PENDEKATAN METODE EXAMPLES NON EXAMPLES DENGAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS 2 SDN 022 HARAPAN BARU INDRAGIRI HILIR

Rodiyah Rodiyah

Abstract


This form of research is a class action study conducted in grade 2 sdn 022 Harapan Baru Indragiri Hilir regency with 2 cycle cycleS I in the form of planning and cycle II in the form of actions using examples non examples approach with image media. The study subject consisted of 16 grade 2 students, the research instruments of observation sheets and daily replays. The purpose of the research was to improve the writing skills of grade 2 students at SDN 022 Harapan Baru. The results showed a significant improvement both in terms of teacher and student learning activities as well as students' writing skills. For the observation of teacher activity in the initial data only 55% , then after reflection of learning obtained a percentage of 85% with a good category. For the observation of student activity in the initial data obtained a percentage of 53% with a fairly good category, then after reflection of learning obtained a percentage of 92% with a good category. In the results of the student's writing ability found preliminary data with an average score of 60, then after reflection of learning obtained an average score of 88 students, based on the presentation, it can be concluded that the application of examples non examples learning methods using image media can improve the writing skills of grade 2 students at SDN 022 Harapan Baru.

Keywords


Writing Skills, examples non examples media images

References


Anas Sudijono, (2004).Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo

Arikunto, Suharsimi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta

Astuty, N. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Ko operatif Tipe Examples non Examples Dengan Menggunakan Alat Peraga Untuk Meningkat kan Hasil Belajar Siswa di Kelas VIII. Jurnal Exacta, 10 (1).

Bukhari. (2010). Keterampilan Berbahasa Membaca dan Menulis. PeNA

Dewi, M. (2016). Meningkatkan Semangat Membaca Dan Menulis Siswa Sekolah Dasar Dengan Permainan Kata Bersambut, Jurnal Riset dan Konseptual, 1 (1), 39-42.

Febrina, L. (2017). Pegaruh Minat Baca Cerpen Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas X MAN. Jurnal Menara Ilmu, XI (74), 113-124.

Lagandja. (2008). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Dengan menggunakan Model Pembelajaran Examples Non Examples Di SMA N 3 Goron talo. Jurnal Penelitian dan Pendidikan, 5: 219- 229.

Martavia, R. F., Thahar, H. E., & Asri, Y. (2016). Hubungan Minat Baca dengan Keterampilan Menulis Narasi Ekspositoris Siswa Kelas VII SMP Negeri 11 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 363–369.

Nafiah, S. A. (2017). Model- Model Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI. Ar Ruzz Media.

Pratiwi, D. A. P., Kristiantari, M. . R., & Ganing, N. N. (2018). Hubungan Antara Minat Membaca Dengan Keterampilan Menulis Cerita Pendek Siswa Kelas V Sd Gugus Vii Mengwi Tahun Ajaran 2017/2018. Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.23887/jlls.v1i1.14626

Windarto., H., K. (2020). Kajian keterampilan menulis menggunakan media gambar di sekolah dasar. Jurnal elementary school, 7(2), 303-311.

Hartati, T. (2006). Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Bandung : UPI PRESS.

Hamdayama, Jumanta. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Huda, Miftahul. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sobari, T. (2012). Penerapan Teknik Siklus Belajar Dalam Pembelajaran Menulis Laporan Ilmiah Berbasis Vokasional. Sematik, 1(1), 17–41.

Sulaiman., A. (2018). Pengaruh penggunaan model pembelajaran examples non examples terhadap hasil belajar menulis teks berita pada siswa kelas VIII SMPN 14 Kota Tangerang. jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing. 1 (2), 205-215.

Susanti. (2014). Pembelajaran Model Examples Non Examples Berbantuan Powerpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa, JPII, 3 (2), 123-127.

Setiawan, F., & Mirnawati, L. B. (2017). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. Prosiding Seminar Nasional Publikasi Hasil-Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, September, 134–140.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8492

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rodiyah Rodiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id