RANCANGAN BANGUN KOMIK SEJARAH PERSIAPAN KEMERDEKAAN INDONESIA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD

Vera Ironita Christiani Sihombing, Eddy Noviana

Abstract


Presentation of historical material in social studies learning in elementary schools, in general, still uses media in the form of textbooks. Not many media are available so learning activities become menotonous and unattractive. The presence of media is very important in the learning process. This study aims to determine the feasibility of comic-based learning media media on historical concepts in social studies in grade V elementary school. This research is a development research in 4 stages of implementation, namely research and information gathering, planning, developing the initial form of the product, and validating. The results of the evaluation of comic media are shown by an average score, namely material expert I at 88% with a very decent category, material expert II at 90.33% with a very decent category, media expert at 95% with a very decent category. Based on the results of expert tests, educators and limited trials, comic media in social studies subjects in elementary schools are in the very feasible category and can be used as learning media.

Keywords


media development, comic media, social studies

References


Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Eka Arif Nugraha, dkk. (2013). Pembuatan Bahan Ajar Komik Sains Inkuiri Materi Benda Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Kelas IV SD. Unnes Physics Education Journal, 1(2), 2252-6935.

Fatimah, F & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan Science Comic Berbasis Problem Based Learning Sebagai Media Pembelajaran Pada Tema Bunyi dan Pendengaran Untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. ISSN 2339-1286 (Print), 2089-4392 (online)

Fitrianingsih, Yuli . 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Bagi Peserta Didik Kelas VII SMP/MTS Berbasis Budaya. Jurnal PETIK, Vol 5. No 2 (2019). http://doi.org/10.31980/jpetik.v5i2.567

Hidayah, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(1). https://doi.org/10.24042/terampil.v4i1.1804

Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1),84-96. http://dx.doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4 067

Indriana, M & Widayati, A. (2012). Pengembangan komik sebagai media pembelajaran akuntansi pada kompetensi dasar persamaan dasar akuntansi untuk siswa SMA kelas XI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(2). http://journal.uny.ac.id/index.php/j akun/article/download/914/725..

Nugraha, E. A., Yulianti, D., & Khanafiyah, S. (2012). Pembuatan bahan ajar komik sains inkuiri materi benda untuk mengembangkan karakter siswa kelas IV SD. Unnes Physics Education Journal, 1(2), 60–68. http://doi.org/10.15294/UPEJ.V1I2.1379

Saputro, H.B., & Soeharto. (2015). Pengembangan media komik berbasis pendidikan karakter pada pembelajarantematik-integratif kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3, 61-72. http://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/ar ticle/view/4065/3521

Sudjana, N & Rivai, A. (2017). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Supriyanta, E.Y. (2015). Pengembangan Media Komik Untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Tentang Sejarah Persiapan Kemerdekaan Indonesia Pada Kelas V SD Muhammadiyah Mutihan Wates Kulon Progo. Yogyakarta

Suryatin, S & Sugiman S. 2019.Comic book for improving the elementary school students' mathematical problem solving skills and self-confidenc. Jurnal Prima Edukasia, 7(1), 58-72.

Wahyuningsih, A.N. (2011). Pengembangan mmedia komik bergambar materi sistem saraf untuk pembelajaran yang menggunakan srategi pq4r. Jurnal PP volume 1.

Waluyanto, H.D (2005). Komik sebagai media komunikasi visual pembelajaran. Jurnal Nirmana, 7(1).

Widyawati, A., & Prodjosantoso, A. K. (2015). Pengembangan media komik IPA untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter peserta didik SMP. Jurnal Inovasi Pendidik1an IPA, 1(1), 24–35. http://doi.org/10.21831/JIPI.V1I1.4529

Widoyoko, S., & Eko, P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Wurianto, E. (2009). Komik Sebagai Media Pembelajaran. Online. http:// guruindo.blogspot.com/2009/06/komik-sebagai-media-pembelajaran html. diakses 15 Januari 2014.

Zainal. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Materi Persamaan Dasar Akuntansi Pada Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Sambas




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i1.7847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Vera Ironita Christiani Sihombing, Eddy Noviana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id