ETHNOPEDAGOGY-BASED LITERACY E-MODULE ON INDONESIAN LEARNING SUBJECT

Sri Rochmayanti, Galih Istiningsih

Abstract


This paper discusses a product of an Ethnopedagogy-based literacy e-module on Indonesian learning subjects for grade IV text material. The research is the ADDIE model development research, which consists of five stages, analysis, design, planning, implementation, and evaluation. The research subjects involved linguists, materials experts, culture experts, design experts and media experts, and teacher and student trials. The object of the research is an Ethnopedagogy-based literacy e-module for grade IV SD students on Indonesian learning subjects. Data collection used questionnaires, observations, and interviews through the validity of the learning media questionnaire instrument. Data were analyzed using quantitative descriptive and qualitative descriptive analysis methods. The results indicate that the product validation test based on the subject matter expert test percentage was 97.00%, the learning culture expert test was 98.00%, the learning media expert test was 92.56%, the design expert test was 98.76%, and the language expert test was 96.00%. The teacher trial was 97.25%, the individual trial was 94.25%, and the small group trial was 90.00%. It can be concluded that pedagogy-based literacy e-modules are feasible and practical to use as teaching materials for story text material in Indonesian language learning subject content for grade IV SD and can be used as a medium for literacy and introduction to local culture.


Keywords


literacy e-module, ethnopedagogy, Indonesian learning subject

Full Text:

PDF

References


Adibah, N. (2022). Minat baca siswa MI Miftahul Jannah Gresik menggunakan buku cerita bergambar. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Afnida, M., & Fitriani, D. (2016). Penggunaan buku cerita bergambar dalam pengembangan bahasa anak pada TK A di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3).

Anggoro, B. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. 6(2), 121–129.

Buchori, A., & Rahmawati, N. D. (2017). Pengembangan e-modul geometri dengan pendekatan matematika realistik di sekolah dasar. 23–29.

Daryanto, D. (2016). Media Pembelajaran Edisi Ke-2 Revisi. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Fadila, A. (2020). Taman baca tanah ombak dalam meningkatkan literasi baca anak di pantai purus. Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS), 3(1), 55–74.

Gunawan. (2017). Karena pendidikan itu sangat penting. Diandra Kreatif.

Haris Firmansyah, M. P., Iwan Ramadhan, M. P., & Hadi Wiyono, M. P. (2021). Pembelajaran Berbasis Etnopedagogi. Penerbit Lakeisha.

Istiningsih, G., Rochmayanti, S., Sari, F., & Rahmawati, F. L. (2022). Pengembangan Rumah Baca Berorientasi ESD ( Education Sustainable Development ) untuk Peningkatan Literasi Baca Tulis dan Numerasi bagi Warga Desa Cokro. 6(3), 725–732.

Karisma, I. K. E., Margunayasa, I. G., & Prasasti, P. A. T. (2020). Media Pop-Up Book pada Topik Perkembangbiakan Tumbuhan dan Hewan Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 121–130. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.24458.

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.261

Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.

Kunto, I., & Ariani, D. (2021). Ragam storyboard untuk produksi media pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 108–120.

Kurniawan, C., Kuswandi, D., & Anam, S. (2021). Pengembangan E-Modul Sebagai Media Literasi Digital Pada Pembelajaran Abad 21. Academia Publication.

Luh, N., & Karang, G. (2021). E-Modul dengan Pendekatan Kontekstual pada Mata Pelajaran IPA. 5, 435–445.

Maharani, P., Alqodri, F., & Cahya, R. A. D. (2015). Pemanfaatan Software Sigil Sebagai Media Pembelajaran E-Learning Yang Mudah, Murah Dan User Friendly Dengan Format Epub Sebagai Sumber Materi. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 3(1), 3–5.

Nana, M. P. (2019). Pengembangan Bahan Ajar. Penerbit Lakeisha.

Novarina, G. E., Santoso, A., & Furaidah, F. (2019). Model Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1448–1456.

Nurzaelani, M. M., Kasman, R., & Achyanadia, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Integrasi Nasional Berbasis Mobile. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(3), 264–279. https://doi.org/10.21009/jtp.v20i3.8685

Oktavianti, I. (2018). Etnopedagogi Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Melalui Media Berbasis Kearifan Lokal. 8(2).

Palupi, A. N., Widiastuti, D. E., Hidhayah, F. N., Utami, F. D. W., & Wana, P. R. (2020). Peningkatan Literasi Di Sekolah Dasar. Bayfa Cendekia Indonesia.

Pangestu, M. D., & Wafa, A. A. (2018). Pengembangan multimedia interaktif powtoon pada mata pelajaran ekonomi pokok bahasan kebijakan moneter untuk siswa kelas xi ips di sma negeri 1 singosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 71–79.

Pramesti, J. (2015). Pengembangan media pop-up book tema peristiwa untuk kelas III SD. Basic Education, 4(16).

Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137–152.

Putra, P. (2017). Pendekatan Etnopedagogi dalam Pembelajaran IPA SD / MI. Primary Education Journal (PEJ), 1(1), 17–23.

Ramadhani, I. A., & Yudiono, H. (2020). Pengembangan E-Modul Pembelajaran CAD Berbasis Android Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menggambar 3D. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 5(2), 136–144.

Rayanto, Y. H., Rokhmawan, T., & Maulana, M. Z. A. S. (2020). Penelitian Pengembangan Model ADDIE dan R2D2: Teori & Praktik. Lembaga Academic & Research Institute.

Rosihah, I., & Pamungkas, A. S. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook berbasis konteks budaya Banten pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 35–49.

Sagita, A. D., Widharyanto, B., Dewi, R. P., Diman, T., & Maxima, M. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD: Pendekatan dan Teknis. Media Maxima.

Sari, L. P. (2018). Pengembangan media scrapbook dalam pembelajaran fisika pada materi tata surya. UIN Raden Intan Lampung.

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi. 316–335.

Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.

Sugiyarti, L., Arif, A., & Jakarta, U. N. (2018). Pembelajaran abad 21 di sd. 439–444.

Triwiyanto, T. (2021). Pengantar pendidikan. Bumi Aksara.

Triyono, S. (2021). Dinamika Penyusunan E-Modul. Penerbit Adab.

Utami, R. E., Nugroho, A. A., Dwijayanti, I., & Sukarno, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. 2(2), 268–283.

Wijayanti, N. K. A., Wulandari, I. G. A. A., & Wiarta, I. W. (2022). E-Modul Literasi Berbasis Cerita Rakyat Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1).

Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal untuk Siswa Kelas XI IPS MAN 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. 12, 1–7. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.6463




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i1.9265

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sri Rochmayanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id