PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJAN PAPAN ULAR TANGGA AKSARA JAWA (PALU ANDHA AJA) UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA JAWA KELAS V

Dinarum Osi Fardani, Rosalia Susila Purwanti, Dhiniaty Gularso

Abstract


The purpose of this research and development wasto reveal the quality of the learning media (PALU ANDHA AJA) developed in this study andto know the increase on students’ interest and learning achievement. This research was targeted on Javanese language subject through the implementation of snake and ladder learning media (PALU ANDHA AJA) for grade V students at SD Negeri 1 Banjararjo Ayah Kebumen. The method of this study was Research and Development including: (1) analyzing the potential and problems, (2) collecting data, (3) designing the product, (4)validating the design, (5) revising the design, (6) testing the  product, (7) revising the product, (8) conducting field test, and (9) revising the product. The results of pretest and posttest indicated that there was an increase in the learning of Javanese language through the implementation of PALU ANDHA AJA. Moreover,the result of paired sample t test showeda significance value 0,000 (0,000 <0,05); thus, it could be concluded that there was a significant difference on the students’ learning interest and achievement before and after learning by using PALU ANDHA AJA.

Keywords


palu andha aja learning media¸ learning interest, learning achievement

References


Ade, R dan Sukriyatun, F. (2020). Efektifitas Media Permaianan Ular Tangga Sikap Siswa Dalam Membuang Sampah. MPPKI: Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia, 3(3), 2579-6052.

Ahmad, S. E., Irfan, F & Santoso. (2020). The Development of Literacy Learning Media Of Illustrated Story Based On A ndroid E-book Toward Reading Interest Of Third Grade Student. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(4),2303-1514.

Anonim. 2003. Undang-Undang No.20 Tahun 2003 tentang Sistem PendidikanNasional

Arief, S. S, dkk. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Press.

Desti, A., dan Heru, S. (2020). Pengembangan Media Karsawa Aksara Jawa Untuk Pembelajaran Menulis Aksara Jawa Di Kelas III Sekolah Dasar. JPGSD, 8(1), 2615-8787

Dimas, F., Agus, S., & Naomi, H. (2019). Pengembangan Desain Informatika Dan Pembelajaran Aksara Jawa Melalui Media Websaite. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 5(1).

Donni, J. P. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran. Bandung : CV Pustaka Setia.

Ega, R. W. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Jakarta : Kata Pena.

Elkaf, R. P, dkk. (2020). Implemetasi Alogaritma K-Nearse Neighbour Dalam Pengenalan Aksara Jawa Berbasis Android Untuk Anak Sekolah Dasar. INFORMATIKA DAN RPL, 2(2), 2656-2855.

Mizana, Q., dkk. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPA Kelas IV C SD NeGERI 034 Taraibangun Kabupaten Kampar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2),2303-1514.

Ira, K. U., & Muhamad, H. A. (2020). Pengembangan Media Ular Tangga Dalam Pembelajaran Tema Daerah Tempa Tinggalku Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 8(3), 2615-8787

Parni dan Topik. (2020). Korelasi Minat Belajar Terhadap Prestasi Belaja Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Madrasah Ibtidaiyah Swasta Semayong Tahun Pelajaran 2019/2020. JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 2579-5589

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 19 Tahun 2023 Tentang Kerangka Dasar Kurikulum 2013.

Rinjani, E., Asih, R. N & Pariang, S. S. (2020). The Effect of Character Education to Student Learning outucomes of SD Negeri 006 Rambah Samo Distric. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 2303-1514.

Samirah, I. P., & Yemi, K. (2019). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Make A Macth Pada Materi Persamaan Dan Pertidaksamaan Lienar Satu Variabel Ditinjau Dari Minat Belajar Matematka. JPMM: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(3), 2614-0357

Santrock, J.W. (2007). Perkembangan Anak, edisi ke-11 jilid 1 (Alih bahasa: Mila Rachmawati, S.Psi). Jakarta: Erlangga.

Satrianawati. (2018). Media dan Sumber Belajar. Yogakarta. CV Budi Utama

Sugiyono. (2015a). Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015b). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sunarti dan Selly, R. S. (2014). Penilaian dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : CV Andi Offset.

Syaiful, B. D. (2012). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya : Usaha Nasional.

Tahari, R. A., Supriyadi, & Septakatmawanti. (2020). Efektifitas Permainan Ular Tangga Sebagai Media Penyuluhan Terhadap Penyuluhan Gizi Seimbang Siswa Di SDN Landungsari 1 Kabupaten Malang. Preventia: Indonesia Journal Of Publik Healt, 5(1), 2528-2999.

Tim Penyusun Kurikulum. (2013). Kurikulum Muatan Lokal: Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar. Yogyakarta: Dinas Dikpora Provinsi Jawa Tengah.

Tisrin, M. D., Nurlaila & Edi, K. (2020). Development of Interaticve Powepoint Learning Media Theme 5 Ecosystem Subtheme 1 Ecosystem’s Componen For Fifth Grade Students Of SDN 007 Tebing Karimun. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 2303-1514.

Tommy, R., I Nyoman S.G., Yerry, S. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Android Aksara Jawa Kelas X SMK Negeri 5 Malang. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 2615-8787.

Yuni, I., Rina, Y., & Trian, P. A. (2020). Development Of Busy Book Media Bused On The Global Method Of Learning To Begin With Reading. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(4),2303-1514.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i6.8057

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dinarum Osi Fardani, Rosalia Susila Purwanti, Dhiniaty Gularso

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id