PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK PADA TOPIK CARA MAKHLUK HIDUP MENYESUAIKAN DIRI DENGAN LINGKUNGAN KELAS VI SEKOLAH DASAR

Ni Komang Indah Yani, I Gede Margunayasa, Ni Nyoman Kusmariyatni

Abstract


This study aims to develop a pop-up book media with the topic of how living things adapt to the environment in the fourth grade of elementary school whose validity had been tested. This research is a development research conducted using ADDIE model which consists of 5 stages, namely: (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. However, in this study the implementation and evaluation stage were not carried out due to limited resources, manpower, costs, and research time. The subject of this research was the pop-up book while the object of this study was the validity of the developed media. The data collection method in this study was a questionnaire. The instrument used to measure the validity of the media was a rating scale in the form of assessment sheet from the experts. The validation data of pop-up book that had been collected was analyzed using the mean formula to find out the average score of the validity of the pop-up book. The average value of the validity score of the pop-up book that has been validated by the experts was 4.90 with very good qualifications. Based on the results, it can be stated that the pop-up book that had been developed were declared as valid and applicable.


Keywords


pop-up book, ADDIE, the way living things adjust to the environment

References


Ambarsari, D. W., & Hartono, B. (2017). Pengembangan Media Pop Culture UP Rumah Adat Jawa untuk Pembelajaran Menyusun Teks Deskripsi pada Peserta Didik SMP Kelas VII. Jurnal Semantik, 6(2), 1–10.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11–21.

Baiduri, Taufik, M., & Elfiani, L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbasis Audio pada Materi Bangun Datar Segiempat di SMP. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 248–261. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1951

Devi, A. S., & Maisaroh, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Wayang Tokoh Pandhawa pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas V SD. Jurnal PGSD Indonesia, 3(2).

Fadillah, R. N., & Lestari, I. (2016). Buku Pop-Up untuk Pembelajaran Bercerita Siswa Sekolah Dasar. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 30(1), 21–26.

Gowasa, S., Harahap, F., & Suyanti, R. D. (2019). Perbedaan Penggunaan Media Powerpoint dan Video Pembelajaran terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Retensi Memori Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V Sd. Jurnal Tematik, 9(1), 19–27.

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2), 46–54.

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 27–38.

Ilhami, R. S., & Rimantho, D. (2017). Penilaian Kinerja Karyawan dengan Metode AHP dan Rating Scale. Jurnal Optimasi Sistem Industri, 16(2), 150–157.

Kemendikbud. (2016). Peringkat dan Capaian PISA Indonesia Mengalami Peningkatan.

Kemendikbud. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2019 tentang Pedoman Organisasi dan Tata Kerja Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Pub. L. No. 6 (2019).

Masturah, E. D., Mahadewi, L. P. P., & Simamora, A. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(2), 212–221. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i2.2495

Ningtiyas, T. W., Setyosari, P., & Praherdiono, H. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Mata Pelajaran IPA Bab Siklus Air dan Peristiwa Alam sebagai Penguatan Kognitif Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 115–120. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index

Nurita, Musa, N. M. I., & Yamin, M. (2018). Kendala-kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 di SD Negeri 7 Teupah Barat Kabupaten Simeulue. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(4), 111–118.

Olanda, W. O. E., Bahtiar, & Upe, A. (2019). Strategi Adaptasi Masyarakat Nelayan dalam Menghadapi Kemiskinan di Desa Mekas Sama Kecamatan Napabalano Kabupaten Muna. Neo Societal, 4(1), 584–590.

Permana, R. H. (2019). Berdasar Survei PISA, Kualitas Pendidikan RI 2018 Turun Dibanding 2015.

Pramana, I. P. Y., & Suarjana, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token Berbantuan Media Video terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD. Journal of Education Technology, 2(4), 137–144. https://doi.org/10.23887/mi.v23i3.16437

Putri, Q. K., Pratjojo, & Wijayanti, A. (2019). Pengembangan Media Buku Pop-Up untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Tema Menyayangi Tumbuhan dan Hewan di Sekitar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 169–175.

Safri, M., Sari, S. A., & Marlina. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Book pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 107–113. Retrieved from http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi

Santosa, A. S. E., Santyadiputra, G. S., & Divayana, D. G. H. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Administrasi Jaringan Kelas XII Teknik Komputer Dan Jaringan di SMK TI Bali Global Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1), 62–72. https://doi.org/10.23887/karmapati.v6i1.9269

Sari, N. E., & Suryana, D. (2019). Thematic Pop-Up Book as a Learning Media for Early Child- hood Language Development. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 13, 43–57. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/10.21009/JPUD.131.04

Tegeh, I. M., & Jampel, I. N. (2017). Metode Penelitian Pengembangan. Singaraja: Undiksha




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i3.7898

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ni Komang Indah Yani, I Gede Margunayasa, Ni Nyoman Kusmariyatni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id