APPLICATION OF THE EXAMPLE NON-EXAMPLE METHOD TO IMPROVE SOCIAL SCIENCE (IPS) LEARNING OUTCOMES IN ECONOMIC ACTIVITY LEARNING MATERIAL AT GRADE 5 OF SD KRISTEN 03 EBEN HAEZER SALATIGA

Afandi Roqit, Krisma Widi Wardani

Abstract


Example Non Example is applied to improve the fifth-grade students learning outcomes at Eben Haezer Salatiga Christian Elementary School 03. The research used a classroom action research approach, which was conducted in 2 cycles. The research involved 26 students in class 5C of SD Kristen 03 Eben Haezer Salatiga. Data collection included post-test scores for each cycle to test the effectiveness of the Example Non-Example method in improving social science learning outcomes for students in class 5C. In addition, an observation sheet was also used to observe the activities of teachers and students in the application of the Example Non-Example method. The research results indicate that an increasing value of the number of students who achieved learning completeness initially from 11 students (42.31%) increased to 18 students (69.23%) in cycle I, and subsequently increased to 23 students (88.46%) in cycle II. The application of the Example Non-Example method succeeded to improve learning outcomes and achieved indicator completeness, which was 88% of students who reached learning completeness. Hence, it can be concluded that applying the Example Non-Example method can improve 5C students’ learning outcomes at Eben Haezer Salatiga Christian Elementary School 03.

 


Keywords


example non-example method, students’ learning outcomes, social science (IPS)

Full Text:

PDF

References


Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola interaksi anak dan orangtua selama kebijakan pembelajaran di rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124-140.

Rosala, D. (2016). Pembelajaran seni budaya berbasis kearifan lokal dalam upaya membangun pendidikan karakter siswa di sekolah dasar. Ritme, 2(1), 16-25.

Mukhid, A. (2007). Meningkatkan kualitas pendidikan melalui sistem pembelajaran yang tepat. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).

Junedi, B., Mahuda, I., & Kusuma, J. W. (2020). Optimalisasi keterampilan pembelajaran abad 21 dalam proses pembelajaran pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63-72.

Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS untuk Sd/MI. Garudhawaca.

Supartini, M. (2016). Pengaruh penggunaan media pembelajaran dan kreativitas guru terhadap prestasi belajar siswa kelas tinggi Di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(2), 277-293.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Sulastri, S., Imran, I., & Firmansyah, A. (2015). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran IPS di kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Online, 3(1).

Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115-123.

Monika, M. S., Sari, S. A., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar Berbasis Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 565-574.

Hati, S. T. (2018). Hubungan Antara Ilmu-Ilmu Sosial Dan Ips (Sumber Dan Materi Ips). Ijtimaiyah Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1).

Hidayat, A., Sa'diyah, M., & Lisnawati, S. (2020). Metode pembelajaran aktif dan kreatif pada madrasah diniyah takmiliyah di kota bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), 71-86.

Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran. Deepublish.

Saputri, S. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Example Non Example Berbantuan Poster Comment Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VII Mts Al-Hidayah Sri Kuncoro Tanggamus Tahun Ajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Hayati, D. F. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Model Example Non Example Pembelajaran Ips Tentang Perkembangan Teknologi Transportasi (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Alexander, F., & Pono, F. R. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 1(2), 110-126.

Sitohang, S. J. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Example And Non-Example Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Relasi dan Fungsi Di Kelas VIII SMP Negeri 2 Adiankoting Tahun Ajaran 2017/2018

Lufri, L., Amrianto, A., & Anhar, A. (2019). Pengaruh Metode Example Non Example terhadap Kompetensi IPA Peserta Didik pada Materi Interaksi Makhluk Hidup. Jurnal Ta'dib, 22(2), 99-104..

Susanti, R. (2014). Pembelajaran model examples non examples berbantuan powerpoint untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i3.9848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Afandi Roqit

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id