INTERACTIVE BOOK DEVELOPMENT TO INCREASE STUDENTS’ UNDERSTANDING OF ‘MUSYAWARAH’ LEARNING MATERIALS AT CLASS III

Alivia Luthfansa Dhiaulhaq, Ani Nur Aeni, Aah Ahmad Syahid

Abstract


This paper discusses the improvement of students’ understanding of the PPkn learning subject, especially in the learning material of values of the 4th precept Pancasila, namely ‘Musyawarah’. The researcher found some problems related to the lack of innovation in the use of learning media so which causes students to have low interest in learning and to provide impact of students’ lack of understanding of the learning material. Using digital-based learning media, namely Interactive Books, is expected to be able to overcome the existing problem. The research method used is R&D with an approach of mixed method and the ADDIE research model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Research design uses One Group Pretest-Posttest Design. The data collection techniques used are interviews and tests of understanding in the form of 15 questions of multiple-choice questions. The test is tested through SPSS software version 26 with the W-test (Wilcoxon) because the data research result in Posttest is not normally distributed. Measurement uses the N-gain test to measure and see how much percentage improvement before and after conducting treatment through learning media Interactive Book. Research results indicate that based on the testing, there is a change mark from Pretest to Posttest after conducting the treatment through i-book at 0.47 (47%) with medium criteria. It proves that Interactive Book produces an improvement or change to a better direction related to students’ understanding at class III SD of Panyingkiran II.


Keywords


interactive book, students’ understanding, learning material ‘musyawarah’

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N., Aulia, C. R., Fauziah, L. E., & Fernando, Y. (2022). Pengembangan Lagu “Malaikatku” Sebagai Media Edukasi Mengenalkan Malaikat Allah Dalam Islam Bagi Siswa Sekolah Dasar. Basicedu, 4549-4557.

Aeni, A. N., Erlina, T., Dewi, D. P., Hadi, F. L., & Ramadhani, S. (2022). Aplikasi BETA (Belajar dari Peta): Media Edukasi Doa-Doa Harian Siswa SD Kelas Rendah. Inovasi Teknologi Pendidikan, 102-113.

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyanti, I. N., & Restina, R. (2022). PENGGUNAAN E–BOOK KIJUBI (KISAH TAKJUB NABI) DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA SD KELAS V TERHADAP KETELADANAN NABI MUHAMMAD SAW. Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1214-1222.

Anggraini, Y. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran e-Book Novelmatika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Statistika. Amanah Pendidikakan dan Pengajaran, 35-48.

Asti, M. W., Hendracipta, N., & A Syachruroji, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Pada Konsep Sistem Peredaran darah di Sekolah Dasar. Basicedu, 47-64.

Dirgantara, C. S., Rohmawati, R., Nindya, R., & Aeni, A. N. (2022). Penggunaan Ebook APOI ”Amazing Prophet Of Islam” untuk Mendidik Karakter pada Anak SD Kelas Atas. Basicedu, 3931-3944.

Francisca, Zahra, J. V., Anggraeni, S. H., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS “Buku Digital Agama Islam” untuk Pembelajaran PAI pada Siswa Sekolah Dasar. Basicedu, 5268-5277.

Nur Wahiddah, S. A., Lathipah, L., Indaryanti, D., Fadhilah, Z. P., & Aeni, A. N. (2022). Cerita Ihsan: E-book Interaktif sebagai Upaya Pengembangan Materi Ulul Azmi di Sekolah Dasar. Basicedu, 4182-4191.

Nurhamidah, S. D., Sujana, A., & Karlina, D. A. (2022). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Cakrawala Pendas, IV, 1318-1329. doi:https://dx.doi.org/10.31949/jcp.v8i2.3190

Pratomo, A., & Irawan, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Metode Hannafin dan Peck. Sistem dan Teknologi Informasi, 1.

Prihatiningtyas, S., Novitasari, D., & Pratiwi, N. S. (2021). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Implementasi Media Interaktif e-book Selama Pembelajaran Daring di SMK Patriot Peterongan Jombang. Physics Education and Applied Physics, 1-6.

Rahmaniyah, A., Kania, D., Ela, N., Nurhamidah, S. D., & Aeni, A. N. (2022). PENGEMBANGAN E-BOOK CERITA BERGAMBAR “KINO DAN KIYA ANAK SHOLEH” SEBAGAI MEDIA DAKWAH UNTUK SISWA SD KELAS 1. Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 828-837.

Sahriani, I., Arsyad, M., & Maruf, M. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Tandur Berbasis Inkuiri Pada Siswa Kelas XI. IPA1 SMA Negeri 1 Bungoro. Pendidikan Fisika, 112-126.

Siregar, Mutia, S., Utomo, B., & Marlina, L. (2020). Perancangan buku Interaktif untuk Memperkenalkan Ragam Profesi sebagai Sarana Pengembangan Minat Pelajar Usia Dini. PKM CSR, 828-834.

Taileleu, E. S. (2017). Peningkatan Pemahaman Siswa dengan Menggunaka Media Book Garis Bilangan yang Melibatkan Siswa Secara Langsung. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 398-406.

Waluyo, B. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Ict. Jurnal An-Nur: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 7(02), 229-250.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i1.9472

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Alivia Luthfansa Dhiaulhaq, Alivia Luthfansa Dhiaulhaq, Ani Nur Aeni, Aah Ahmad Syahid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id