IMPLEMENTATION OF PEDAGOGIC COMPETENCE THROUGH HUMANIST LEARNING PERSPECTIVE OF KI HADJAR DEWANTARA

Gilang Arya Alghifari, Fahmi Ibrahim, Muhamad Parhan

Abstract


Education aims to construct students to become independent human beings physically and spiritually. To make this happen, educators must have pedagogic competence, which is necessary to support them as professional educators. The pedagogic concept is inseparable from a well-known figure in the world of education, namely Ki Hadjar Dewantara, who gave birth to the concepts of Momong, Among, and Ngemong, based on the concept of humanist education that shows the cultural characteristics of the Indonesian nation. The research method used is qualitative with a Case Study approach, which aims to find out the humanist concept of increasing teacher understanding. The research results indicate that to understand and protect the needs of students, it is necessary to understand pedagogical competency standards to become professional educators, and educators need to be involved in self-development, and collaboration in achieving humanist learning that includes students’ understanding, class management skills, and the ability to provide constructive feedback by determining one of which that refers to the educational concept of Ki Hadjar Dewantara.

 


Keywords


educator, Ki Hadjar Dewantara, humanist education, pedagogic competence

Full Text:

PDF

References


Anwar, B. (2018). Kompetensi pedagogik sebagai agen pembelajaran. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 6(2), 114-125.:114. doi: 10.24252/saa.v6i2.7129.

Arifin, N. (2020). Pemikiran Pendidikan John Dewey. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga 2(2):168–83. doi: 10.47467/assyari.v2i2.128.

Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu 4(1):1063–73.

Cresswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. London: Sage.

Deden, M. (2014). Guru Profesional Menurut Ki Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Perkembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Pendidikan Indonesia 2(1).

Desrianti, and Yuliana, N. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Perpektif Manajemen Pendidikan Islam. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4(2):158–72. doi: 10.54396/alfahim.v4i2.309.

Efendi, R., and Asih, R. N. (2020). Pendidikan Karakter Di Sekolah. Pasuruan: Penerbit Qiara Media.

Falaq, Y., N. A. Putri, M. & Sholeh. (2022). Teori Pembelajaran Transformatif Pada Pendidikan Ips. Jurnal Pembelajaran IPS, 7(2), 90–97.

Fitriana, E., and Muhamad, K. R. (2021). Pembelajaran Transformatif Berbasis Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An 8(1):1284–91. doi: 10.30738/trihayu.v8i1.11137.

Ikmal, H. (2021). Nalar Humanisme Dalam Pendidikan: Belajar Dari Ki Hadjar Dewantara Dan Paulo Freire. Lamongan: Nawa Litera Publishing.

Inkiriwang, R. R. (2020). Kewajiban Negara Dalam Penyediaan Fasilitas Pendidikan Kepada Masyarakat Menurut Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidkan Nasional. Lex Privatum 8:2.

Istiq’faroh, N. (2020). Relevansi Filosofi Ki Hajar Dewantara Sebagai Dasar Kebijakan Pendidikan Nasional Merdeka Belajar Di Indonesia. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan 3(2):1.

Kumalasari, D. (2010). Konsep Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Dalam Pendidikan Taman Siswa (Tinjauan Humanis-Religius). ISTORIA 8:1.

M, Srilisnani, Ahmad Amin, and Yaspin Yolanda. (2019). “Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Aktivitas Siswa Kelas X Di Sma Negeri 5 Model Lubuklinggau Tahun Pelajaran (2019).” Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika 1(1):60–73. doi: 10.31540/sjpif.v1i1.319.

Mufidah, F. N., and Kuswanto. (2020). Pemahaman Pendidik Paud Terkait Kompetensi Pedagogik Menurut Konsep Ki Hadjar Dewantara. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini 6(2):45–57.

Nasution, H., Alman, and Suyadi. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Humanistik Dengan Pendekatan Active Learning Di Sdn Nugopuro Gowok. Jurnal Pendidikan Agama Islam 17(1):31–42. doi: 10.24252/jdi.v6i3.6543.

Noviani, Y., Robi, M. R., and Anindya Nuzlatul Hashifah. (2017). “Pendidikan Humanistik Ki Hadjar Dewantara Dalam Konteks Pendidikan Kontemporer Di Indonesia.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA (20):2–11.

Primayana, K. H. (2019). Tantangan Dan Peluang Dunia Pendidikan Di Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya 1:321–28.

Qodir, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Abd. Jurnal Pedagogik 4(2):188–202.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar Dan Kampus Merdeka Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran 2(3):203–19. doi: 10.24036/sikola.v2i3.108.

Sugiarta, I. M., Mardana, I. B. P., & Adiarta, A. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124-136.

Susilo, Vebrianto Sigit. (2018). “Refleksi Nilai-Nilai Pendidikan Ki Hadjar Dewantara Dalam Upaya Upaya Mengembalikan Jati Diri Pendidikan Indonesia.” Jurnal Cakrawala Pendas 4(1):33–41.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i3.9685

Refbacks



Copyright (c) 2023 Gilang Arya Alghifari, Fahmi Ibrahim, Muhamad Parhan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id