DEVELOPING TRILINGUAL SMART BOOK MEDIA AS A LITERACY FACILITY FOR THIRD GRADE STUDENTS OF ELEMENTARY SCHOOL

Rita Umyati, Rina Yuliana, Odien Rosidin

Abstract


This study aimed to develop trilingual smartbook media, to determine the feasibility of the trilingual smartbook, and to determine students' responses to trilingual smartbook. This research was conducted on 10 students at grade III of elementary school in a limited trial. This research utilized the Borg and Gall model which consisted of six stages, namely problem analysis, data collection, product design, design validation, design revision, and limited product trial. The instruments were a questionnaire sheet for product validation by expert lecturers and a questionnaire sheet for students' responses. Based on the analysis, the quality of the trilingual smartbook was categorized as very feasible with a percentage of 91% by two media experts, very feasible with a percentage of 92% by two material experts, and a feasible category with a percentage of 80% by two linguists. Moreover, the students' response to the trilingual smartbook was 96% with a very good category. Based on this, it can be said that the trilingual smartbook is appropriate to be used as a media of literacy facility for third grade elementary school students.


Keywords


literacy, trilingual smartbook

References


Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Jawaban atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Refika Aditama.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Alwasilah, A. C. (2014). Filsafat Bahasa dan Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Anitah W., S., Hernawan, A. H., Ruhimat, T., Wardani, I. G. A. K., & Julaeha, S. (2014). Materi Pokok Srtategi Pembelajaran di SD (Ed. 1). Universitas Terbuka.

Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah: Dari Pucuk Hingga Akar. Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Atmazaki, Ali, N. B. V., Muldian, W., Miftahussururi, Hanifah, N., Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). PANDUAN GERAKAN LITERASI NASIONAL. TIM GLN Kemdikbud.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Fitriani, W. (2019). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis CorelDraw pada Mata Pelajaran SKI di Kelas III MI. Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Gustanti, R. R. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Tema 1 Subtema 1: Aku dan Diriku untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Universitas Sanata Dharma.

KEMENDIKBUD RI. (2019). Perspektif baru dari hasil studi PISA 2018. www.youtube.com. https://youtu.be/q5fYlfRc8Zc

Khotimah, K. (2020). Pengembangan Media Cerita Bergambar Dwibahasa sebagai Sarana apresiasi Sastra Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Kusumaningtyas, R. A., Damayanti, R., Fatmawati, B. S., & Hastuti, S. B. (2018). Uji Kompetensi Guru: Pembahasan dan Praktek Soal. Bumi Aksara.

Nuha, M. F., Pratiwi, Y., & Nurchasanah, N. (2019). Buku Pengayaan Pembelajaran Cerita Fabel Berbasis Literasi untuk Siswa Sekolah Dasar. … , Dan Pengembangan, 2012, 156–163. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/11932

OECD. (2015). PISA 2015 Results in Focus. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

OECD. (2019a). PISA 2018 Results. I. https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf

OECD. (2019b). PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT (PISA) RESULTS FROM PISA 2018. 1–10. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_IDN.pdf

Purwanto, M. N. (2013). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Remaja Rosdakarya.

Riduwan. (2013). Dasar-dasar Statistika. Alfabeta.

Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 156.

Sribudi, S. (2018). Pengaruh Buku Cerita Bergambar terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SDN 4 Sembalun Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Skripsi, 1–12.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development/R&D). Alfabeta.

Suharto, P. P., & Solihati, T. A. (2020). Analisis Kebutuhan Siswa Sd Terhadap Bahan Ajar Bahasa Inggris Berbasis Budaya Lokal Sunda. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 15(2), 100–109. https://doi.org/10.17509/md.v15i2.21679

Sundayana, R. (2014). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Alfabeta.

Syahidi, M. (2020). Gotong Royong Meningkatkan Minat Baca di Banten. Dinas Perpustakan Dan Kearsipan Provinsi Banten. https://dpk.bantenprov.go.id/Aktivitas/topic/152

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. (2011). Teknologi Komunikasi & Informasi pembelajaran. Bumi Aksara.

Yuliana. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar sebagai Bahan Ajar dalam Perkembangan Moral Anak Usia Dini Taman Kanak-Kanak Islamiyah Desa Tanjung Raja. Universitas Islam Negeri Raden Intan.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8294

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rita Umyati, Rina Yuliana, M.Pd., Dr. Odien Rosidin, M.Hum.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id