WORKSHOP ACTIVITIES IN IMPROVING TEACHER COMPETENCIES TO DEVELOP AN EDUCATIONAL UNIT LEVEL CURRICULUM (KTSP) AT TK PERTIWI DUMAI

Aida Aida

Abstract


This paper is based on the teachers’ low-ability in teacher competencies to develop a curriculum of the educational unit level (KTSP) at TK Pertiwi Dumai. Hence, it needs action to overcome this problem through workshop activities. Based on the description of the background, identification, and limitation of the problem, the focus of the research is related to teacher ability improvement in teacher competencies to develop a curriculum at the educational unit level (KTSP). Therefore, the formulation of the research problem is to see whether there is an improvement in teacher ability of their competencies to compile the educational unit level (KTSP) curriculum through workshop activities at TK Pertiwi Dumai or not. In accordance with the background and formulation of the problem, this paper focuses on the implementation of workshop activities that can improve teachers’ abilities in teacher competencies to develop the educational unit level (KTSP) curriculum at TK Pertiwi Dumai. Type of the research is school action research (PTS). Based on the analysis and discussion, it can be concluded that the teacher's ability in developing the educational unit level (KTSP) curriculum can be improved through workshop activities at TK Pertiwi Dumai. Thus, the teacher acceptance rate increased. The results of comparison aspects of the teacher's ability in developing the educational unit level (KTSP) curriculum through workshop activities from cycle I 58% to cycle II 94% increased.

 


Keywords


workshop activities, teacher competencies, KTSP

Full Text:

PDF

References


Ananda., Rizki, F. (2017). Evaluasi Pembelajaran Ips Berbasis Taksonomi Bloom Dua Dimensi Di Sekolah Dasar. Basicedu, 1(2), 13.

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Asmiyati, A. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru Pai Dalam Menyusun Rpp Berbasis Saintifik Di Sd Piyungan Bantul TA 2016/2017. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 114-133.

Baroroh, H. R., & Muyasaroh, M. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus DI SLB Muhammadiyah Sidayu Gresik.TAMADDUN, 21(1), 091-102.

Danim, S., & Khairil. (2011). Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Istianah, I. (2019). Implementasi Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Sman 1 Cikarang Utara Dan Man Kabupaten Bekasi. Rasi Pendidikan. 26(1), 11-17

Mardhiah, Ainon., Yusrizal, & Usman., Nasir. (2014). Peningkatan Profesionalitas Guru Melalui Supervisi Akademik Di Smp Negeri 3 Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Administrasi Pendidikan. 4(2), 1-11.

Masnah, M. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di SMP Negeri 4 Kapuas Barat Satu Atap Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS),10(02), 116-130.

Muhammad. (2022). Peningkatan Profesionalisme Guru melalui Supervisi Pendidikan di SDN 017 Seberang Tembilahan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11 (1), 144-149. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8800

Muhlasin. (2018). Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Menyusun Ktsp Melalui Pembinaan Terprogram. Jurnal Sosialita, 10(1), 81-92

Muslihuddin. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Melalui Kegiatan Workshop. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3(2), 51-58.

Mulyasa. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara

Nurmaini, N., Djasmi, S., & Suntoro, I. (2015). Evaluasi Kemampuan Sekolah Menggali Dana dari Masyarakat untuk PeningkatanKualitas Pembelajaran. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan (Old), 3(2).

Robotham. (2017). Competences : Measuring The Immeasurable. Management Development Review, 9(5), 25-29

Rusyan. (2016). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru, Konsep Strategi dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sagala, S. (2013). Kemampuan Profesional Guru Dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Shabir U, M. (2015). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik : (Tugas Dan Tanggung Jawab, Hak Dan Kewajiban, Dan Kompetensi Guru). Auladuna, 2(2), 221–232.

Sudana, D. N. (2018). Pelatihan dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 pada Guru-Guru di Gugus V Kediri, Kecamatan Kediri Kabupaten. International Journal of Community Service Learning,2(1), 22-27.

Sulfemi, Bagja,W., & Minati, Hilga. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 3 SD Menggunakan Model Picture And Picture Dan Media Gambar Seri. JPSD. 4(2). 228-242.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Susanto, D., Untari, E., & Astuti, I. P. (2021). Efektivitas Think Pair Share (TPS) dan Pembelajaran Langsung dengan Talking Stick (TS) ditinjau dari Prestasi dan Kemandirian Belajar. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 2(2), 77-85.

Tirtayani, L. A., Sujana, I. W., & Wirabrata, D. G. F. (2019). Pelatihan penyusunan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan saintifik. Widya Laksana, 8(2), 151–160.

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPKM/article/view/18316




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i2.9667

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Aida Aida

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id