ANALYSIS OF ELEMENTARY STUDENTS’ PUBLIC SPEAKING SKILLS

Uung Gondo Saputro, Imam Agus Basuki, Ade Eka Anggraini

Abstract


This paper describes students' public speaking skills and barriers, and its solution. The research used a qualitative descriptive approach and data collection techniques used interviews, observations, and documentation. It was conducted for students in Class VI at one of the private elementary schools in Malang. The results of students' public speaking skills in elementary school are still low. The test results show that 61.3% of students still did not complete KKM score (77). Internal factors come from a lack of self-confidence and lack of courage in expressing ideas when public speaking, difficulty in choosing appropriate and correct words in Indonesian, and difficulty to express opinions or ideas in speaking. External factors are the community's living environment (local language use) that influences students' skills to speak.


Keywords


public speaking, students’ skill, elementary school

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. PT Refika Aditama.

Antari, N. M. W., Arini, N. W., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Word Square Berbantuan Media Gambar Terhadap Keterampilan Berbicara. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 174. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.18160

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.33

Asih. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia (ke-1). CV Pustaka Setia.

Astiningtyas, A., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.

Azizah, N., & Kurniawati, Y. (2013). Tingkat Keterampilan Berbicara Ditinjau Dari Metode Bermain Peran Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(2), 50–57.

Azmi, S. R. M. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Bercerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Science and Social Research, 2(1), 7–11.

Bariyah, A., Jannah, M., & Ruwaida, H. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 572–582. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4604

Ekaningtyas, D. P. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Sosiodrama. Paedagogie, 13(2), 71–76. https://doi.org/10.31603/paedagogie.v13i2.2368

Floryantini, K. N., Sudana, D. N., & Sumantri, M. (2019). Pengaruh Model Sfae Berbasis Penilaian Kinerja Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas V. Mimbar Ilmu, 24(1), 114. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17468

Gusti, I., Santika, N., & Sudiana, N. (2021). Insersi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau Dari Perspektif Teoritis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(4), 464–472. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i4.42052

Hadiyani, V. P., Susanto, D., & Yaqin, Z. N. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Narasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Negeri Mojorejo 01 Batu. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 538. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8329

Kalra, R., & Siribud, S. (2020). Public Speaking Anxiety in the Thai EFL Context. Journal : Language Education and Acquisition Research Network Journal, 13(1).

Lauster, P. (2003). Tes Kepribadian (terjemahan D.H. Gulo). PT.Bumi Aksara.

Meylinda, F., Yuwana, S., & Sukartiningsih, W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Keterampian Berbicara Dengan Program Adobe Flash Untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(3), 256–364.

Mukoyimah. (2017). Dakwah Soekarno Melalui Pidato. Jurnal Ilmu Dakwah, 37(2), 313–334.

Mulyawati, I. M. (2021). Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA) Penerapan Metode Berbasis Komunitas dengan Pembiasaan Aktivitas Sehari-Hari pada Pembelajaran. Jbipa, 3(2), 104–114. https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i2.4206

Naqiyah, N., Ilhamudin, M. F., Faidah, M., & Mardliyah, S. (2021). Pengembangan Keterampilan Pidato untuk Meningkatkan Self-Efficacy Berbicara di Muka Umum, Pondok Pesantren Al-Falah, Desa Mojo, Kecamaran Ploso Kabupaten Kediri, Jawa Timur. Jurnal ABDI, 7(1), 44–49.

Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).

Said. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VI SD 2 Padurenan. Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–17. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/article/view/3437

Sukron, A., Yulianto, B., & Yuwana, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpidato Siswa Kelas VI sekolah Dasar Negeri Arca Kecamatan Sukamakmur Kabupaten Bogor Melalui Teknik Stand UP Comedy. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 5(1). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD

Tarigan, H. G. (2008). Berbicara sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa Bandung.

Ummah, N. A., Ghufron, S., Kasiyun, S., & Widiana Rahayu, D. (2020). Pembelajaran Keterampilan Berbicara di Kelas IV Sekolah Dasar. Wanastra : Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(2). https://doi.org/10.31294/w.v12i1

Ustari, K. S., Sumantri, M., & Laba Jayanta, I. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Dramatic Learning Berbantuan Boneka Tangan Terhadap Keterampilan Berbicara. Journal of Education Technology, 2(4), 153. https://doi.org/10.23887/jet.v2i4.16427

Wahyuni, S. (2013). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Kecemasan Berbicara di Depan umum Pada Mahasiswa Psikologi. Psikoborneo, 1(4), 220–227.

Wrahatnolo, T., & Munoto. (2018). 21 st centuries skill implication on educational system. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. https://doi.org/10.1088/1757-899X/296/1/012036




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i3.9776

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Uung Gondo Saputro, Imam Agus Basuki, Ade Eka Anggraini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id