PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MATA PELAJARAN IPA KELAS IVC SD NEGERI 034 TARAIBANGUN KABUPATEN KAMPAR
Abstract
This study aims to develop interactive multimedia learning media on science subjects using Adobe Flash as a learning media for SD IVC classes. This development is in the form of learning media products in an interactive CD. The method used in this study uses the Research and Development (R & D) method with a 4D model that has 4 stages of development, namely define, design, development, and desseminate. The results of the validation test show that interactive multimedia learning media in science subjects are declared good with the results of validation by media experts 3.75 with very valid categories, expert material 3.5 with very valid categories, and by 3.54 users in good categories. Based on the N-Gain of 0.60 with the medium category and it can be said that the effectiveness of interactive multimedia as a learning media is classified as effective. Based on these results, it can be concluded that the development of interactive multimedia on science subjects using adobe flash as an instructional media for SD IVC is declared feasible and effective to be used in the learning and teaching process
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Alfiani. N., dkk. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran dalam Bentuk Komik Pada Mata Pelajaran IPS Sub Pokok Bahasan Detik-Detik Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia untuk Kelas V SD. Artikel Ilmah Mahasiswa, 1(1), 1-5.
Alim, J.A. (2013). Modul Statistik Pendidikan. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Hal 1-90. Universitas Riau.
Arianti, Y. (2014). Penggunaan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Anak di Kelompok A PGTKIT Anak Cinta Islam Kecamatan Gayungan Kota Surabaya. UNESA PAUD (Teratai), 3(3), 33.
Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.
Budiningsih, A. (2012). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
BSNP (Badan Standar Nasional Pendidikan). (2006). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: BSNP.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Fannie, R. D. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE(Predict, Observe, Explain) Pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8(1), 132-135.
Febrian, V & Danang Priandana. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Sofware Macromedia Flash Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Macam-Macam Gerbang Dasar Logika di SMK Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal pendidikan Teknik Elektro, 4(1), 177-181.
Fitriani, E. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Learning Cycle 5 E Dengan Menggunakan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Kampar. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Pekanbaru.
Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Kalburan, N. C. (2011). The use of CD-ROM in early cildhood education: teacher’s thoughts and practices. Journal Procedia Computer Science 3:1562-1570. (Online). (diakses 24 Mei 2017). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050911000500.
Kusprimanto. (2014). Pengembangan Media Pemelajaran Interaktif Ipa Materi Pencernaan Pada Manusia Untuk Sisiwa Kelas V Di SDN Pundung, Girirejo, Imogiri, Bantul, Yogyakarta. Skripsi Tidak Dipulikasikan. PGSD Universitas Negeri Yogyakarta.
Mahmudah, R. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Multimedia Berbasis Movie Maker di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 1-9.
Masykur. R., Nofrizal Nofrizal, & Muhammad Syazali. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2),177-186.
Munir. (2012). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Nandi. (2006). Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Di Persekolahan. jurnal “GEA” Jurusan Pendidikan Geografi, 6(1), 5-7.
Noviana, E. (2018). Laporan Akhir Penelitian Tahun Anggaran 2018 Skema Penelitian Dosen Muda. Skripsi tidak dipublikasikan. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Unversitas Riau.
Permanda, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint pada mata pelajaran IPA Kelas IVC SD Negeri 147 Pekanbaru. Skripsi tidak dipublikasikan. FKIP Universitas Riau. Pekanbaru.
Pratiwi, L. (2015). Identifikasi Telur Cacing Nematoda yang Terdapat pada Sayuran Sebagai Alternatif Media Pembelajaran pada Konsep Invertebrata Kelas Nematoda Di SMA. Skripsi Tidak Dipublikasikan. FMIPA Universitas Riau. Pekanbaru.
Purwanto, D. (2013). Pengembangan Media Komik IPA Terpadu Tema Pencemaran Air Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Pendidikan Sains e-Pense, 01(01), 71-76.
Purwono, J., Sri Yutmini dan Sri Anitah. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menngah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 127-144.
Putri, K.P.& Widihastrini, F. (2018). Interactive Multimedia Development The Natural Science Learning Mainly Lesson of Transformation of Earth and Sky Topographies. Journal UNNES, 2(1), 17-19.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.
Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sutopo, A. H. (2003). Multimedia Interaktif dengan Flash. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu.
Wicaksono, D.S., dan Fitro Nur Hakim. (2011). Media Pembelajaran Fisika Interaktiv Bahasan Kapasitor Berbasis Flash dan Xml. Journal Speed Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 3(2), 47-54.
Putra Z. H. (2015). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi SD. Pekanbaru: Zesya Pulisher.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v8i2.7649
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Mizana Qistina, Mahmud Alpusari, Eddy Noviana, Neni Hermita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
____________________________________________________________
Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id