). Yayasan Kita Menulis.

Pariska, P. R. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Salon Kecantikan Di Kota Bukittinggi. Universitas Negeri Padang.

Parnabhakti, L., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Persepsi Peserta Didik Pada Media Powerpoint Dalam Google Classroom. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 18–25.

Prihatiningtyas, S., & Nikmatus Sholihah, F. (2020). Physics Learning by E-Module (K. Wulandari (ed.)). Penerbit LPPM Universitas KH. A. Wahab.

Rosmiati, M. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. Paradigma - Jurnal Komputer Dan Informatika, 21(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/p.v21i2.6019

Rusman. (2018). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer (Bandung). Alfabeta.

Rustandi, A., & Rismayanti, R. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546

Septa Lutfi Nugraha, M., Aziz Hunaifi, A., & Damariswara, R. (2020). Pengembangan Multimedia Peredaran Darah Manusia Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan. PT Remaja Rosdakarya.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Wahyu., Maesharoh, R., & Tijan. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PPKn Berbantuan Articulate Storyline 3 (T. Sumadi (ed.)). Cahya Ghani Recovery.

Yahya, R., Ummah, S. K., & Effendi, M. M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Bercirikan Mini Project. SJME (Supremum Journal of Mathemathics Education), 4(1), 78–91.

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i4.9907

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Resyi Abdul Gani, Novita Anggraini Anggraini, Nurlinda Safitri Safitri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id