UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMP NEGERI 2 SENTAJO RAYA MELALUI METODE DISKUSI

Agus Riyanto

Abstract


This research was motivated by the dominant teacher-centered learning process, students’ difficulty in understanding the teacher's explanation, and the use of ineffective learning methods. As a result, the students’ activities became less effective and the students’ learning outcomes became low. Thus, an appropriate learning method was required to solve these problems, in this research, through discussion learning method. This research was a classroom action research conducted at one of SMP Negeri in Kuantan Singingi districts at class 8A, totaling 30 students. The instruments were observation sheets and learning outcome tests. The results showed that there was an increase in students’ activity and learning outcomes in which in cycle I the students’ activity was 78.26% and in cycle II it reached 91.30%. then, the average score of students’ learning outcomes in cycle I was 68.67 with a percentage of completeness of 50%, and the average score in cycle II was 76.11 with classical completeness of 86.67%. Based on these results, it was concluded that learning through the discussion method improved students’ learning outcomes at SMP Negeri 2 Sentajo Raya.

 


Keywords


Discussion Method, Learning Outcomes

References


Aqib, Z. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Azmussya’ni., & Wangid, M, N. (2014). Peningkatan Keterampilan Menulis Menggunaan Pendekatan Proses dengan Media Gambar di SDN 3 Sakra. Jurnal Prima Edukasia, 2 (1), 1-13.

Dimyati., dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineke Cipta.

Ermi, N. (2015). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal SOROT, 10 (2), 155-168.

Hangin, H. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Menggunakan Metode Diskusi Kelompok di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3 (12), 1-14.

Hardiarti, I. (2016). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Sanggahan dalam Diskusi pada Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas VIII D SMPN 1 Baregbeg Kecamatan Baregbeg Kabupaten Ciamis. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 4 (1), 57-66.

Hutauruk, P., dan Simbolon, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. School Education Journal, 8 (2), 121-129.

Jainab. (2015). Upaya Peningkatan Hasil Belajar PKn dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw pada Pokok Bahasan Otonomi Daerah Kelas IX di SMP Negeri 3 Kabanjahe T.P 2012/2013. Jurnal Saintech, 7 (1), 104-116.

Kelirik, N. (2018). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar Negeri 1 Sukadana. Jurnal IKA, 16 (1), 1-11.

Maharani, O, D, T., dan Kristin, F. (2017). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1 (1), 1-12.

Murnawati, K., Uliyanti, E., dan Sabri, T. (2014). Penggunaan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3 (9), 1-12.

Musirin. (2019). Penerapan Media POTCER Melalui Metode Diskusi untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas IX F SMP Negeri 6 Salatiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan TRISALA, 2 (14), 280-293.

Oya, R, N., dan Budiningsih, C, A. (2014). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Bahasa Indonsia Menggunakan Model Pembelajaran Kreatif dan Produktif. Jurnal Prima Edukasia, 2 (1), 116-126.

Pamungkas, A, D., Kristin, F., dan Anugraheni, I. (2018). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas 4 SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pembelajaran, 3 (1), 287-293.

Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sutrisno, V, L, P., dan Siswanto, B, T. (2016). Faktor-faktor yang mempngaruhi Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6 (1), 111-120.

Syafridas. (2018). Penggunaan Metode Diskusi pada Mata Pelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 018 Pulau Kijang Kecamatan Reteh. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (3), 487-491.

Syafruddin. (2017). Implementasi Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1 (1), 63-73.

.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8257

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Agus Riyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id