TEACHER'S ATTEMPT IN IMPROVING STUDENTS' MAHAROH KALAM: STRATEGIES, PROGRAMS, AND ITS PROBLEMS

Dian Ahmad Jufrih, Zul Ikrom Zilsafil, Uril Bahruddin, Ahmad Syakirin Asmu'i

Abstract


Improving Maharoh Kalam is a must for Arabic learners at all levels. This paper describes the teacher's attempt in improving the Maharoh Kalam of elementary school students based on the Tahfidz Qur'an. The researchers adopt a descriptive qualitative approach with a case study method at Tahfidz Al-Qur'an Daarul Ukhuwwah Elementary School in Malang. The results of the research indicate that a) the learning strategy while playing totally attracts the students’ attention to the Arabic learning subject, b) the Arabic language learning program must be followed by teachers and students, and c) the obstacles found from the late submission of Mufrodat. The findings of the research indicate the positive impact that arises from the game-based Arabic language learning process comes from the students who are able to communicate the Arabic language with their teachers and friends. Schools, teachers, and students’ guardians can be more synergized so that students' speaking skills can be effective.


Keywords


teacher’s attempt, speaking skill, elementary school, Arabic learning subject, teaching strategy, tahfidz Quran Arabic learning, tahfidz quran

Full Text:

PDF

References


Ainul Yakin, M. (2022). Penggunaan Media WhatshApp pada Pembelajaran Maharah Kalam Bahasa Arab pada Mahasiswa PBA IAI Al-Qodiri Jember. Al Qodiri, Jurnal Pendidikan, Sosial dan Agama, 20(Agustus), 49–58.

Asrori, M. (2016). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah, 6(2), 26. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3301

Aziza, Lady, & Muliansyah, A. (2020). Ketrampilan Berbahasa Arab dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah, 19, 59.

Bahruddin, U., Amrullah, A. M. K., & Audina, N. A. (2021). Constructivism in Maharah Kalam Lecture Using the Instagram Media: The Implementation, Problems, and Tertiary Students’ Perceptions in Indonesia/Kontruktivisme dalam Perkuliahan Maharah Kalam Menggunakan Media Instagram: Implementasi, Problematika dan Per. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 5(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v5i1.2396

Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. (2020). Metode - Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo, 9, 180.

Basith, A., & Setiawan, Y. (2022). Implementasi biah lughowiyyah dalam meningkatkan maharah kalam. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 140–154.

Fajrin, R., Walfajri, & Khotijah. (2020). Penerapan Metode Langsung dalam Meningkatkan Ketrampilan Berbicara Bahasa Arab. Lisanuna, 10, 345.

Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). Strategi Belajar Dan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Pena Literasi, 1(2), 108. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113

Fauzi, M. R. (2019). Implementasi Metode Langsung dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Syamsul ‘ Ulum Sukabumi The Implementation of Direct Method in Arabic Teaching and Learning at Syamsul ‘ Ulum Boarding School Sukabumi Muhammad Ridwan Fauzi Sekolah Tinggi Aga. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 01(01), 1–13.

Fauziah, R., Ritonga, M., & Alrasi, F. (2020). Korelasi Tsiqah Tahfidz Al-Qur’an Dengan Maharah Al-Lughah Al-‘Arabiyyah Mustawa Tsalits Ma’Had Az-Zubair Bin Al-Awwam. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 25–36. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2342

Hasan, H. (2021). Peran Media Gambar Berseri terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(4), 169–175. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i4.99

Hayati, F. dkk. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar : Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 1811.

Jufrih, D. A., Rochman, M. F., & Bahruddin, U. (2021). صلاحية الكتاب التعليمي على النظرية النفسية لتنمية مهارة الكلام لدى الطلاب في المدرسة دارالأخوة الابتدائية لتحفيظ القرآن. Nady Al Adab : Bahasa Arab, 18(2), 123–136.

Mualim Wijaya, Umar Manshur, & Nurul Latifah. (2022). Implementasi Metode Taqdimul Qishoh dalam Meningkatkan Maharah Kalam di Lembaga Al-Wafiyah Kitab dan Bahasa Arab (AWKIBA). Jurnal Mu’allim, 4(2), 220–235. https://doi.org/10.35891/muallim.v4i2.3148

Mufidah, N., & Fitriana, A. (2022). METODE MUHADATSAH SEBAGAI PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM DI MADRASAH BERTARAF INTERNASIONAL AMANATUL UMMAH PACET MOJOKERTO. Al-Af’idah : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 6(2), 75–91.

R, M. D., & Maulana, I. (2022). Optimalisasi Kegiatan Amaliyah Tadris Sebagai Wahana Pengembangan Karakter. Rayah Al-Islam, 6(01), 1–10. https://doi.org/10.37274/rais.v6i01.530

Rahman, A. (2021). Peran Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan. Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 83–92.

Ramadhan, R. M. (2019). Strategi Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab V, (July), 1–23.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

SD Tahfidz Al Qur’an Daarul Ukhuwwah. (2020). Tentang Kami. Diambil dari https://sdtq.daarul-ukhuwwah.org/tentang-kami/

Slameto. (1991). Proses Belajar Megajar Dalam Sistim Kredit Semester. Jakarta: Bumi Aksara.

Suada, I. W. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Permainan Angka Tertempel di SD Inpres 3 Tolai. Jurnal Paedagogy, 8, 271.

Sugiyono. (2018). Kuantitatif , Kualitatif , dan R &D. Bandung: Alfabeta.

Sugono, D. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Syamsu, P. K. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Modern Darussalam Gontor. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 18. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v7i2.3319

Zubaidillah, M. H. (2018). Hubungan Kemampuan Bahasa Arab Dengan Prestasi Hafalan Alquran Siswa. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(2), 19. https://doi.org/10.35931/am.v1i2.31




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i1.9272

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 dian ahmad jufrih, Apri Wardana Ritonga, Ahmad Syakirin Asmu'i, Uril Bahruddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id