AN ATTEMPT TO IMPROVE TEACHERS' COMPETENCE IN DEVELOPING LESSON PLANS (RPP) THROUGH WORKSHOPS AT SDN 012 RUMBAI JAYA

Hamsah Hamsah

Abstract


This paper discusses the improvement of teachers’ competence in developing lesson plans (RPP) through workshops. Lesson Plan is a teacher's teaching tool in the classroom. A teacher must be able to plan, create a quality teaching and learning process, and assess and evaluate learning outcomes. Workshops are a part of the investments in human resources to improve work capabilities and skills in improving employee performance. The research in this paper is a School Action Research (PTS) using the research design model of Kemmis and Mc. Taggart. The research was conducted at SDN 012 Rumbai Jaya. The research subjects involved 16 teachers. Two cycles indicate the results of the teacher's competence and development increased significantly. In the first cycle, four teachers were very active category with a percentage of 25% while in the second cycle, nine teachers were very active category with a percentage of 56.25%. Based on the quality of developing lesson plans, there is a significant improvement from cycle I to cycle II with a percentage of 50%. Thus, the teacher's competence has increased in compiling and developing Lesson Plans (RPP) through workshops at SDN 012 Rumbai Jaya.

 


Keywords


teacher’s competence, lesson plan, workshop

Full Text:

PDF

References


Anggreni, M. A., (2017). Kompetensi Guru Paud Di Kelurahan Balas. Buana Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak, 2(1). 34-45

Ahmad, A. (2019). Supervisi akademik berkelanjutan sebagai upaya peningkatan kompetensi guru dalam menyusun silabus dan rpp di sma negeri bareng kab. Jombang. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora,6(1), 147-156.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Asmiyati, A. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru Pai Dalam Menyusun Rpp Berbasis Saintifik Di Sd Piyungan Bantul TA 2016/2017. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 114-133.

Baroroh, H. R., & Muyasaroh, M. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus DI SLB Muhammadiyah Sidayu Gresik.TAMADDUN, 21(1), 091-102.

Gabena, P. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Di SD Negeri 0102 Barumun. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1).

Hartini, Heny. (2021). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Kegiatan Workshop. JPD: Jurnal Pedagogiana, 8(49), 1-10. http://dx.doi.org/10.47601/AJP.41

Ma’sum, M. A. (2017). Analisis Aktualisasi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam,15(2)

Masnah, M. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di SMP Negeri 4 Kapuas Barat Satu Atap Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS),10(02), 116-130.

Muhardi, M. (2004). Kontribusi pendidikan dalam meningkatkan kualitas bangsa Indonesia. Mimbar: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 20(4), 478-492.

Musanna, A. (2017). Indigenisasi Pendidikan: Rasionalitas Revitalisasi Praksis Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan,2(1), 117-133.

Muslihuddin. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Melalui Kegiatan Workshop. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3(2), 51-58.

Ngongo, Khristoforus Palli dan Abdul Gafur. (2017). Hubungan Keterlibatan Dalam Organisasi Badan (BEM) dengan Keterampilan Berpikir Kritis dan Sikap Demokratis Mahasiswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS. 4, (1). 101-112.

Nurmaini, N., Djasmi, S., & Suntoro, I. (2015). Evaluasi Kemampuan Sekolah Menggali Dana dari Masyarakat untuk PeningkatanKualitas Pembelajaran. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan (Old), 3(2).

Nurmajaya, B. F. (2021). Kompetensi Guru Dalam Merancang Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Pengabdian, 3(11), 89-95.

Pamungkas, J., Hayati, N., & Maryatun, I. B. (2016). Pengembangan Perencanaan Pembelajaran Paud Berbasis Budaya. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 831–839. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i2.12389

Pramungkas, P. R. (2020). Sistem Informasi Manajemen Sekolah Berbasis Information Communication Technology (ICT) Dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan Siswa Di Lingkungan Pesantren. AFKARINA: Jurnal Pendidikan Agama Islam,3(2), 1-18.

Rianae, R., Berliani, T., & Dagau, E. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Perempuan pada Sekolah Swasta Efektif di Kota Palangka Raya. Equity In Education Journal,2(1), 46-53.

Rusmiyati, S. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus melalui Bimbingan dan Supervisi di SD Negeri 1 Kalinanas. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan,5(1).

Simanjuntak, Payaman J. (2005). Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Soeprianto, H., Sarjana, I. K., & Hapipi, H. (2018). Implementasi Standar Proses Pada Pembuatan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Bagi Para Guru Di Gugus III Cakranegara. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat,1(1).

Sudana, D. N. (2018). Pelatihan dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 pada Guru-Guru di Gugus V Kediri, Kecamatan Kediri Kabupaten. International Journal of Community Service Learning,2(1), 22-27.

Sukarya, E. (2020). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Melalui Pendampingan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 611-617. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.620

Sulfemi, Bagja,W., & Minati, Hilga. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 3 SD Menggunakan Model Picture And Picture Dan Media Gambar Seri. JPSD. 4(2). 228-242.

Susanto, D., Untari, E., & Astuti, I. P. (2021). Efektivitas Think Pair Share (TPS) dan Pembelajaran Langsung dengan Talking Stick (TS) ditinjau dari Prestasi dan Kemandirian Belajar. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 2(2), 77-85.

Syaodih, E., Kurniawati, L., Handayani, H., Setiawan, D., & Suhendra, I. (2020). Pelatihan Keterampilan Guru dalam Membuat Perencanaan Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 519–528.

Tirtayani, L. A., Sujana, I. W., & Wirabrata, D. G. F. (2019). Pelatihan penyusunan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan saintifik. Widya Laksana, 8(2), 151–160. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPKM/article/view/18316

Yuliana, R., Cahyani, I., & Sastromiharjo, A. (2015). Penerapan Strategi Partisipatif Melalui Media Gambar Denah Dan Kartu Pancing Foto Dalam Pembelajaran Pemahaman Konsep Dan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. JPSD, 1 (2). 98-108.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i1.9520

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Hamsah Hamsah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id