PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA
Abstract
This research was motivated by the 2013 curriculum aiming to actualize science learning not only as a conceptual understanding but also as a process to train students' skills, in this case, science process skills. This research was a classroom action research conducted in September 2019 with 31 students of grade VII.1 SMP Negeri in Teluk Kuantan. The instruments were the observation sheet and the student response questionnaire to the inquiry learning model. The results showed that the students’ science process skills in cycle I were 64.69 with sufficient criteria, in cycle II it was 71.22 with good criteria. Students’ responses to the learning were positive in which students strongly agreed with learning because it improved students' science process skills. The conclusion based on the results of the research was that guided inquiry learning model improved students' science process skills and a positive response from grade VII.1 students at SMP Negeri 1 Teluk Kuantan.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Afiyanti, N, A., Edy, C., dan Soeprodjo. (2014). Keefektifan Inkuiri Terbimbing Berorientasi Green Chemistry terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8 (1), 1281-1287.
Aydin, A. (2013). Representation of Science Process Skills in the Chemistry Curricula for Grades 10, 11, and 12 / Turkey. International Journal of Education and Practice, 1 (5), 51-63.
Azizirrahim, E., Sutrio, S., dan Gunawan, G. (2015). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains dalam Model Pembelajaran Guided Discovery untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Fisika pada Siswa Kelas VII A SMPN 8 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1 (2), 272-275.
Bekiroglu, F, O., Arslan, A. (2014). Examination of Effects of Model Based Inquiry on Students Outcomes, Scientific Process Skills and Conceptual Knowledge. Procedia Social and Behavioral Science, 141, 1187-1191
Damayanti, I. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. JPGSD, 2 (3)
Fatwa, M, W. Harjono, A., Jamaluddin. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses dan Penguasaan Konsep Sains Ditinjau dari Pengetahuan Awal Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4 (1), 121-130.
Fauzy, E, A., Hendipurwa, Y., dan Setiawan, W. (2019). Penerapan Metode Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP di Kabupaten Cianjur. Journal on Education, 2 (1), 126-133.
Fitriyani, R., Haryani, S., dan Susatyo, E, B. (2017). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11 (2), 1957-1970.
Fitriyati, I., Hidayat, Munzil. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir TingkatTinggi dan Penalaran Ilmiah Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Sains, 1 (1), 27-34.
Hafa, M, F., Suwignyo, H., dan Mudiono, A. (2017). Penerapan Model Inkuiri untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2 (12), 1644-1649.
Hanum, A., dan Bertha, Y. (2016). Melatih Keterampilan Proses Sains Melalui Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri pada Materi Lanju Reaksi Kelas XI SMA Negeri 1 Gresik. UNESA Jurnal of Chemical Education, 5 (1), 107-114.
Juhji. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2 (1), 58-70.
Kirch, S, A. (2007). Reproduction of Science Process Skills and a Scientific Ethos in an Early Chilhood Classroom. Cultural Study of Science Education, 2, 785-845.
Matthew, B, M., dan Igharo, O, K. (2013). A Study on The Effects of Guided Inquiry Teaching Method on Students Achievement in Logic. International Researcher, 2 (1), 134-140.
Prasetyo, D, A. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Memelihara Komponen Sistem Bahan Bakar Bensin. Jurnal Pendidikan Teknik Kimia, 15 (2), 82-86.
Rahayu, E, C., Nuroso, H., dan Siswanto, J. (2013). Upaya Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa dengan Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing pada Mata Pelajaran Fisika Kelas X-10 di SMA 2 Kudus Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 4 (2), 6-16.
Ratnasari, G, G., dan Supriyanti, F, M, T. (2016). Profil Keterampilan Proses Sains Siswa SMA pada Pembelajaran Termokimia Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing. Jurnal Riset dan Praktik Pendidikan Kimia, 4 (1), 61-69.
Suyono. (2019). Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3 (2), 86-91.
Tala, S., dan Vesterinen, T, M. (2015). Nature of Science Contextualized: Studying Nature of Science with Scientists. Journal Science and Education, 24 (4), 435-457.
Wahyudi, L, E., dan Imam, S. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Pokok Bahasan Kalor untuk Melatih Keterampilan Proses Sains terhadap Hasil Belajar di SMAN 1 Sumenep. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2 (2), 62-65.
Waldrip, B., Prain, V., dan Carolan, J. (2010). Using Multi Modal Representations to Improve Learning in Junior Secondary Science. Research in Science Education, 40 (1), 65-80.
Wangsa, P, G., Suyana, I., Amalia, L., dan Setiawan, A. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri Berbantu Teknik TSTS (pada Materi Gerak Lurus di SMAN 6 Bandung). Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2 (2) 27-31.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8250
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Kurniawati Kurniawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
____________________________________________________________
Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id