PENGEMBANGAN APLIKASI ANDROID BERBASIS BUDAYA KOTA TANGERANG PADA PELAJARAN IPS DI KELAS IV SDN PABUARAN 1 TANGERANG

Astri Astri, Ana Nurhasanah, Ikman Nur Rahman

Abstract


This study aimed to develop an android application based on the culture of Tangerang and to determine the feasibility of the application. This study utilized the R&D research method on the Brog and Gall development design modified by Sugiyono following six stages: 1) Problem analysis; 2) Data collection; 3) Product design; 4) Expert validation; 5) Design revision, and 6) Product trial. This was conducted in class IVB SDN Pabuaran 1 Tangerang. The feasibility of the product was examined by several experts such as education experts, material experts, and media experts. The validation result from media experts obtained an average score of 92% with the "Very Feasible" category. The validation result from material experts got an average score of 87% with the "Very Feasibility" category. Then, the validation result from education experts obtained an average score of 91% with the "Very Feasibility" category. After that, the results of the students' response on a limited trial obtained a percentage of 88% with the "Very Good" category. Based on the results of the study, the final product in the form of an android application based on the culture of Tangerang City was suitable for learning the social science subject at grade IV of elementary school.

 

 


Keywords


android applications, social science, students

References


Alfiansyah, Kiki. (2019). Pengembangan Aplikasi Smartphone KIPAI Berbasis Android Menggunakan APPYET untuk Menunjang Sistem Informasi Jurusan Pendidikan Agama Islam. Skripsi UIN Raden Intan Lampung.

Aripin, Ipin. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3 (1), 2.

Arsanti, Meilan. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-nilai Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1 (2), 74. https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2107.

Damanik, Romanus, Parasian D.P Silitonga, dan Wasit Ginting. (2020). Membangun Aplikasi Android dengan Database SQLite (Cetakan 1). Medan: Yayasan Kita Menulis.

Dendy, Triadi. (2013). Bedah Tuntas Fitur Android. Yogyakarta: Jogja Great! Publisher.

Hendriyani, Yeka dan Karmila Suryani. (2020). PEMROGRAMAN ANDROID: Teori dan Aplikasi. Jawa Timur: Penerbit Qiara Media

Herimanto, dan Winarno. (2012). ILMU SOSIAL & BUDAYA DASAR. Jakarta: Bumi Aksara.

Joko, Suwardi Bambang. (2020) Kesiapan Sekolah Pasca akan Diperbolehkan Pembelajaran Tatap Muka. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan Kemdikbud. https://puslitjakdikbud.kemdikbud.go.id/produk/materi/detail/3138/forkom-kesiapan-sekolah-dalam-penerapan-pembelajaran-tatap-muka. Slide. 4.

Julianto, I Nyoman Larry, I Wayan Agus Eka Cahyadi, dan Cokorda Alit Artawan. (2019) Interaktivitas Warna Sebagai Rangsang Visual pada Ruang Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas 1-3 di Kota Denpasar. Sandyakala: Prosiding Seminar Nasional Seni, Kriya, dan Desain Dalam Era Revolusi 4.0, Vol. 1. Hal. 58-59. https://eproceeding.isi-dps.ac.id/index.php/sandyakala/article/view/39.

Kharisma, Indra Giri, dan Faizal Arvianto. (2019). Pengenalan Aplikasi Android Berbentuk Education Games Berbasis Budaya Lokal untuk Keterampilan Membaca Permulaan bagi Peserta didik Kelas 1 SD/MI. Jurnal Pendidikan Guru Dasar dan Pembelajaran, 9 (2). Hal. 203. Http://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5234.

Kuswanto, Joko, dan Ferri Radiansyah. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14 (1), 15-16. https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467.

Lestari, Sri Nugraheni Veronika, dkk. (2019). Deteksi Dini AMDAL dengan Early Waring System Berbasis Aplikasi. Surabaya: CV. Jakad Publishing.

Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Press Group.

Nuraeni Heny Gustiani, dan Muhamad Alfan. 2012. Studi Budaya di Indonesia. Bandung: Pustaka Setia

Romansyah, Khalimi. (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Logika, 17 (2), 61-63. http://jurnal.ugj.ac.id/index.php/logika/index.

Rosyid, Zaiful M, Halimatus Sa’diyah, dan Nanda Septiana. (2019). Ragam Media Pembelajaran. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Rosyid, Zaiful M, Halimatus Sa’diyah, dan Nanda Septiana. (2019). Ragam Media Pembelajaran. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Sandy, Arie Teguh. (2014). Power Point of Android. Sleman: Deepublish.

Statcounter Global Stats. (2020). Mobile Operating System Market Share in Indonesia-November 2020. Tersedia pada https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/indonesia. Diakses pada tanggal 6 November 2020.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfabeta.

Sulasman, dan Setia Gumilar. (2018). Teori-teori Kebudayaan dari Teori hingga Aplikasi (Cetakan kedua). Bandung: Pustaka Setia.

Sunarsi, D., Wijoyo, H., dan Al Choir, F. (2020). Implementasi Pembelajaran Online dalam Masa Pandemik Covid 19. Dalam Prosiding Seminar Nasional LP3M (Vol. 2), 411-442.

Wahono, Satria Romi. (2006). Aspek dan Kriteria Penilaian Media Pembelajaran. laman tersedia pada https://romisatriawahono.net/2006/06/21/aspek-dan-kriteria-penilaian-media-pembelajaran/




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8384

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Astri Astri, Ana Nurhasanah, Ikman Nur Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id