PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ANIMAKER PADA TEMA DAERAH TEMPAT TINGGALKU DI KELAS IV SDN BANJARSARI 2 KOTA SERANG

Anggun Mardhina Ningtyas, Ratna Sari Dewi, M Taufik

Abstract


Media is something that cannot be separated from a learning process. Variations in the use of media are necessary to make students motivated to learn. This research aimed to produce a product of animaker-based animation video. The type of this research was Research and Development (R&D) using the Borg and Gall model which had been modified by Sugiyono. This model consisted of six stages: potential and problem analysis, data collection, product design, product design validation, product revision, and product testing. The subjects of this study were 39 grade IV students of  SDN Banjarsari 2 Serang. This product was tested to 20 students in a limited trial. Based on the results of data analysis, it was found that 1) the percentage of the average score from expert validation was 84.7% which was included in "very feasible" category; 2) the percentage of the average score from students’ responses was 92.72% which was included the "very good" category. 

 


Keywords


animation video, animaker, grade IV elementary school

References


Akbar, S., A'yun, I. Q., Satriyani, F. Y., Widodo, W., Paranimmita, R., dan Ferisa, D. (2016). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arifin, Z. (2014). Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aris, S. (2019). Pembuatan Video Pembelajaran Bagi Guru-Guru SMPN 1 Karimunjawa. Seminar Nasional Kolaborasi Pengabdian Kepada Masyrakat UNDIP-UNNES. 289-293.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Awalia, I., Aan, S. P., dan Trian, P. A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 10(1): 49–56.

Ayuningdyah, M., dan Khusnul, K. (2018). Pengembangan Media Animasi Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Simetris Untuk Siswa Kelas IV di SDN Jatikalen 3 Nganjuk. Jurnal Teknologi Pendidikan. 0(1): 1–5.

Binanto, I. (2010). Multimedia Digital-Dasar Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: Andi.

Busyaeri, A., Tamsik, U., dan A. Zaenuddin. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida. 3(1): 116–137.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. (2006). Permendiknas No. 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2006). Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.

Fatimah, A. (2019). Media dan Sumber Belajar. Serang: PGPAUD FKIP UNTIRTA.

Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.

Johari, A., Syamsuri, H., dan Maman, R. (2014). Penerapan Media Video dan Animasi Pada Materi Memvakum dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal of Mechanical Engineering Education. 1(1): 8–15.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mashuri, D. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang Untuk SD Kelas V. JPGSD. 8(5): 893–903.

Munadi, Y. (2010). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: GP Press Group.

Munir. (2015). Multimedia Konsep dan Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Naserly, M. K. (2018). Pemanfaatan Video Sebagai Media Latihan Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Akrab Juara. 3(4): 107–116.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI No. 81 A Tahun 2013.

Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Riduwan. (2009). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Riyana, C. (2007). Pedoman Pengembangan Media Video. Jakarta: P3AI UPI.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Samsudin. (2008). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan SD/MI. Jakarta: Litera Prenada Media Group.

Sanaky, H. A. H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaubaka Dipantara.

Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sudjana., dan Ahmad, R. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif,Kualitatif dan RnD. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryani, N., Achmad, S., dan Aditin, P. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Rosdakarya.

Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 31 Ayat 4

Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: CV Solusi Distribusi.

Widyastuti., dan Nurhidayati. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Jawa. Diklat Mata Kuliah Media Pembelajaran. Yogyakarta: Universitas Yogyakarta.

Wirasasmita, R. H., dan Putra, Y. K. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio dan Macromedia Flash. Education. 1(2): 262-279.

Wulandari, Y., Yayat, R., dan Lukman, N. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon Pada Mata Pembelajaran IPA Di Kelas V. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika. 8(2): 35–43.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8355

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Anggun Mardhina Ningtyas, Ratna Sari Dewi, M Taufik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id