MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA DAN KARAKTER RASA INGIN TAHU MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK

Konstansa Yopo, Agus Kichi Hermansyah, Dewi Puji Rahayu

Abstract


This study aimed to improve speaking skills and curiosity characters through the Talking Stick learning model. This research was classroom action research with Kurt Lewin's model. This research consisted of four stages in each cycle; planning, implementing, observing, and reflecting. This research was conducted at SD YPPK St. Agustinus Erambu. The research subjects were 12 students at grade IV (eight boys and four girls). Data collection techniques used were observation and tests. The research instruments were the syllabus, lesson plans, student worksheets, and tests. The data analysis techniques were class averages, classical learning completeness, student and teacher activity data analysis. The results obtained an increase in students' speaking skills and curiosity character, as well as the minimum completeness criteria. The result of the average score in the first cycle for speaking skills was 67.91 while the curiosity character was72 and in the second cycle, the speaking skills was 72.25% while the curiosity character was 86%. It means that the Talking Stick learning model improved students' speaking skills and curiosity character.

 

 


Keywords


speaking skills, curiosity character

References


Arikunto, Suhardjono, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Astiar, F. A., Satianingsih, R., & Yustitia, V. (2020). KETERAMPILAN BERBICARA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PROJECT BASED LEARNING. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(5), 672–679. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8029

Ghazali, S. A. (2013). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Dengan pendekatan Komunikatif Interaktif. Bandung: PT. Refika Aditama.

Hermansyah, A. K. (2016). MEDIA PEMBELAJARAN PENGHANTAR BERPOLA PIKIR GLOBAL Instructional Media As Conductor To Global Mindset. Prosiding Seminar Nasional II Tahun 2016, Kerjasama Prodi Pendidikan Biologi FKIP Dengan Pusat Studi Lingkungan Dan Kependudukan (PSLK) Universitas Muhammadiyah Malang Malang, 26 Maret 2016, 198–212.

Hermansyah, A. K., Suyono, S., & Hasanah, M. (2017). Desain Pembelajaran Berbicara Untuk Mengenalkan Nilai-Nilai Moral Kemanusiaan Melalui Bermain Peran. Jurnal Edukasi. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i1.5089

Hurit, A. A., & Harmawati, D. (2019). Analisis Kesiapan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 di SD Inpres Gudang Arang Merauke. Musamus Journal of Primary Education, 116–123. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i2.1469

Kurniasih, & Sani. (2015). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Kata Pena.

Kurniawan, S. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep & Implementasinya secara terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mahliza, U. D. (2013). Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahayu, D. P. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Bangun Datar di Kelas III Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 061–072. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i2.1464

Ratnawati, E. (2010). Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Dongeng Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas I Sekolah Dasar Negeri 2 Bendosari Kecamatan Sawit Kabupaten Boyolali Tahun 2010.

Sanjaya, W. (2012). Penelitian Tindakan Kelas Cetakan ke-2. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Setiawan, H., & Tumardi, T. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kompetensi pada Ranah Afektif di Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i1.1944

Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Model Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sukatmi. (2009). UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARADENGAN MEDIA GAMBAR (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SD Negeri II Nambangan, Selogiri, Wonogiri).

Sumarsono, A., Syamsudin, S., Hermansyah, A. K., & Iswahyuni, I. (2018). MODEL PERMAINAN TARGET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOORDINASI PADA SISWA SEKOLAH DASAR KELAS ATAS. DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 5(2), 135. https://doi.org/10.30997/dt.v5i2.1305

Susanto. (2016). Teori-teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Yunarni, Y., & Harsiwi, N. E. (2018). METODE BELAJAR AKTIF UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI DAN MOTIVASI BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS V SD. Musamus Journal of Primary Education, 049–060. https://doi.org/10.35724/musjpe.v1i1.997

Zainudin, A. (2012). Andragogi. Bandung: Angkasa Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8340

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Konstansa Yopo, Agus Kichi Hermansyah, Dewi Puji Rahayu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id