STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN KARAKTER RELIGIUS PADA SISWA MELALUI PEMBIASAAN MEMBACA SURAT YAASIIN DI SDN SIMPANG TIGA KOTA CILEGON

Nining Roihatul Jannah, Ujang Jamaludin, Istinganatul Ngulwiyah

Abstract


 

 

This study aimed to determine the teachers strategy to improve students’ religious character through reading Yaasiin habituation at grade VA SDN Simpang Tiga. The method of this research was a qualitative method, with a descriptive qualitative type. Data were collected through observation and interview, which were then analyzed by using the Miles and Huberman model. The results of this study revealed that Islamic education teachers at SDN Simpang Tiga improved the students’ religious character through reading Yaasiin habituation. It was found that the teachers were able to carry out the process of improving the students’ religious character through distance learning activities and to know the religious character possessed by students at grade VA SDN Simpang Tiga.

 

 

 


Keywords


Reading Yaasiin habituation, religious characters, teacher strategy.

References


Adisusilo, S. (2013). Pembelajaran Karakter: Konstruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Ali, A. (2013). Kitab Shahih Al-Bukhari & Muslim. Jakarta: Alita Aksara Media.

Ahmadi, A., dan Nur, U. (2015). Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Al, I. Z., & Ahmad, A. L. (1997). Ringkasan Shahih Bukhari. Bandung: Penerbit Mizan.

Ardy, W., Novan dan Barnawi. ( 2012). Ilmu Pendidikan Islam: Rancang Bangun Konsep Pendidikan Monokotomik-Holistik. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Barnawi dan M. Arifin. (2013). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran: Pendidikan Karakter. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Departemen Kementrian Agama RI. (2006). Al-Qur’an dan Terjemahnya (Edisi yang Disempurnakan). Jakarta: Pustaka Agung Harapan.

Departemen pendidikan dan kebudayaan. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai pustaka.

Fadlulah. (2008). Orientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Diadit Media.

Ghufron, N., dan Risnawati, R. (2010). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Gunawan, H. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Hidayatullah, M. & Furqan. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: Yuma Pustaka.

Ihsan, F. (2008). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

John, M., Echson., dan Sadily, H. (1996). Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Kurniawan, S. (2014). Pendidikan Karakter (Konsepsi & Implementasi Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, perguruan Tinggi, & Masyarakat). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Listyarti, R. (2012). Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Moeloeng, L. J. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhaimin, A., & Akhmad. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia: Revitalisasi Pendidikan Karakter Terhadap Keberhasilan Belajar dan Kemajuan Bangsa. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Mujaddid, A. Y. (2015). Fiqh Ibadah (Inovasi Dan Relasi Antara Teks Dan Praktek). Semarang: CV Karya Abadi Jaya.

Mulyasa E. (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Munir, A. (2010). Pendidikan Karakter: Membangun Karakter Anak Sejak Dari Rumah. Yogyakarta: Pedagogia.

Mu’in, F. (2016). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik & praktik. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter (Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional). Jakarta: Bumi Aksara.

Mustari, M. (2014). Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Poerwadarminta. (2006). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Qadir, A., & Abdul, M. (2008). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Rineka Cipta.

Rozi, F. (2012). Model Pendidikan Karakter dan Moralitas Siswa Di Sekolah Islam Modern (Studi pada SMP Pondok Modern selamat kendal). Semarang: Lembaga Penelitian IAIN Walisongo Semarang.

Saleh, A. F. (2006). Fiqih Sehari-Hari. Jakarta: Gema Insani.

Syarbini, Amirullah. 2013. Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga. Jakarta: PT Gramedia.

Syarifudin, A. (2003). Garis-Garis Besar Fiqih. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syekh, M. A. A. (2000). Musnad Syafi’i Juz 1&2. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algesindo.

Undang-Undang No. 20 Tahn 2003. (2006). Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Semarang: Aneka Ilmu.

Yusuf, S. (2000). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Zubaedi. (2012). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8083

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nining Roihatul Jannah, Ujang Jamaludin, Istinganatul Ngulwiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id