PHOW THE EDUCATIVE WORDWALL GAME AFFECTS THE INTEREST OF STUDENTS IN HIGH GRADE MATH SUBJECTS IN ELEMENTARY SCHOOL

Dinda Nuria Utami, Muhammad Hanif, Novita Larasati, Ananda Puti Gandoria, Muspiqotus Sadiyah, Inas Sadsabila, Putri Rahmawati, Ita Rustiati Ridwan, Susilawati Susilawati

Abstract


Mathematics is a subject that is always encountered and taught at any level an education unit. Amun, many learners view math as the most difficult subject of many subjects. This was difficult because mathematics was abstract and boring. So interest in learning the lesser lessons is highlighted with a few other subjects taught in school. So a way to leverage interest in math is to use an educational game like wordwall. The study explains how wordwall game affects the interest in elementary student mathematics and the student's interest in math. The method used in this study is to apply quantitative methods by using advanced studies in pre-test and post-test forms. The subject of this study is subulussalam elementary class v student, SDN 02 cijoro lebak, SDN new kampong researchers are taking samples of 37 students using sampling samples. Statistical data analysis results after treatment results results from sig 0,006 < 0,05 and can be drawn to the conclusion that there is a difference before treatment and after treatment. Then it can be drawn to the conclusion that between the wordwall variables has an influence with student learning interests.

Keywords


Interest in Learning, wordwall, mathematics

References


Hayuningtyas, N. E., Wijayanti, A., & Muhajir. (2017). Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Jiwa Kewirausahaan Siswa Sekolah Dasar. Pedagogia 20 (2), 150-165.

Husna, M. I., & Fatimah, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS). Jurnal Peluang 1(2), 81-92.

Kamsiyatun. (2016). Pemanfaatan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 1A SDN Sidomekar 08 Kecamatan Semboroko Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2014/205. Pancaran 5 (2), 91-102.

Khusnah, M., Tuken, R., & Lukman. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Blok Pecahan terhadap Minat Belajar pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Tiga di Kabupaten Bone. PINISI JOURNAL OF EDUCATION, 124-131.

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan 4 (1), 64-70.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3(5), 2854-2860.

Sari, R. N., Nazmi, R., & Zulfa. (2021). Pengaruh Ggame Wordwall Terhadap Hasil Belajar Sejarah Kelas X MIPA SMA 2 Lubuk Basung. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah 6 (2), 76-83.

Sentani, A. D., Yudianto, A., & Rahmat, D. (2022). Implementasi Game Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris di Kelas X SMK Muhammadiya 1 Kota Sukabumi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional 4 (1), 1-8.

Sholehah, S. H., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri Karangroto 04 Semarang. Jurnal MImbar Ilmu 23 (3), 237-244.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar tehadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif 6(1), 35--43.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, S., Tiurlina, T., & Arisetyawan, A. (2021). Bakti Pendidikan Pusat Kesehatan Matematika Sekolah melalui Pembelajaran Etnomatematika Sunda bagi Guru dan Siswa SD. Jurnal Pengabdian Masyarakat PGSD, 23-31.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i4.9123

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 dinda nuria utami

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id