ANALISIS NILAI-NILAI SOSIAL YANG TERKANDUNG DALAM “FILM TANAH SURGA KATANYA” KARYA DANIAL RIFKI

Maulida Fandani Amelia Putri, Imaniar Purbasari, Irfai Fathurohman

Abstract


This study discussed the social values contained in the film entitled "Tanah Surga Katanya". Social value refers to a community belief in which something is believed to be good and useful in life and can be seen in people's daily lives. This study aimed to foster the chidlren's social values in children through the film "Tanah Surga Katanya". This study used qualitative research methods. The object of this research was the film "Tanah Surga Katanya". Data collection techniques included observation and documentation. The data analysis used in this research was content analysis. The stages in data analysis were data reduction, data presentation, and drawing conclusions with the aim of finding, identifying, processing, and analyzing documents. The results of this study showed that there were 8 social values contained in the film entitled "Tanah Surga Katanya". These social values included (1) love for the homeland, (2) pride in the Indonesian nation, (3) mutual assistance, (4) mutual cooperation, (5) compassion, (6) dedication, (7) responsibility, and (8) care.

 

 

 


Keywords


social value, “tanah surga katanya” film

References


Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Mimbar Ilmu, 24(1), 105-113.

Bintari, P. N., & Darmawan, C. (2016). Peran Pemuda Sebagai Penerus Tradisi Sambatan Dalam Rangka Pembentukan Karakter Gotong Royong. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1), 57-76.

Frimayanti,I. A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227-247.

Kholidah, Z. (2013). Pendidikan Nilai-nilai Sosial bagi Anak dalam Keluarga Muslim (Studi Kasus di RT 09 Dukuh Papringan Catur Tunggal Depok Sleman Yogyakarta). Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 88-103.

Manesah, D. (2019). Aspek Sosial Budaya pada Film Mutiara Dari Toba Sutradara William Atapary. PROPORSI: Jurnal Desain, Multimedia dan Industri Kreatif, 2(2), 177-186.

Mulyadi, M. (2011). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal studi komunikasi dan media, 15(1), 128-137.

Nelfia, R. T., Mukhlis, M., & Arianto, B. (2016). Analisis Nilai Sosial dalam Novel Aceh 2025 1446 H Karya Thayeb Loh Angen. JIM Pendididikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(4), 164-175.

Nurkholis, N. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal kependidikan, 1(1), 24-44.

Oktaviyanti, I., Sutarto, J., & Atmaja, H. T. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Sosial dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa SD. Journal of Primary Education, 5(2), 113-119.

Putra, I. D. G. U., & Rustika, I. M. (2015). Hubungan Antara Perilaku Menolong dengan Konsep Diri pada Remaja Akhir yang Menjadi Anggota Tim Bantuan Medis Janar Duta Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 2(2), 198-205.

Rahmatullah, A. S. (2017). Konsepsi Pendidikan Kasih Sayang dan Kontribusinya Terhadap Bangunan Psikologi Pendidikan Islam. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(1), 29-52.

Risdi, A. (2019). Nilai-nilai Sosial Tinjauan dari Sebuah Novel. Lampung. CV Iqro

Rumata, V. M. (2017). Analisis Isi Kualitatif Twitter “TaxAmnesy” dan ” AmnestiPajak”. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Pembangunan, 18(1), 1-18.

Septiningsih, L. (2015). Membangun Karakter Bangsa Berbasis Sastra: Kajian Terhadap Materi Karya Sastra di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 21(1), 71-86.

Sudarto, A. D., Senduk, J., & Rembang, M. (2015). Analisis Semiotika Film “Alangkah Lucunya Negeri Ini”. ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 4(1).

Sugiyono, 2020. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung. Alfabeta.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1).

Utari, A.I, Masyhuri, M., & Sukardi, S. (2020).Nilai Sosial dalam Upacara Mangan Merangkat pada Perkawinan Adat Sasak di Desa Perina: Ke Arah Penguatan Suplemen Bahan Ajar Sosiologi. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 7(1), 62-67.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Maulida Fandani Amelia Putri, Imaniar Purbasari, Irfai Fathurohman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id