UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN LOMPAT JAUH SISWA KELAS V SDN 17 MANDAU MELALUI MEDIA TALI RINTANGAN
Abstract
The background of this research was the students’ low ability in performing long jump squat style. Thus, the researchers tried to take action in order to increase students' ability. The effort was using resistance rope learning media. This research was a classroom action research conducted on 23 students in class VB. The implementation of this research was in the odd semester of the 2019-2020 school year. The research instrument was the student's long jump ability observation sheet. The results of the research in the first cycle obtained classical completeness as many as 17 students or 73.91% and increased to 86.95% with the number of students who completed as many as 20 people. Based on the results of the study, it was concluded that the students’ ability to perform the long jump squat style increased through the use of resistance rope media.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Admojo, T, D. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Lompat Jauh Gaya Jongkok Menggunakan Modifikasi Alat pada Siswa Kelas V SD Sumberurip I Brebek Kecamatan Brebek Kabupaten Nganjuk Tahun 2016. Simki-Techsain, 2 (4), 1-11.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azhar. (2015). Pengaruh Latihan Lompat, Jingkat dan Langkah Terhadap Hasil Lompat Jauh Siswa SMP Negeri 1 Peusangan Kabupaten Bireun. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3 (1), 68-83.
Azmi, C, H. (2000). Metode Latihan Lompat Jauh. Journal Iptek Olahraga, 2 (1)
Bernard, A. (2010). Asthma and Swimming: Weighing the Benefit and the Risks. Journal de Pediatria, 86, 171-182.
Gultom, D. (2020). Meningkatkan Kemampuan Teknik Lompat Jauh Gaya Jongkok dengan Menggunakan Alat Bantu Tali Rintangan di Kelas VII-3 SMP Negeri 1 Patumbak Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Ansiru PAI, 4 (2), 184-190.
Hanief, Y, N., dan Sugito, S. (2015). Membentuk Gerak Dasar pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Tradisional. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 1 (1), 100-113.
Haryono, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Teknik Lompat Jauh Gaya Jongkok dengan Menggunakan Alat Bantu Tali Rintangan. Jurnal Wahana Pendidikan, 5 (1), 1-9.
Hasibuan, R. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Melalui Pembelajaran Media Rintangan pada Siswa Kelas XI SMA Swasta 1 Kabanjahe Kabupaten Karo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20 (77), 1-8.
Makenzie, B. (2005). 101 Evaluation Test. Electric World plc. London.
Mardianto, M, I. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Lompat Jauh Melalui Pendekatan Pembelajaran Bermain Loncat Katak pada Siswa Kelas 5 SDN Duwet Kota Pekalongan. Jornal of Phyisical Education, Sport, Health and Recreatios, 2 (12), 749-758.
Nur, A. (2019). Pengaruh Latihan Lompat Rintangan Terhadap Kemampuan Lompat Jauh Gaya Jongkok pada Siswa Putra SMP Negeri 1 Luwuk. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9 (1), 1-8.
Ridwan, M. (2020). Pelatihan Lari Lompat Rintangan Setinggi 50 cm Lima Repetisi Tiga Set dalam Meningkatkan Jarak Lompatan Nomor Lompat. Journal of Classroom Action Research, 2 (1), 63-69.
Satriyo, D. (2014). Pembelajaran Lompat Jauh Menggunakan Rintangan Tali Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 3 (5), 1084-1092.
Suparsih. (2014). Upaya Meningkatkan Keberanian Bertanya pada Materi Luas dan Volume Kubus dan Balok dengan Penemuan Terbimbing. Jurnal Derivat, 1 (2), 30-38.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8431
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Berliana Barutu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
____________________________________________________________
Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id